Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2177 ggr
fulfisk
0

Vad bör man tänka på? Normalkostnad?

Hejsan. Jag är en tjej på 18 år som har fastnat för både perser och exotic och flyttar förmodligen snart till egen lägenhet :)

Vad bör man tänka på innan man skaffar perser/exotix? Var brukar de ligga i pris? Runt 6000?

Jag ska nämligen börja studera till hösten så ekonomin kommer inte vara på topp men har jobb i sommar och förhoppningsvis kan jag fortsätta jobba en del till hösten.

Åh, det är ju så fina!

sassa59
0

Hej

Att köpa en raskatt ligger runt 5-6000 kr.

kattlåda, spade + bra sand, matskålar bra foder, helst torrfoder ( djuraffären eller vet )det är bra för tänderna och så blir det inte så kladdigt. Leksaker, klös o lekställning för stimulans.

Försäkring ( pris variera från olika bolag )samt kostnader för vaccinationer o dyl.

Jag skulle rek att du har pengarna till hela startpaketet innan du beställer en katt.

Lycka till

Annkis54
0

Om du jobbar eller studerar så skulle jag ju rekommendera dig att köpa 2 katter..om du inte har nåt annat sällskap till katten.
att ta en 12 veckors kattunge från mamma o syskon o sen sätta den ensam flera flera timmar per dag…nopp
från 5000 kr i pris skulle jag tro..hur mycket mer beror på hur ovanlig eller hur "snygg" katten är..uppemot 10.000 kr
väljer du perser så ska du veta att det kan vara daglig pälsvård..ögontvätt dagligen på både perser o exotic får man räkna med. Om det inte behövs så är det en bonus.
Sen som sagt var så ska de ju vara försäkrade.
Äta samma mat som hos uppfödaren o helst samma kattsand oxå. Katterna KAN vara väldigt kräsna med kattsanden….jag har varit med om katter som vägrade sätta sig i lådan för att det inte var samma sand. Kan gå bra men man vet aldrig
När du sen har valt…så har du DET MEST UNDERBARA SOM FINNS
under 15-20 år. Lycka till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag tycker ni ovan gett en hel del information och bra.

Men det beror ju me dpå vadd u ska ha katten till vad för priser som gäller. En sällskap ligger i regel på runt 4000:- sen går prisern uppåt. Sen tillkommer allt som de ovan svarat bra på.

Svårt klara ekonomin som student, det är dyrt ha djur, även om man betalar en försäkring så kan ju olyckan vara framme el katten bli sjuk, det kostar med veterinärvården med. Hoppas du fått lite svar som hjälpt dig!

fulfisk
0

Tack för alla svar :) Tänkte jobba ihop pengar i sommar men 6000 känns ändå lite dyrt med tanke på alla andra kostnader som tillkommer. Får väl köra på en blandis kanske och skaffa perser någon gång senare i livet då. De är ju så söta, är helt förälskad i rasen :P

#2 Hur gammal bör katten isf vara? Jag kan inte garantera något i förväg direkt men räknar med ca. en föreläsning per dag men sen kan man ju ha labbar och sådant som tar längre tid så det kan ju bli att man blir borta större delen av dagen ibland.

Vad täcker en försäkring och hur mycket får man betala själv vid veterinärbesök? 

Hur mycker kostar förresten bra kattmat och kattsand?

Annkis54
0

#4..vilken katt menar du…hur gammal den ska vara???den du köper eller den som ska vara som sällskap??

en kattunge ska vara 12 veckor helst innan den säljs..eller 10 veckor eller 1 kg…som IDP´s regler är.
om du menar den andra katten så spelar det ingen roll vad det är för ålder på den. men väljer du då en annan ras…ex. huskatt..så tänk på att vissa raser inte alls gillar att inte få gå ut…o det kan bli ganska ohållbart om du inte vet hur rasen är o hur deras förfäder har bott. en kattunge/katt..kan försöra ganska mycket i en lägenhet om den vill ut o inte får.
jag personligen säljer inte kattungar till ensamhem…om inte människorna som bor där är hemmavaranade pensionärer eller liknande. sällskapet kan även bestå av nåt annat djur.

