Trånga luftvägar?
Ibland när min katt (17 v, hona) är riktigt uppspelt och slänger sig efter leksaker så kan jag höra att hennes näsborrar piper lite. Samma sak när hon tvätter sig ibland och ibland när hon precis somnat.
Jag är jätterädd att hon ska må dåligt utav detta eller att det ska bli värre med åren.
Vilka ingrepp kan man göra för att minska dessa svårigheter och vad kan det kosta? (Jag har Agria och antar att de inte ersätter dessa problem på perser)
Mår katten dåligt av detta?
Visa upp din katt för veterinären som kan avgöra vad, och om, det ska göras något. Ring ditt bolag och fråga om ersättning.
Jag nämna att den enda katt vi har som "låter" är vår mycket långnosta huskatt. Han snarkar så att det ekar från nedre våningen. Ingen av mina extremt kortnosta perser låter något.
Så min slutsats är att det måste vara trångt inuti näsgångarna och att det inte har att göra med nosens längd.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Har du någon närbild på henne där man ser nosen tydligt? På beskrivningen låter det som om näsborrarna är trånga. Om det är på det viset går det att åtgärda kirurgiskt, men jag tror inte att bolagen ersätter kostnaden.
Eftersom det är en kattunge skulle jag vänta och se hur det utvecklas - om den inte har uttalade besvär och det verkar vara jobbigt för den.
Agria/If ersätter inte - men Sveland/Folksam har inga undantag för perser/exotic (som man kan läsa sig till i alla fall).