Svart shaded + shaded = smoke?
Hej!
Undrar om två svart silver shaded kan få en smoke kattunge?
Om det finns solida bakom i ledet?
Nej!
Förutom Shaded Silver (som "slår igenom mest")kan de få….
förutsatt att dessa färger har följt med genetiskt hos föräldrarna,Chinchilla,Shaded Golden och Shell Golden. Förekommer det även blått hos båda föräldrarna kan även det anlaget komma igen i dessa varianter.
Men…Finns det många solida katter i båda leden kan man säkert få någon som blir väldigt mörk shaded silver,ögonfärgen blir ju också en osäkerhetsfaktor hos dessa silverkatter med solida i bakgrunden.
Genetiken hos dessa silver är inte alla gånger så självklara.
…vi är många uppfödare som har fått Shaded Silver efter två Chinchilla…som inte ska vara möjlig då Chinchillan är dominant.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, om båda föräldrarna bara har ett agoutianlag var kan det bli smoke, och den chansen är förstås större om det finns solida bakom. Man kan också tänka sig svart (eller blå) om båda föräldrarna är heterozygota även för silver.
Tack för snabba svar :)
Här är en nybörjare som inte har så mkt kläm på genetiken - men supertacksam för svar på frågorna här :)
Vad är heterozygota? :
Kan ngn förklara det "lite kortfattat och enkelt" ? :o (förstår det säkert är komplicerat, men ändå? :-o )
Sedan undrar jag detta med golden - är det ressensivt?
Om ena har det bakom sig i stamtavlan men däremot inte den andra (pratar nu om två shaded silver). Den andra som ej har golden bak i ledet, har däremot solid svart och bruntigré bakom sig). Kan det bli golden mellan dessa då? Isf ungefär hur stor är sannolikheten för det?
Heterozygot betyder att man bara har ett och inte dubbla anlag av något. Anlag som silver och agouti (tabby, tigré, spotted) är dominanta, och då behövs bara ett för att katten ska visa egenskapen, och har den bara ett är det ju inte säkert att avkomman får den.
Golden kan sägas vara recessivt eftersom det enkelt uttryckt är en chinchilla/shaded silver som saknar silveranlag. Golden är agouti och har vidbandsanlag. Skulle den helt sakna vidbandsanlaget borde den teoretiskt bli tigré eller tabby.
Verkligen supertack för snabba svar :-))
Har en shaded hona som jag funderar på att ev. para, men vill lära mig MASSOR först ;-))
Vad är agouti?
Vidbandsanlag?
(Lite sådär "snabbt & enkelt" förklarat :o ;) - men gärna med länk och/eller litteraturhänvisning där jag sedan kan fördjupa mig).
Vad jag förstått så kan man få golden efter parning mellan solid svart och chinchilla/shaded?
Hur är det då om en är trolig bärare på golden (då det finns strax bakom i ledet på den ena) och den andra inte har golden, men däremot solid svart och bruntigré bakom i ledet?
:-)
Jag föreslår att du på den här länken går in på Artiklar. Där finns en bra genetikserie. Det är svåra färger, tycker jag, inte alltid så lätt att se vad man fått, även om man vet vad det kan bli.
TACK :)
Vidband och agouti var ju väldigt enkelt - visste bara inte benämningen ;-)
Dock har jag på länken inte kunnat utläsa/förstå detta med golden helt..
så frågan om en shaded är goldenbärare, paras med en som ej är det (men som har solid svart och bruntigré bak i ledet) KAN dessa få goldenungar då? Hur stor är sannolikheten ungefär?
Sedan undrar jag en annan sak om smoke. Det sägs att smoke alltid är solida, men tycker ni detta stämmer?
Menar även chinchilla och shaded är ju oftast tigré eller spotted i grunden, men ränderna och spottarna sitter ju oftast mer tätt, varpå man ej ser den egentligen teckningen så bra när pälsen växer ut.
Jag upplever att även smokekatter kan vara så, dvs inte är riktigt solida (iaf ej efter chinchilla/shaded). Eller kallas det spökmönster då?
:-/
" Sedan undrar jag en annan sak om smoke. Det sägs att smoke alltid är solida, men tycker ni detta stämmer?"
Menade ej solid - för solid är väl alltid enfärgad utan mönster rakt genom? Utan att man alltid fått höra att smoke aldrig är möntrade, men just det tycker jag ej stämmer? Vad är er erfarenhet av detta?
Golden är egentligen inget anlag i sig utan avsaknad av ett anlag - silveranlaget. Om två shaded silver paras kan de ge golden bara om båda föräldrarna bär icke-silver. Det är svårt att säga något om sannolikheten när man inte känner till den exakta genuppsättningen hos båda föräldrarna beträffande silver och agouti. Det är först då du kan rita ett exakt korsningsschema och räkna ut sannolikheten.
En smoke är aldrig genetiskt mönstrad. Den har silver- men saknar agoutianlag. Nosspegeln blir svart på en svartsmoke, inte tegelfärgad som på en agouti. Idealet är att inget mönster syns, men ofta har den "spökmönster".
Silverfärger är det allra svåraste inom kattgenetiken, så nu har du givit dig in på ett svårt område.
En smoke är alltid solid, eftersom den alltid har en helt svart nosspegel utan agoutilinje runt om. Om vi nu menar en vanlig smoke så ska den dessutom ha kopparfärgade ögon.
Alla katter har mönster svaga eller starka, även smoke, fast man kanske bara ser det när de är små.
Efter 2 grönögda shaded silver kan du inte få kopparfärgade ögon, så även om du får en väldigt mörk shaded silver så har den mer eller mindre gröna ögon.
