Utställningsregler i FIFe
Hur är det numera, finns 14-dagarsregeln för utställningar kvar eller är det OK med en vecka mellan varje utställning för samma katt?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Den regeln har inte funnits på SVERAK så länga som jag har ställt ut dvs i dryga 11 år.Så det går bra att ställa två helger eftervarandra eller oftare om man så vill.(vissa julhelger har det varit utställning i mellandagarna på icke lördag-söndag)
Däremot har den funnits inom IDP men försvann väl när IDP blev WCF.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för svaret, då kan jag meddela en av mina kattungeköpare, att det är fritt fram vilken klubb hon än väljer.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
vad är det egför skillnad på idp och wcfs regler??
ha en bra dag. kram

#3 Det är ungefär som att fråga varför gör ICA så och COOP så.
IDP är en förening med sina regler och WCF är en förening med sina regler.
Sen väljer man själv om man vill handla på ICA eller COOP.
Om man vill vara med i IDP med deras regler eller WCF med deras regler.
Stolt ägare till tre La permer
Namnet IDP finns inte längre, utan nu heter vi WCF där de största fd IDP-föreningarna i Sverige ingår.
Några som huvudmedlemmar (bl a min egen klubb SNRF) och andra under beskydd av de dessa. Anledningen är att WCF har krav på antalet medlemmar i föreningarna och lite annat, bl a avgifterna.
De svenska och Norska föreningarna i WCF ingår i en grupp kallad Nordic Cat Clubs of WCF, se hemsidan: http://wcfnordic.se
Även FIFe ingår i WCF.
Därför är det verkligen egendomligt att Sverak vägrar att ta emot svenska WCF-medlemmar på sina utställningar. NNR har inga såna restriktioner. Det är tydligen viktigare med gammalt groll för Sverak. Är det inte på tiden att stryka ett streck över allt och återupprätta samarbetet sedan förr?
Den gemensamma kontrollen över stamnamn finns inte längre, så nu kan samma namn med olika innehavare inom samma ras förekomma hos båda.
Jag skulle bli vansinnig om mitt stamnamn (mitt varumärke) registrerades av någon annan i ett annat förbund, särskilt om det är i Sverige.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Lägg en slant på att skydda stamnamnet hos PRV så är det problemet löst.
Just i mitt fall, så är mitt stamnamn först registrerat i Sverak-FIFe år 1975 och sedan 2001 i IDP, numera WCF.
Men det finns alltså ett stamnamn som är registrerat av 2 olika perseruppfödare i Sverak och fd IDP. Beklagligt.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
va kan någon annan ta ens stamnamn?? jag trodde de bara var en segna?? ja jag tycker med detär tris att sverk intelåte wcf ställa ut på våra utsl jag är ju medlem i sverka. jag få ställa ut i wcf ju.
ha en bra dag. kram
Just så är det.
Ring till Sverak och fråga varför de inte följer regeln om "Open doors" som ju FIFe har undertecknat vilket tillåter andra medlemmar att tävla på FIFes utställningar, utom just Sverak som nekar WCF i Sverige.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#5.. bara en liiiten rättelse :)
Fife ingår inte i WCF.. utan i WCC (World Cat Congress) http://www.worldcatcongress.org/index.html som är en samarbetsorganisation där de andra organisationeran är medlemmar. det är i WCC som de tillsammans har röstat fram open Doors.
Nedan lite info om WCC samt ovan en länk till deras officiella hemsida.
I WCC ingår 9 stora kattorganisationer.
The membership of the World Cat Congress is comprised of the world's major cat fancies, including the founding members; Fédération Internationale Féline - FIFe, Cat Fanciers' Association - CFA, The International Cat Association - TICA, World Cat Federation - WCF and Australian Cat Federation - ACF, as well as, New Zealand Cat Fancy - NZCF which joined in 2001 and the three newest members; Co-Ordinating Cat Council of Australia - CCC of A, Governing Council of the Cat Fancy - GCCF, United Kingdom, and Southern African Cat Council - SACC, which joined in 2006.
Dessa förbund har röstat fram open doors mellan varandra.. men Fife har i sina stadgar att vare Fife ansluten organisation (Sverak etc) får bestämma på nationell nivå om de vill att Open Doors ska gälla.. och Tyvärr så har de bestämt att det inte gäller i Sverige.
Här nedan är WCC syfte för att vara paraplyorganisation för alla dessa 9 Katt organisationer som är medlemmar…
This statement summed up the purpose of the WCC:
The object of this Congress is to work openly and honestly together in a spirit of co-operation to improve the health and welfare of all cats and encourage the sharing of resources to promote the interests and to educate the participants of the ‘Cat Fancy’ throughout the world.
The area in which this co-operation would take place were identified as follows:
- Open Shows
- Co-operation in Registration
- Health in Cats
- Legislation regarding Cats
- Educational Material
- Recognition of Pedigrees
- Co-operation on Show Dates
These matters have been continually addressed at subsequent meetings and progress has been made in some of the areas. The work will continue, but as long as the will for co-operation for the mutual good of the cats exists, the WCC has an important part to play
ok jag kan alltså skriva motioner på open dorrs då??
ha en bra dag. kram
# 10
Helt rätt, jag hade fel förkortning. WCC ska det ju vara
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se