Perser iFokus

Perser

Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 626 ggr
miapia
0

feno o geno typ

jag undrara 

vad är igentligen en feno  o geno typ Oskyldig

Kittentotts
0

Läste lite på andra sidor, men jag hoppas du får förklarat mer under dagen då detta är något jag aldrig råkar ut för, lite av det jag hittat nedan:

fenotyp betyder ju just det: att katten genetiskt har en en färg, men att färgen är "dålig"

Fenotyp - en specifik egenskap som varierar mellan individer.

En katts fenotyp är helt enkelt vad man kan se och observera om en katts gener från att titta på den. Ett enkelt exempel är kort hår eller långt hår. Hårlängd är en fenotyp, så som alla andra observerbara och mätbara egenskaper som pälsfärg, pälsmönster, ögonfärg, svanslängd m.m. En viss fenotyp påverkas av två saker, kattens genotyp och miljön.

Genotyp - Vilken kombination av alleler (genvarianter) en individ bär på för en vis gen.
Allel - en av flera möjliga versioner av en gen.

Genotyp är ett ord som används för att berätta vilka versioner av en gen en individ har. Katter har nitton par kromosomer. En kromosom i varje par kommer från kattens mor och en kromosom kommer från fadern. Längs kromosomerna finns det gener, eller DNA som bestämmer hur en viss del av katten ska se ut. Alla av generna tillsammans kallas för genomet och inkluderar all biologisk information som behövs för att skapa en katt. En katt har två olika kopior av varje gen, kallade för alleler, en från vardera förälder. Genotypen för en vis gen bestäms av de allelernas identitet

miapia
0

putt

Marita-L
0

kortfattat

Fenotyp= utseende

Genotyp= allt annat som gör katten ( olika gener, uppbyggnaden å arvsanlag som vad katten ska få för mönster, färger å kön, ärftliga sjukdomar osv)

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Enkelt förklarat om vi pratar färger: 

Fenotyp-hur katten ser ut och i vilken färg/färggrupp den bedöms i

Genotyp-vilken färg katten har genetiskt

Ett exempel:

Katten ser ut som en rödtabby och bedöms på utställningar som en tabby men båda föräldrarna är solida, tex pappan är svart och mamman är blåsköldpadd. Alltså är katten enligt fenotyp (utseende) en rödtabby men genetiskt kan den inte vara en rödtabby och därför skriver man även ut kattens genotyp i stamtavlan som röd. Ex i stamtavlan: Rödtabby PER d 22 [PER d]

Summerwinds
0

oj nu kom det dubbla förklaringar Flört

Annkis54
0

#4 detta med PER d 22 [PER d] i stamtavlan gäller väl inte IDP va??
jag har aldrig sett det i nån stamtavla??
jag trodde att en katt som inte "kunde" vara tabby…helt enkelt reggades som solid..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Summerwinds
0

#6 Jodå det ska det göra. Såhär står det i IDP's stambokföringsregler §2:2

Katterna registreras/stambokförs enligt genotyp. I de fall kattens utseende inte stämmer med genotypen, skrivs fenotyp inom parentes.

Jag uppfattar att det av någon anledning är vanligare att det står både feno och geno typ i tex skogis stamtavlor. Men jag skrev tex en stamtavla för någon vecka sedan där en perser tävlar och ser ut som en creme men har gett tabby kattungar med en solid hona. En PER e 22 cremetabby [PER e] Tvärt om det ex jag gav innan.

Annkis54
0

där ser man
hade ingen aning om detta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se