vad försäkringen täcker beror helt på vad man vill ha med i sin försäkring..du som ska köpa sällskapskatt (antar jag då) behöver ju bara veterinärvård o ett livvärde ev…det som du gav för katten. O så kan du nog själv bestämma vilken självrisk du ska ha. ju lägre självrisk ju högre premie. Den minsta självrisken (tror jag ) är 1000 kr..så det brukar det ju kosta om det är några sjukdomar eller olycksfall.
men blir det inte nåt sånt så är ju veterinärbesöken ofta redan avklarade när du köper katten…många uppfödare vaccinerar ju 2 ggr o chippar innan de säljer katten.
men jag har ingen ANING om vad ni djurägare får betala för er försäkring…jag som uppfödare har ju så mycket mer i min
men säkert så kostar en försäkring för din kommande katt..3-500 kr per år…du kan oxå få den på autogiro o betala varje månad om du vill…tror jag

bra kattmat…som Royal Canin, Hills, Iams…o liknande…finns nog fler som jag inte kommer på nu…men ganska viktigt KAN vara att du har samma mat som uppfödaren där katten kommer ifrån…o köper du den största säcken på 10-15 kg..så kostar den runt 500 kr men du har den ca 3-4 månader…så det blir inte mer än 160 kr per månad om du har 2 katter. Nu har jag beräknat detta väldigt grovt..för jag har ju många katter o då blir det svårt att räkna ut vad en eller två katter äter.

kattsanden behöver inte kosta mer än nån 100 lapp per månad heller.
så bortsett från köpeskillingen..o inköp av diverse engångsgrejor som du kanske kan komma över billigt nånstans…många tror jag som har en massa kattsaker som de säljer billigt
så kostar väl maten runt vi räknar högt 200:-/månad
kattsand  150 :-/månad
försäkring..100:-/månad
har jag glömt nåt nu???

ge inte upp….din nallebjörn är inom räckhållSkrattande

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

Nä det är sant. Jag skulle inte kunna ha mina två perser katter utan min kille. För att CSN , studenternas inkomst källa oftast ligger på 7 364 kr per person. Så lite sparpengar hade vi sen tidigare som kunde betala våran katter och allt som nu ingick.

Sen så alla studentlägenheter vill inte ha husdjur(sen brukar dem vara 19 kvm eller max 25 vet inte vad man ska säga om det, är det lagom plats?), därför tog vi en vanlig lägenhet på 63 kvm. I Stockholm är det ju dyrare att bo. Jobba lite extra vid studierna är kanon om man hinner, jag jobbar bara 2 ggr i månaden (killen jobbar mer som elektriker lärling) och det får jag 1000 kr extra för. Men mer än så hinner jag inte att jobba. Sen om du nu bor ensam kan du söka bostadsbidrag ! vi fick det, 1100 kr i månaden, allt är tacksamt som student!

Fördelen som student är att man är hemma ganska mkt,iaf jag ibland går jag kanske en dag i skolan bara. Blivit så när katterna kom av slump, så kunde vara me dem på dagarna,kela och leka.

Varma Hälsningar

Diana

Bullan
0

Om du nu verkligen vill ha en perser/exotic, och känner att du klarar av omkostnaderna för katten/katterna, så kan du ju ev ta en el. två omplaceringskatter. Ibland får uppfödare tillbaka katter av en el. andra orsaker, och de katterna brukar ha ett lägre pris, eftersom de bla är litet äldre, ev kastrerade m.m. En vuxen katt som kommer in i ditt hem, blir dej lika kär efter ett tag, som om du tagit den som kattunge. Ta bara reda på varför den placeras om, så att det inte är en "problemkatt".

Tog själv min första perser då jag var student…en omplacering som inte tålde andra katter. Han var då 3år gammal och okastrerad. Jag behöll honom som hane ett tag…men slutade efter 6 mån med kastrering…det luktade ju kattpiss i hela lägenheten :(

Efter ett år köpte jag ett sällskap åt honom, vilket fungerade alldeles utmärkt då :)

Om du livförsäkrar för värdet av katten(6.000kr) + veterinärvården…som är viktigast, så kostar den försäkringen hos Agria ca 1.300kr/år.

Men du ska ju veta att OM det händer något med katten…så hamnar summan du får betala själv på minst 1000-1500kr(självrisken), så den summan bör du alltid ha tillhands undanstoppat! Det hjälpte mig att ha så då jag var student och hade det knapert. Den dagen han for till vetten, så kunde jag betala kalaset utan att bli pank:)

Att köpa storsäck kattmat blir billigast. 10kg Royal kostar 499kr. Men då ska du kunna förvara kattmaten svalt och i en tätförslutande hink el. dyl. Fast har du bara en katt…så blir det vääääldigt mkt kattmat, så då blir det lämpligast att köpa säcken på 4kg…399:-…tror jag den kostar??? 4kg räcker ca 2.5 månad till en katt…litet beroende på hur stor och glupsk den är!

