Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 1402 ggr
iampinkbear
0

Letar efter EXO-hona

_Hej allihop!

Min sambo och jag har börjat leta efter vår första exotic-hona att använda i avel. De färger och teckningar vi är intresserade av är framför allt alla typer av blå/crème-maskning (och även andra maskningstyper) och van- och calico-teckningar med eller utan vitt, helst icke-tabby men det beror ju till viss del också på den enskilda katten. ;)

Jag har i flera år velat börja med en småskalig uppfödning och först var tanken att jag skulle börja med min brittiska korthårshona som jag skaffade redan för snart 5 år sedan, men då jag inte känt att det funnits varken tid eller plats förrän nu har det skjutits upp och britt-tjejen är sedan två år tillbaka kastrerad.

Vi har hittills bott i Vasastan men letar nu efter ett större boende utanför tullarna och hoppas kunna hitta vår "drömkatt" nu till våren. Om det blir en helt nyfödd liten tjej eller en lite äldre spelar mindre roll, huvudsaken är att det känns rätt.
_

iampinkbear
0

Vet inte om det är något fel på min inloggning eller om det bara inte går att redigera ett inlägg men jag märkte att jag glömt att nämna att vi också kan tänka oss en chokladsköldpaddsfärgad hona med/utan vitfläck och ville bara skriva det.

KungBores
1

Colourpoint som du letar efter är inte så vanligt i Sverige. Det finns några få uppfödare. Du kan ev hitta dem på www.swepex.se

Colourpoint och vitfläck är inte en godkänd färg så det kommer du inte hitta.

Lycka till.

Erna
0

Colourpoint och vitfläck är godkända i WCF, fast vad jag kunde se, bara vitfläckighetsgraden 09 = obestämd mängd vitt, från helt vit till endast en vit fläck på en tå.

Jag kan tyvärr inte hänvisa till uppfödare som jag känner till, men stambokföraren Louise Guezennec borde veta.

Inom WCF har man godkänt en massa spännande färgkombinationer som inte FIFe godkänner. Kolla på www.wcfnordic.se under Registrering/uppfödning, där EMS-koden finns.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jina
0

Måste bara nämna att van och calico per definition är vitfläck.

iampinkbear
0

Tack allihop för era snabba svar!
(Jag uppdaterar om jag hittar några intressanta "kandidater".)

#4: Jo, det vet jag men bra att du lade till det iaf. :)

Märkte först i efterhand hur slarvigt, eller "hafsigt", skrivet hela TS-inlägget blev, plus att man inte kunde redigera inkäggen i efterhand. Jag ville inte bara rabbla upp varje specifik kombo vi kollar runt efter men då blev det slarvfel istället.

#2: Vi letar alltså antingen efter en colourpoint/-bärare, utan vitt, eller någon av de andra färgerna jag nämnde, med eller utan vitt. Ingen colourpoint med vitfläck här alltså, men vi vill gärna kunna få maskade ungar även om inte just den här tjejen är det.

Det till stor del också p.g.a att det idag, precis som du säger, verkar finnas så få uppfödare i förhållande till köpare när det gäller maskade exotic. Det känns som att det finns ett "behov" av nya uppfödare där om någonstans.

#3: Jag har just börjat läsa på om reglerna runt just Exotic, då det ju är avel vi vill syssla med i framtiden, så det är alltid bra att veta och bli påmind om vilka färg- och teckningsregler som gäller enligt de olika förbundens standard.

Jina
0

S*Arzish har maskade EXO. Jäkligt kär i Lars-Petter, han är såååå skön. Men tänk på att typ, friskhet etc är viktigare än färg ;)

jenay
0

vad ha han för hemsida?? och jag tittade på wcf godkända färger men

Skrattande hur läser man maskat  på eng?? och jag hitta ju inget tom vitfläck och

cp?? el cp och silver??

Skrattandeha en bra dag. kram

Jina
0

Lars-petter är alltså en katt, bara för att klargöra. Arzish.se tror jag men surfar på mobilen nu så orkar inte kolla.

iampinkbear
0

Jina: Håller helt med dig - hälsa, typ och personlighet tänker jag aldrig kompromissa med. :)

Jag är nog nästan lite för petig när det gäller typ, eller så kanske det inte nödvändigtvis är något negativt att vara som uppfödare av de här katterna, för jag vill ju verkligen få fram friska och glada katter. Därför har jag heller inte helt uteslutit att hitta en fertil omplaceringshona istället för en kattunge, just för att man då får en "färdig" katt där sådant är lite lättare att bedöma.

Nu tror jag iofs att jag hittat en potentiell liten blåpadde-tjej. Hur söt som helst är hon, om än i andra änden av landet. Väntar på svar på om hon är tingad… ;)