Klippa ner en Perser
Min syrra ringde och sa att hon var tvungen att raka ner sin persr.
Någon som kan berätta hur ni gör? fixar ni det själv eller går ni till
trimmare eller vet. Söver ni ner katten eller brukar det funka ändå?
Jag har klippt ner mina och andras katter vid behov, man behöver en bra klippmaskin och lite kunskap om hu man klipper för att inte skada katten. Det bästa är ju om man slipper söva katten tycker jag men en del går inte att klippa i vaket tillstånd. Har man aldrig klippt ner en katt själv rekommenderar jag att man ber någon som kan om hjälp.
/Lotta
ja du….även om man kan o har gjort det några gånger så föredrar jag att göra det hos vetten
det tar ju ändå nån timme o även om katten är lugn o inte bråkar så är det jobbigt.
bara om man behöver ta endast mage, så gör jag det själv här idag
annars så går jag till vetten
o har ni inte nån erfarenhet av det…eller nån med STOR erfarenhet som kan hjälpa er så är det veterinär som gäller
min tar 400 kr.

Ja, kruxet med katters skinn är…att även ett litet klipphål…glepar upp och blir jättestort!!! De har ju så elastisk hud, så det är jätteviktigt att man hela tiden sträcker huden där man ska raka för att undvika klipphål i huden. Sedan funkar det inte med en klippmaskin för människor…utan det ska vara en för djur, med fint klippskär. Samt att man måste hålla koll så att maskinen inte blir så varm att den bränner katten…..en del maskiner blir jättevarma:(
Jag ska skicka svaren vidare till min syrra. Hon hade ringt djursjukhuset i Helsignborg och dom sa att det var ingen självklarhet att man sövde katten när man skulle klippa ner den!! ja vet inte, hon får väl se hur hon gör.
Tack i alla för svaren.
min veterinär ger en "lugnande" spruta in i muskeln på bakbenet
gör visserligen lite ont just när man ger den men sen så vet ju katten inget mer
o får sen en ny spruta för att "vakna till" igen…
jag tror inte att detta går under rubriken sövas..men vet inte..
kanske ska tillägga att jag har en riktig klippmaskin. Men skulle ändå välja vetten om jag skulle behöva göra det igen

Här kommer litet info om sövsprutor!
Ne, det är inte en narkos, utan en sövning…djuret kan ha medvetande med Domitor, som det heter, men de är så packade att de inte bryr sej. Som om man själv "smullit av"
…man är inte så brydd…men de flesta sover genom behandlingen. Oavsett vilket, verkar de inte få några minnesbilder som de kommer ihåg sedan då de är vakna.
Antisedan heter medlet de sedan sprutar in för att väcka djuret. Det Antisedanet gör är att neutralisera Domitoret. På katt brukar man inte vilja ge full dos av Antisedanet, då en del katter kan bli förvirrade ett tag. Så om era katter är trötta efteråt, så är det helt normalt. Hundar brukar däremot gå in och ut ur behandlingsrummet i samma skick.
Barnläkare har länge velat lägga vantarna på detta medel…istället för att söva ett barn i narkos under lättare behandlingar….t.ex sy igen sår. För att sedan väcka dem helt vakna så de kan gå hem igen. Men det är visst sjukt långa väntetider och tester som ska göras på djur innan det godkänns på humansidan! Tänk bara att gå till tandläkaren för dem som är skiträdda…det blir ju värsta befrielsen:) Gå dit…fixa å laga, utan att det känns, vakna upp och knappt veta vad som hänt å sedan gå hem
#6..det är nog sånt jag menar
det enda som jag har märkt är att de kan kräkas lite när de somnar
det finns nåt liknande inom humanvården som heter dormicum
har funnits ganska länge nu
OM man kan få läkarna att de det..så blir patienten "lite hög" o har inget minne av vad som har skett efteråt…
nu har tandläkarna börjat med dormicum oxå
de ger en lite dos flytande o sen när man är lite o hög o inte bryr sig så gör de behandlingen…funkar det inte så ger man en ny besökstid o ökar dosen gradvis
kanonbra
jag har en vuxen dotter som jag har varit med några gånger nu…folktandvården är det
vilka bra kunskaper vi har va
om allt möjligt

#7 Så bra!!! Det visste jag inte…men namnen påminner ju om varandra, så det är nog liknande preparat.
Ger man uppvakningsspruta också? På djur kan man ju direkt injicera mera om djuret inte gått ner sig tillräckligt…men det kanske inte går på människa då!…ännu! :)
#8..nej det är ju en nackdel iofs
de kan inte köra bil efteråt o hon kommer med mig hem o ligger på soffan hela kvällen..det tar ett tag innan ruset försvinner
sen åker hon hem till sin familj dagen efter
man kan även få lustgas hos vissa tandläkare o då är man som vanligt efter
ja använd INTE en rakmaskin för människor funkar inte. ja har klippt ner min långhåriga när de behövdes. kanske inte är så bra om man ställer ut dom men om man måste..