P-PILLER till katt
När kan / behöver man ge p-piller till sin katt ?
Ålder?
Före första löp?
Behöver hon löpa en gång?
Ser fram emot svar :)
Tack Malou
därom tvista de lärde:):)
själv så ger jag så fort som katten visar löptendens..oavsett ålder
Om jag inte har tänkt kull alltså
så om jag har köpt en katt som visar löptendens o är 6 månader så ger jag p-piller
ha jag kull o mamman visar löptendens redan när kullen är 2-3 veckor så ger jag p-piller
jag har aldrig haft några problem med p-piller:)

Helst aldrig.Tyvärr så behöver ju katter som går i avel oftast behandlas med p-piller.Hade jag en katt som löpte bara ett fåtal gånger per år så skulle jag inte ge piller.
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle nog helst inte ge p - piller heller, om de går så kan man ju ha hanen eller honan avskilt under löpet om man inte vill ha ungar. Men det är ju inte alla som har extrarum å då e väl det den enda lösningen
Sussie
Vissa honor löper ju väldigt hårt och länge oxå då kan p piller vara bra ett tag. Man kan ju inte ha dom dräktiga jämt.
Jag har heller inte haft några problem med att ge p-piller. Men mina honor går inte på det jämt heller utan bara när det behövs.
#3 även om man har möjlighet att dela på dem så kan man ju inte ha en hona som "löper o löper" …
jag vet inte om det finns nåt "antal" löp som är "ofarligt"
men det pratas ju mycket om att risken för livmodersinflammation är stor om honan löper o löper utan att bli parad
Har ingen erfarenhet av att det skulle vara farligt om en Hona löper om och om igen under en viss period, men man vet ju dom negativa efekterna av p-piller på människor därför är jag försiktig med det på våra honor. Men det är ju bara min tanke:)
Sussie
Hej!
Jag har givit p-piller till vissa av mina honor när det inte gick att lösa det på annat sätt. Ibland har man inget val, MEN… man vet att livmoders- och juvercancer är kopplat till p-piller på katt.
Det har jag tyvärr fått erfara.
Å andra sidan så kan man inte låta en hona löpa upprepade gånger, för det kan bli livmodersinflammation som resultat och ev följden att man måste kastrera katten iaf.
Det gäller alltså att välja mellan p-piller med risker eller låta honan löpa om man inte kan para henne. Ett val mellan pest eller kolera.
Om man inte tänker avla på henne är det allra bästa att kastrera henne.
Jag har en tumregel att aldrig para på första löpet och inte före 10 månader. Man ska aldrig ge en unghona p-p om hon aldrig fått kull, det är att be om problem.
Jag har parat direkt efter utsättande av p-piller utan problem på inkullade honor. Men det är säkert olika för olika honor.
Däremot ska man aldrig sätta in p-p under ett löp, då kan man få riktiga problem. Låt henne löpa klart och sätt därefter in p-p.
MVH Erna
www.yamacatos.se
Uppfödning av perser & exotic sedan 33 år.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jag h afått olika råd angånd epipillerså det är pålitligt då ppiller??
ha en bra dag. kram

#8 Pålitligt hur menar du då?
P-Piller förhindrar löp.Vissa honor behöver periodvis p-piller var tredje dag.Ger man var sjunde dag så kommer honan att löpa trots att hon fått piller.
ja menaar om pipiller är pålitlgit att förhindrar löp och att hona inte bli
dräktig?? och hur många procent bli sjuka av ppiller av raskatterna??
ha en bra dag. kram

Jag har fått höra att om man avbryter p-piller givandet och sedan startar ingen ett par gånger skulle det kunna vara farligt för katten, någon som vet om det stämmer? Jag sitter lite i valet och kvale på min perserhona då hon kissar i perioder i min säng tex. och på mattor. Hon har fått en gång p-piller men jag slutade då jag fick för mig att det inte var bra, hon har löpt en gång hittils och är 2 år.

nej nu skrev jag fel hon har löpt 2 gånger :) och båda gångerna viljat kissa någon gång :(

#12 ska hon gå i avel så kan det vara värt risken att sätta henne på piller.Ska hon inte avlas på så är det bäst att kastrera henne.

Ja, min tanke är väl att ta en kull på henne till nästa år när hon löper nästa gång. Har du/ni någon erfarenhet utav att dem kissar utavför lådan?

#14 Mina honor kissar också utanför vid löp.Det är ju ett naturligt beteende.De vill ju locka till sig hankatter.

Okey ja då är det väl bara att gilla läget då :) De e dem värda dem små liven :)
Om katten inte ska gå i avel ska den kastreras. P-piller eller löp är ett val mellan pest och kolera. Ibland är man tvungen att sätta in p-p, men visst finns det risker som jag skrivit om högre upp i tråden. Jag har haft flera honor som utvecklat cancer.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se