Jag har under årens lopp kommit fram till att det finns en genetisk variant mittemellan shaded silver och smoke, som jag kallar för shaded smoke. Den har samma färg på pälsen som en smoke, men har agouti nosspegel, dvs tegelfärgad med kant runt om i samma färg som pälsen.
Anne Marie Nilsson, vår svenska expert på kattgenetik var av samma åsikt. Hon har sett många av mina kullar.
Jag har fått fram en hel del såna katter som varken är shaded silver eller smoke utan just ett mellanting. Det fanns solida i stamtavlan på nära håll.
Om du tänker på svart, bruntigré och golden som icke-silver, blir det enklare att förstå golden. Din katt som inte har golden, men svart och bruntigré bakom kan mycket väl få goldenavkommor med den andra shaded silvern med golden bakom.
Silver är dominant och golden är recessivt. man bör kunna få minst 51 % silver, men det föds ju vanligen ett slumpmässigt antal ungar på 2-5 i kullen så vad det blir, får man se när de ligger i lådan. man kan bara uppskatta teoretiskt vilka färger det kan bli, eftersom det är % och ingen hona får 100 ungar, inte ens under en hel livstid.
Jag skulle kunna fortsätta att förklara i det oändliga, men läs istället min genetikserie om silver och golden på www.silvernews.se eller www.yamacatos.se
Jag har försökt att göra det så enkelt som det går, så att även en nybörjare ska kunna lära sig något.
Du kanske måste läsa den flera gånger för att låta det sjunka in. När du lärt dig uttrycken, så är det lättare att förstå.
I ditt fall ska du titta på korsningsschemat mellan 2 silver som bär på icke-silver = golden.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Oj så intressant! 1000 TACK för så snabba och utförliga svar! :-))
Jag har haft ngr huskattskullar genom åren, men nu har jag verkligen fått "blodad tand" och vill börja "på rikigt" - men då är det mkt att lära.
Ju mer jag lär destu mer nya frågor dyker upp.
Om ni tar en titt här på en kattkull jag haft och kan hjälpa mig lite?
Först en svart-smoke kattunge - han har som ni ser mönster - men är detta då alltså spökmönster?
VAD avgör att ngt är späkmönster? Kan man testa om en katt är spökmönstrad eller ex tigré? Kan det inte bara vara så att man är dåligt mönstrad, när det kallas spökmönster? Hur ska man annars kunna skilja spökmönster från äkta? Framförallt tänker jag där på röda katter, som ju ibland sägs vara spökmönstrade trots att man tydligt ser deras mönster - ändock ngt svagare en en bra tecknad :/
Verkar bara som jag får in en bild i inlägget så jag fortsätter i nästa:
Sedan undrar jag ang. det Erna delade med sig av ang. hur man ser skillnad på smoke och shaded genom detta med nosen att den är tegelfärgad med rand om det är shaded eller shell, men ej på smoke.
Hur är det då på vanlig svart silver tigré etc? Här är en kattunge som var svart-silver-tigré och hon har sådan nosspegel som ni nämner ang. chinchilla och shaded.
Har en katt hemma också som har likadan nosspegel, men han är smoke, eller mer åt vanlig Svart-silver-tigré - för jag ser inget ljust i botten på honom. Däremot har han mkt gröna ögon och har en nosspegel som en agouti, precis som kattungen nedan.
Så vad jag undrar med detta och exemplet med kattungebilden är - Brukar/kan vanliga svart-silver-mönstrade ha agoutinosspegel-linje?
Här är en bild på min katthane som jag menar. Han är vad jag kan bedömma svart-silver-tigré. Väldigt mörk där han är svart, inget vitt under alls. Så jag kan ej se han är smoke. Det vita i hans krage är vitt, för han är svart-silver-tigré och lite vit.
Som ni ser är hans ögon grönare än grönast och hans nos är som en agouti. Skulle han haft kopparfärgade ögon om han var smoke? Och är det vanligt att silvermönstrade har tegelfärgad nos med agoutiränder?
Ang. min hane ovan så är han efter en svart-shaded hona (med den mest fantastiska turkos-gröna ögon jag någonsin skådat på en katt någonsin) och en (omönstrad) blå-vit hane (med en otroligt fin kopparfärg på ögonen) - om det kan vara till ngn hjälp? :-/ :)
För att få golden måste väl båda bära på golden, har jag lärt mig.
# 16
För att få golden
måste båda föräldrarna vara chinchilla, shaded silver eller golden.
Silverkatterna måste bära på icke-silver, vilket kan vara golden eller vilken annan icke-silverfärg som helst.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Många frågor som jag ska försöka besvara.
Du är inne på rätt spår när det gäller spökmarkeringar. De svaga mönstren brukar kallas för spökmönster.
Som jag skrev tidigare, alla katter har mönster, mer eller mindre synliga.
# 11 och # 12
Katten är tydligt tigrémönstrad smoke.
Alla silver- och brunagouti har noslinje, dvs agoutinosspegel.
Om den har solid nosspegel + silver så är det en smoke eller shaded smoke.
En korrekt smoke ska ha kopparögon, men det finns även de med "fel" färg, gröna, elelr gulgröna.
Blanda inte ihop utställningskraven med genetik.
Hur katten ser ut kallas fenotyp och hur den är genetiskt kallas genotyp.
En bild på en kattunge som är en shaded smoke. Den ser ut som en shaded silver men har solid nosspegel.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Hej!
Är helt ny här på sidan. Ville bara säga att den där hanen som kattmor har lagt ut en bild på är helt fantastisk!