vaccin???
Vad tar ni?
Avdödat eller Levande vaccin??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Avdödat!På kattungar alltså,annars går det bra med levande här.
hade ju tid hos vetten idag för att vaccinera. Han ringde mig o avbokade för han hade inte fått tag på mer avdödat vaccin. Jag tog hans sista i förra veckan.
På grund av att djurapoteket här istan (vet inte om det gäller hela sverige) har stängt ner..o vi ska köpa vår djurmedicin på det vanliga apoteket…så måste alla veterinärer söka nya licenser för de avdödade vaccinerna. O min vet. säger att det sitter nån/några enstaka personer o jobbar med dessa licenser som massor med vettar ansöker om. O nu var vaccinerna slut
vet inte vad som kommer att hända nu. Han HOPPAS att han får några om nån vecka…
detta ställer hela vaccinationsprogrammet hos mina nuvarande kattungar på spel
idag skulle jag ha vacc. 6 st ungar…första vaccinet
o sen då om ca 3 v. andra
resultatet blir väl…OM han får tag på nåt vaccin..att mina kattungar kommer att flytta med bara en vaccination
visserligen säger vår klubb att vi bara måste vaccinera en gång innan vi säljer dem men jag brukar alltid göra de färdiga
suck…Får maila köparna o förklara läget.
på tal om vaccin, om katter får fästningar kan inte dem få TBC eller vad det var för sjukdom vi kan få som vi kan vaccinera oss mot?

Du menar nog TBE,och det är ovanligt att katter får det.Det finns bra fästingmedel man kan ha dem så de slipper fästingbett.
=D aha! jaa jag är så dålig angående sjukdommar. Aaah okej det är då bara studsa förbi apoteket och fråga eller?
#5 har du dina katter ute ibland ??

Vi ger avdödat på de små och levande på de vuxna // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Tänkte ha dem ute på gräsmattan om dem har lust =)

# Ja apoteket har medlet,som heter Frontline spot-on.Men om du bara ska ha dem på gräsmattan lite då och då behövs det kanske inte.

Jag har Frontline på Tiger här hemma, kan tala om det hjälper inte! Jag plockar i ett! Däremot har Kalle vår schäfer halsbandet som nu är till hund, han har inte haft en enda. Jag rekommenderar inte Frontline o andra medel på ungkatter, jag sätter det inte på mina i onödan. Detta kan aldrig vara hälsosamt med alla dessa gifter som ska vara i kroppen. Min lilla Kajsa tex som är 5 mån(hund)får inget medel ännu, hon får bli vuxen först. Går ju blanda en hälsosam spray du kokar ihop själv:
Den hemgjorda blandningen tappas upp på sprejflaska och sprejas varje morgon på hundens päls. Fästingar vill inte sätta sig på vare sig hund eller människa som luktar av den här dekokten.
Recept:
Tag 2-3 matskedar torkad Rosmarin till 5 deciliter vatten. Låt koka i ca 5 minuter. Sila bort "skräpet" och häll i en halv matsked vitvinsvinäger.
Låt dekokten svalna och stå och dra under hela dagen. Tappa upp på sprejflaska.
Obs! Förvara blandningen i kylskåp. Spreja på hundens päls strax innan Du går ut på promenad. Det luktar gott i alla fall. Bäst är att spreja kring hundens halskrage, manke och mellan frambenen.
Gissningsvis kan man blanda i rölleka och renfana, eftersom svenska forskare på KTH visat att fästingarna skyr dessa som pesten.

Tillbaka till Vaccin i denna tråd

Jag tar helst avdödat på mina små, men detta verkar försvinna mer o mer på marknaden. Jag tog sist levande vaccin på Merlin(förlåt lotta
) Jag fick rådet av en uppfödare som vaccinerar alla sina med detta levande vaccinet PUREVAX RCP, hon har vaccinerat både små o stora och inga biverkningar har det varit. Så Merlin fick ta detta, kan säga att inget märktes på honom, han lekte som han fått en vitaminkur hur pigg som helst.

Vaccinfrågan har väl varit uppe flera gånger. Känns tyvärr alltid lika förvirrande. Aldrig någon garanti för att det är bra något av det.
nä…o nu står jag start inför det faktum att jag kan vara TVUNGEN att ta levande..suck

Jag tror att vi kan våga ta levande, men icke Tricat.Det jag skriver ovan har ju testats av den uppfödare jag känner på smått o vuxna, jag på Merlin nu. Innan har jag haft sjuka små av det andra vaccinet. När Merlin kom t mig va han lite känslig i magen, men detta kan ju varit flytten o allt med, men då hade han fått FEL_O_VAX PCT VET och detta fick alla mina små som flyttade med nu och innan i kullar, detta vaccinet gav biverkningar hos mina småttingar med förskylningar mm.

Vi använder levande vaccin till våra kattungar. Av våra 17 kattungar har vi vaccinerat tre (en kull) med avdödat. Två av dom tre fick ont i lederna och kunde inte gå på två dagar. 14 kattungar har vi vaccinerat med levande och en av dom har fått ont i lederna i två dagar.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever