Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 4755 ggr
[Vixxi]
0

Lite frågor ang Exotic :)

Hej=)

Jag har haft perser i 10år men har nu en ragdoll på 8mån. Jag älskar ragdolls men saknar perser väldigt mycket.

Nu vill jag skaffa en kompis till min lilla och tänkte först skaffa en till ragdoll men saknar perser så mycket, är väldigt inne på en exotic nu.

Skiljer sig temperament mycket mellan perser och exotic? Jag har läst att exotic kan vara lite vildare men vill gärna höra lite mer här.

Tror ni att det är en bra kombo med en ragdoll och en exotic?

Sen om någon har en kull med exotics eller planer i närheten av stockholm, skulle jag bli jätte glad om ni hörde av er :)

Tacksam för svar.

God jul!

Erna
0

Det är väldigt olika om EXO är vildare än PER. Jag har en shaded silver EXO hane just nu som är lugnare än PER.

Jag har också en vuxen EXO hona som är sjövild och allt satyg här i huset är hennes fel, så det varierar. Hon fick ett smeknamn i Tyskland där hon är född, som betyder "galenpanna".

När vi just flyttat hit, så dröjde det inte länge innan hon var uppe på taket via balkongen. Alla blomvaser  och adventsljus blir massakrerade av henne. Hon snor mat på bänken om hon kommer åt. Ingen av de andra gör så.

Fast hon är urtrevlig och smart och vi älskar henne för den hon är.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

iampinkbear
0

TS: Det här påminde mig om när jag skaffade min första katt. Jag velade länge mellan Brittisk korthår och Exotic, båda hade det där jag letade efter just då.

Den gången blev det en Britt-hona och min andra blev en Ragdoll-kille som nu är två år. Jag har fortfarande inte "kommit över" min kärlek till Exotic, snarare tvärtom. Nu ska vi ju inte bara skaffa en exot-hona utan även starta uppfödning. ;)

[Vixxi]
0

Erna : Tack för svar :-) ja då förstår jag att det kan vara väldigt olika. Min perser hane var nog den lugnaste någonsin, han var super lugnt redan som liten. Ragdoll hanen jag har nu är helvild men även världens keligaste. Älskar dem hur de än är :-) jag älskar båda raserna och saknar att ha en perser jätte mycket, har verkligen fastnat för exotic! Helt underbara. Iampinkbear : jaa då förstår du mig :-) finns ju så många underbara raser. Åh va roligt för er :-) själv är jag verkligen bestämd nu att hitta en liten exotic till oss. Jag pluggar just nu och teddy får extremt mycket uppmärksamhet, men jag märker att han ändå saknar en kattkompis att leka med. Matte är inte riktigt samma sak :-P

yadhayezibas
1

Jag tycker att Exotic fäller mkt mer än Perser. Exoticens päls fastnar överallt typ… :)

jenay
0

mina exo fäller inte mer än min per.ok det  är nog olika för mina katter både exo och per är lite småbusigaf sina gldjesprång i bland så man undra rom dom tänkt riva inrednigen hehe.

Skrattandeha en bra dag. kram

iampinkbear
0

TS och #4: Apropå fällningen så har jag ju bara erfarenhet av Ragdoll- och Brittisk korthår-päls, även om min tjej är väldigt mjuk och silkig, men jag tror att det här kanske kan gälla med exoter också.

Båda mina katter fäller ungefär samtidigt 2 gånger om året. En väldigt positiv sak som jag har märkt med att ha båda pälstyperna hemma är att istället för att enbart ha massor av korta, mjuka hårstrån överallt klumpar Ragdollspälsen ihop sig med den korta så att det bildas mjuka bollar av katthår som är väldigt enkla att bara plocka upp och slänga.

Det här hindrar också att det blir "hårmattor" på möbler och mattor, blir det lite mycket päls på ett ställe är det bara att dra med handen över det och "rulla ihop det" så blir det snabbt små "bollar" av det också.
Supersmidigt. Flört

[Vixxi]
0

Om dem fäller gör mig inget, har en super bra dammsugare :-) som iampinkbear skriver, så är min ragdolls päls med. Han fäller inte mycket men när han gör det så blir det som små bollar. Ska iaf åka och titta på två helt otroligt söta exotics på torsdag, är jätte glad :-D

[Vixxi]
0

Ang pälsvård, hur ofta ungefär bör man bada en exotic? :-)

[chames]
0

1gång i månaden ca badar jag mina men oftare innan utställning =)Oskyldig

Erna
1

En grej som man måste ha när man har exo är en karda som heter Furminator. Den drar ur all lös päls mer effektivt än något annat. Den finns att köpa lite överallt med olika pris.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

furminator vad är det för något ursäkta dum fråga???Skäms

Skrattandeha en bra dag. kram

iampinkbear
0

#10: Tack för tipset, Erna! Det där ska jag definitivt kolla upp. Det känns som att jag tidigare blivit avskräckt i onödan gällan hur mycket pälsvård och -skötsel en exotic behöver. Kan ju nämna att jag innan jag kollade runt här på forumet trodde att en exot eller åtminstone perser behövde badas mer än varannan vecka och borstas/kammas ordentligt flera gånger om dagen minst. Jag borstar min Ragdoll minst tre gånger i veckan ordentligt och badar honom en gång i månaden, dessutom "slentrianborstar" jag honom lite nästan varje dag bara för att han tycker om det. :) Från vad jag läst här motsvarar väl det ungefär den mängd pälsvård en exot behöver, om inte en perser med lättskött päls?

Erna
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 11

En Furminator är en karda med metalltänder som drar ur 90 % av alla lös underull. Du kan köpa den på internet eller i butik.

Priset varierar mellan 200-400 kr.

Sök på Furminator small. Det finns även en kort video som visar hur effektiv den är.

Det finns numera 2 olika modeller, en för EXO med kortare tänder och en för PER med lite längre tänder. Den senare har jag inte provat, men antar att den funkar även på EXO.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut när man gått igonom hela pälsen.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
1

När jag hittat en lämplig leverantör kommer jag att importera och sälja den på min hemsida under knappen "Kitty Service", tillsammans med en massa andra utprovade produkter för pälsvård och förlossningar, bl a ett helt nytt schampo som är suveränt och inte finns i Sverige ännu.

När jag har skaffat ett litet lager och fixat en onlinebutik så kör jag igång. Allt kan levereras via postpaket eller till mina kattungeköpare direkt.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

iampinkbear
0

#15: Jag såg att du nämde det i en annan tråd tidigare, när jag funderade på om jag skulle importera en kattunge, och det låter verkligen som en bra idé. Tycker det verkar jättebra med en återförsäljare som har egen erfarenhet och kunskap, både om produkterna och av avel/utställningar.

Nu får det vara nog med OT för mig tror jag. Flört

Erna
1

Från 1 jan gäller nya mycket enklare regler för importer, så kör igång!

Det har aldrig varit så enkelt att importera som nu. Blodproven efter Rabiesvaccineringen är slopade. Trots det finns det andra regler som man måste ta reda på och de kan variera mellan olika länder.

Avmaskningen mot dvärgbandmask varierar mellan länderna. Tiden för  veterinärbesiktningen innan avresan varierar också. Införseltillståndet från Jordbruksverket kostar idag 900:-.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se