Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2203 ggr
Snobbehills
2011-12-11 01:19
0

B-blod hos perser

Jag läste här någonstans att man bör testa vilken blodgrupp avelshonor har och att runt 10% beräknas ha b-blod. Så jag ringde till 2 veterinärkliniker för att höra om prisuppgift, båda undrade varför jag ville göra det och de var inget de utförde… men de ringde senare upp och sa att det skulle kosta ca 1000kr att skicka prov till Finnland.

Så jag är lite nyfiken på att veta hur andra gör? Jag har en hona som precis fyllt 3 som ska paras för första gången snart hade jag tänkt, utställd en gång CAC, vet-besiktigad ua och vacc mot det vanliga kattpest och kattsnuva. Ska jag ta blodprov eller är det något annat jag bör tänka på? Väldigt mån om att göra allt rätt utan att överdriva ;)

MonicaLagerquist
2011-12-11 09:29
0

Oj modigt att para så sent.Det hade jag ytterst tveksamt gjort.

Jag skulle se till att honan var nyvaccinerad och HCM scannad innan ev  parning

Enklast är om du gör en DNA test för att få veta blodgrupp.Det fixar du enkelt själv hemma.

Det kostar 35 Euro per katt.

http://www.genoscoper.com/

katten ska inte ha ätit på 20 minuter.

Ta fram två bomullstops.

Stoppa in en ändan i taget i munnen på katten.

Använd alla fyra ändorna.

Låt torka i ca tio minuter.

Gå in på Gen lab skriv ut remissen

.tejpa fast topsen på remissen.

Lägg i ett vanligt kuvert och skicka till labbet.

Det tar ca en vecka att få svar både på mailen och via ett brecv.I brevet finns uppgifter på till vilket konto du ska betala.

Stolt ägare till tre La permer

[MonEnil]
2011-12-11 11:05
0

Det bör du absolut testa för. Det är ingen sjukdom, men man måste veta honans blodgrupp för att inte förlora hela kullen första veckan. Jag tror B-blod har blivit vanligare nu. Två av de honor jag testat har varit bärare av B-blod.

När jag testade första gången 2001 var man tvungen att ta blodprov och fick då bara veta vilken blodgrupp honan hade. Nu med DNA-test får man också veta om hon bär på genen för B-blod.

Det här labbet använder jag: https://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/

På sidan finns också en del att läsa om blodgrupper om du klickar på i.

Det enklaste är att betala 40 USD med kort och skriva ut remiss och kvitto, som du skickar med. Du får besked att provet kommit fram efter ca 8 dagar och någon vecka senare får du svaret med e-post. Med nuvarande dollarkurs blir kostnaden under 300 kr.

Öppna helst en ny tops-förpackning så att inget annat DNA kan ha hamnat på topsen. På kuvertet ska du ha en blå A-post-lapp.

Erna
2011-12-11 13:07
0

Jag har aldrig behövt testa blodgrupper under mina 34 år som uppfödare, så det är inte prio för mig.

En kompis hade detta problem och första kullen dog. Veterinären rådde henne vid andra kullen att genast flytta över kullen till en annan hona som också var nyförlöst. Hon gjorde så och hela kullen klarade sig och blev stora och starka.

Däremot skulle jag nog tänka mig för, att para en 3-åring för första gången. Se till att du har en veterinär tillgänglig om det skulle strula vid förlossningen.

Många är de uppfödare som först tänkt tävla klart och sedan avla, för att uppleva att det är för sent med det senare.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

yadhayezibas
2011-12-11 14:36
0

Min egen statistik bland mina honor är att de yngsta har haft det jobbigast att föda. Inte de som varit 2 och 3 vid första kullen. Men som med allt annars så tror jag det är väldigt individuellt hur förlossningen blir. :)

Snobbehills
2011-12-12 00:36
0

Tack för tipsen! Då ska jag springa och köpa en ny förpackning tops imorgon :) Jag har förstått att 3 år är lite gränsfall, har frågat uppfödare och veterinärer och alla säger så olika! Vissa tycker det är helt ok upp till 5 års ålder och att skelettet inte stelnar. Så med stöd av veterinär tänkte jag att det borde gå bra…