Men som de andra här säjer, så en ensam kattunge…är inte att rekommendera, oavsett raskatt, blandis el bondkatt. Och de flesta katter mår bäst med en kompis också!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

fulfisk
0

Okej. Det var faktiskt väldigt mycket nytt här. Jag visste till exempel inte alls att man inte kunde ha en ensam kattunge men det ska jag ju självklart inte ha då.

#5 Jag menade hur gammal katten bör vara för att den ska klara av att vara ensam några timmar per dag :) Haha, på tal om andra djur som sällskap. Räknas marsvin? :P 

#6 Jag kommer också med stor sannolikhet ha möjlighet att få arbeta extra på helger och så. Det känns väldigt bra.

Kommer ju att bli en etta, dock inte en pyttestudentlägenhet utan en större. Min pappa känner en som äger några hus och så fort han får en ledig etta så är den min :D 

Fast det kanske är för litet? :/ Måste ju ändå tänka på kattens bästa i första hand.

Får i så fall se till att ha ett par tusen undanlagt ifall det skulle hända något då. Jag vet att min mamma och pappa skulle ställa upp i nödfall men man vill ju kunna klara sig själv nu när man flyttar hemifrån och allt.

Jag ska kolla upp det här med bostadsbidrag, vore ju inte alls dumt alltså :P

#7 Det skulle ju faktiskt vara en väldigt bra idé! :) Det skulle ju dessutom vara utmärkt med en katt som då inte vill ha sällskap av andra katter.

Jag tycker nämligen att det känns lite trångt med två katter i en etta, även om det är en stor etta med riktigt kök och sovalkov.  De måste väl ha möjlighet att kunna vara för sig själva ibland också?

Tack än en gång för alla svar, alla är så hjälpsamma och kommer med bra info! :)

Bullan
0

Det går nog bra med en större 1:a! En del katterier har ju katterna boendes avskilt i olika rum för att de inte går ihop med de andra el. för att det är avelshanar som markerar om de får gå fritt!

Men du kan ju börja med att skriva en ny tråd hära där du efterlyser en vuxen omplaceringskatt! Kanske någon har något att erbjuda? el. vet någon annan som har en katt som behöver flytta!?

Lycka till med att hitta en jamande livskamrat!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Raktajinos
0

Lycka till med ditt kattköp hur och vad det än blir för katt. Jag måste bara inflika att om man har en försäkring och väljer ex. if som inte har någon procent på totalkostnaden utan en högre premie istället så är det ju "bara" självrisken man betalar och har man då ett bra kontaktnät ( mamma och pappa som du nämnde) så tycker jag inte att man bör var för orolig.

Att ha katt i en etta ser jag inte som några som helst problem .. men en rejäl klösmöbel behövs och lite andra roliga aktivitetsställen myshörnor kanske….

Jag är nog av den sorten som tycker att en katt faktiskt kan vara ensam .. man får se det från individ till individ. Ytterst få av mina katter är intresserade av sällskap .. jag var till och med tvungen att placera om min "lilla" Bosse för han vill vara ensamkatt och inget annat .. så jag tycker man kan skaffa en katt .. se hur den mår .. verkar det som att den mår dåligt kan det vara så att den känner sig ensam och då kan man köpa en katt till. Är man student så har man ju mer flexibelt liv än när man jobbar 8 till 17 varje dag … så katten trivs ju även om man sitter hemma och pluggar inför en tenta…

Nä känn dig för och tänk över ditt val av katt :)

Lycka till!

/Catharina

diana_
0

Hm jag fick höra att två katter i en allt för liten lägenhet inte trivs på grund av revir, fast innefattar det kastrerade katter? kanske inte.

Lagom stor, kanske 30 kvm?

[helenal]
0

hittade en annons om en perser pojke som säljes för 1500 kronor!

http://www.blocket.se/vi/11877305.htm?ca=15_s

[helenal]
0

en till jätte söt katt för 3300 kronor.

så de finns billigare perser katter med.

http://www.blocket.se/vi/11695214.htm?ca=15_s

ophelia
0

Jag köpte ju min som nästan två åring.Hon har varit här i fyra månader och det har gått jättebra.Funderar du på att köpa en vuxen så är det ju bra om du tar kontakt med uppfödaren då kan du få massor av information om katten och dess bakgrund.

Ett litet tips bara är du helt ovan vid att köpa katt så är det bra att prata eller helst ta med sig någon som kan katt.

Lycka till!!!

Kom just på att du bör se till att även en äldre katt är vetrinärbesiktigad..