Diarè
hej
Jag hoppas kanske någon har hört om detta. Vi fick en perser från Stavanger, han var då 9 månader gammal. När han kom så var han lite snuvig. Men det gick över, men han fick då i stället diarè. Den är så och säga nästan helt flytande, och med slim och några gonger ochså blod i. Vi har varit hos två veterinärer, första gången fick han en penicillin kur och veterinären sa vi borde gå på Hills skånskost, för senibla mager. Vel vi gjorde så . Brukade ochså zoolac för att bygga upp en god tarmflora. Men det blev inte bättre. Var där igen och fick enda en penicillin kur. Men det hjalp inget. Så tog min mamma i Oslo och gick till en veterinär där som skall vara bra på katt. Ochså här fick han en penicillin kur ,men ochså kortison. Så blev det faktisk något bättre, med kortison såg vi at på den högste dosen holdt bajsen sig fin, men när man började trappa ner, då kom det mera och mera tilbaka. Nu har han inte fått kortison på 1 vecko, och alt är i gång igen. Han äter ochså mycket mera änn en "normal" katt, men det är väl för at han ochså igen bajser mycket löst och mycket i mängd.
Nu har den nya veterinären satt han över på Eucanuba skånfoder som skal stabilisere magen, något hon tyckte har varit bra i liknande tilfäller. Men det har inga funktion.
Så jag grunner på har någon varit med om detta förut, eller hört om någont, eller har en idè. Jag är inne på tanken at han har när han har varit litten haft en tarminfeksjon som möligt har reduserat hans tarm till at blive sensibel. Men uppfödar säger nej. Har ochså varit inne på tanken med coronas men veterinären tyckte inte så mycket om den idè. Foder byte har varken gjort från eller till. Inte blivit sämre eller bettre, och det var jo inte foder byte som startad det helre.
sätter pris på alla idèer.
hälsning
Cissan

Kattungar kan ibland ha känslig mage,med just de tecken du skriver.Det brukar bli bättre när katten blir äldre,jag har själv en hona som var så. Vi försökte verkligen allt när hon var unge inklusive allergifoder,men inget gjorde henne helt bra.Nu kan hon äta allt utan problem.Jag har oxå hört talas om att vissa katter med dålig mage blir bra på BARF-kost.Dvs rå mat.
Vad väger han? Har han bra aptit?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag har ju varit me dom en kattunge som blev kronisk sjuk i tarmarna. Han fick gå på kortison som gör tarmarna lugna. Skonsam kost, har du någonsin provat Mjau Kalkon, den gör många magar bra, hade en bekants katt som alltid va lös i magen, hon gick över på detta, han är superbra i magen idag. Men ska vara enbart kalkon mjau inget annat i. Finns i de flesta affärer.
När jag hämtade mina töser i höstas var jag jättenoga med att de skulle få samma mat som tidigare. Dock blev den ena riktigt dålig och jag provade alla möjliga huskurer. Tillslut tog jag bort allt utom torrfodret, då blev hon bra. Det är egentligen inget konstigt att de blir dåliga imagen vid miljöombyten. Det kan ju vi människor också bli. Precis som vi kan de vara olika känsliga. Det ar ju bara lite onödigt, tycker jag, att det skulle ta flera dagar att räkna ut vad som var bäst för henne.
Mjau Kalkon färs med lite tillsats av morotspuré (barnmat) är stoppande.
Ush diarré är så jobbig att bli av med, Conchi blev inte frisk först efter nästan 2 veckor. Då åt hon Eucanuba special foder för magen och drack mkt. Men när Percy hade det då hade han blod så han fick medicin och samma foder. Nu har dem inte haft diarré på länge. Sist kom den bara från ingenstans, Conchis diarré alltså, förstår ännu inte idag vad hon fick i sig. Dem gillar att äta smulor och annat från köket trots dem har mkt mat. 
Om inget av ovanstående hjälper så kan man kanske fasta honom 1-2 dygn
sen börja med kokt fisk o hålla på bara med kokt fisk (eller du kan även köpa Hills ID..det har djursjukhusen istället för kokt fisk) tills du ser att avföringen är helt bra i flera dagar
sen kan du börja ge den mat som du vill att han ska äta…i mycket små portioner.
jag har hört talas om vissa kattägare som har haft problem med katternas magar…o veterinären har sagt..prova "detta" foder..o så byter ägarna rakt av…så går detta inte bra o så säger veterinären testa det här istället…o så byter de rakt av..o så går det inte heller
som gjort för att få ännu mer problem med magen
o penicillinkurerna i sig ger ju ofta reaktioner på magen
o så är man inne i en ond cirkel
jag hade fastat katten om hans vikt o tillstånd klarar av det
Är det taget några prover på katten?
Ta ett avföringsprov och testa för Giardia och annnat. Giardia kan ge ihållande diarréer som är slemmiga och även vara blod i.

Vet inte hur det är numera men förr så gjorde man risavkok och gav.Man kokar lite ris i Mycket vatten och sen ger man det vattnet.Det lugnar magen.
Oxfärs med morotspurée brukar också vara bra.Jag tror det är viktigt att man man bara ger pytte små portioner så magen inte får mycket att jobba med.
A-fil är bra. I sista hand kan man försöka med aktivt kol och sedan med något skonsamt i mycket små portioner.
Men innan man gör något så är det ju viktigt att veta att katten inte har en infektion. Så veten bör väl ta prover för att utesluta något allvarligare.

Ja prover hade varit bra börja med så det inget kroniskt fel el annat ligger bakom
Jag tycker det om det inte redan är gjort så lämna ett avföringsprov. Sedan tror inte jag att man ska prova en massa olika för det gör bara saken värre.
Gå på hur katten mår äter osv.. Är den smal äter dåligt, sover mycket.. lämna massor med tester så att du kan utesluta massor med farliga sjukdomar och samtidigt få reda på hur katten mår invärtes.njurar å lever å någon infektion å så vidare.
Är den tjock äter med god aptit å leker å skuttar omkring så kan det kanske bara röra sig om obalans i tarmkanalen som kan rätta till sig med hjälp av rätt medicin.
Om man har varit dålig i magen länge så är risken att det blir kroniskt å då kanske katten behöver äta kortison en stor del av sitt liv.
Hill`s I/D mat som bara finns hos veterinären brukar ju hjälpa. Det är viktigt att det inte finns så mycket fett i kosten eftersom det orsaker mer diareer.
Hoppas det löser sig / Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har en huskatt, halvperser, som nu blir ett år i maj. När hon kom hit vid tre månaders ålder så hade hon blodiga avföringar mest hela tiden. Vi provade med olika sorters torrfoder, Mjau kalkon m.m. Men inget hjälpte. Till sist så skrev veterinären ut medicinen Flagyl och då blev hon bra i magen!
Numera äter hon vadsom helst och det är inga problem. Hon var en liten "ynk" när hon kom, mager och liten. Nu är hon stor och vacker!
ja..jag har oxå bra erfarenheter av flagyl