80-talets perser
Jenny, det har blivit något fel med din tråd. Det går inte att kommentera, och inte att öppna omröstningen. Du kan väl kolla om det går att göra något åt?
Vad Erna menade är nog att hon tycker att persern av idag kunde vara litet större i storlek. På 80-talet var ju perserkatter riktiga bamsingar, vilket är mindre vanligt nuförtiden.
Kanske någon kan ladda upp bilder på vad som är en "typisk" perser från 80-talet vs dagens perser? Jag tycker det vore intressant att få se då jag själv är helt grön inom det området. 
/Tove
Här är en länk till en sida som visar både katter ifrån ca.1933 och dagens Doll Face perser.
#2 Tack för bra länk! Mycket illustrativa bilder.
Många av de här katterna, även de nutida "Doll faced", är ju till förväxling lika norska skogisar. Om man föredrar den looken kan man ju hålla på med skogisar, ragdolls, maine coon eller birma istället för perser.
#2 Tack för länken, Eva!
Jag såg att den "extrema persern", amerikansk typ även kallades "pig faced" men det tycker iaf jag är att ta i.
vad är felt på sidan menar du?? ok pig face vad något nytt aldrg hört talas om hur se dom ut någon bild??
ha en bra dag. kram
Varför skulle man gå tillbaka i tiden??? om man tror att persern var sundare då så tror man fel. Idag har vi ju mer vetskap om sjukdomar osv. Fick min första perser när jag var 13 år en blå med lång näsa hon hade stora problem med luftvägarna. Tycker vi har jobbat så hårt med att få fram en sötare å sundare ras så varför vara bakåtsträvare……….. Vill man ha långa näsor så finns massor andra raser….
Sussie
#6 Som jag redan förklarat går det inte att kommentera, eller rösta. I alla fall kan inte jag göra det. Men vi kan väl föra diskussionen i den här tråden istället?
#7 Instämmer helt.
Det var väldigt kul att se bilderna på den länken, speciellt som de hade en länk med gammal typ och den moderna typen.. Nu har jag inte perser men ser mycket av dem på utställning.. och jag tyckte inte ens länken med modern typ… såg ut som perser.. de såg ut som ett hopplock av olika raser… vissa hade boxar som en mail coon.. andra öron som skogkatt.. vissa hade väldigt långa nosar…
är det sådan skillnad på de Scandinaviska och resten av europeiska perser? eller är denna sida som länken går till, någon som anser att den typen är den riktiga persen och den som finns här (den amerikanska) är inte det?
Jag är ingen fan av plattnosade katter
, men jag måste ju säga att de bilder som ni visar upp här på iFokus på kattungar och vuxna perser och exotics, är bra mycket mer imponerande och vackra än de bilder som fanns på den länken…
JAg föredrar nog dagens plattnosade perser mot den typ som visades då man inte kan se vilken ras det är…
va bra ni gilla den tråden jag håller hlet med er att per och exo ska se ut som per och exo och inte nåågot annan per och exo ska va plattnosde men inte extremt platta då är de tsynd om dom ju. började man avla upp per och exo för dom är en så lugn ras el varför blev dom till ???
ha en bra dag. kram
Här är en av mina tävlingskatter, GIC Chant dar Ome´s Golden Midas, shell golden, 1979-1993. Han blev min första egna avelshane.
Årets bästa golden i Norden 1979 + 1982
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Bara några år senare blev en av hans döttrar min stora vinnare,
EC Cherokee Golden Sunday Squaw, shaded golden
Bästa golden i Norden 1984 + 1985 + 1987 + 1988
Första golden i Norden som blev GIC + EC.
Man ser att typen förbättrats avsevärt.
Idag skulle ingen av dem ha en chans på utställningarna.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
vaför skulle dom inte ha någon chans och vinna nu dom är ju hleläckra per??
ha en bra dag. kram
#13 Därför att dagens perser har betydligt kortare nosar, kraftigare hakor och större bredd på huvudet generellt än dessa hade. Därmed inte sagt att de inte var fina: på sin tid vann de ju, precis som Erna skriver. Men utvecklingen går framåt hela tiden och det är som det ska vara, tycker åtminstone jag.
japp men dom ska ju inte va etremt platta jag ha ju hört rykten att det
finns uppfödare som vill ha tillbaks 80 taltes per jag har hörrt det
av en wcf medlem.
ha en bra dag. kram
För länge sedan när det var mycket prat om att dela upp perserstandarden i vältypade och klassiska, så sa en person i Sveraks styrelse att det är typiskt, när uppfödarna inte vill anstränga sig.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
när uppfödarna inte vill anstränga sig kan du förkar det där??
ha en bra dag. kram
Undrar också hur den personen menade #16, om du vet?
nr 16 det är inte lätt och förstå hur du menar där??
ha en bra dag. kram
Min tolkning av uttalandet om uppfödare som inte vill anstränga sig (från en person i Sveraks styrelse) är att man menade att idén med att dela upp perser i klassisk respektive "vältypad" skulle ha berott på att de uppfödare som hade klassisk perser var lata och inte ville jobba för att förbättra sina katter i riktning mot de mera typade.
Så enkelt var det väl knappast. En del uppfödare tyckte nog uppriktigt att de klassiska var vackrare. Sedan var det naturligtvis en ekonomisk fråga också. Alla hade väl inte råd att importera katter från USA för att få snurr på aveln i riktning mot ett mera typat ideal.
Misstänkte det :/
Om man ser vartåt devon barkar, kommer jag föda upp "klassisk devon" inom 10 år.
#21 Intressant, berätta mer (om Devon alltså)!
# 20
Precis så menade vederbörande. Detta var en trend även ute i Europa iaf i FIFe.
Jag fick många samtal från främst silveruppfödare, både i Norden och Europa, som tyckte att de borde ha en egen standard och inte behöva tävla mot övriga perser som alltid var mer kortnosta och därmed mer framgångsrika.
Numera är det sällan man hör detta önskemål, så jag antar att de som föredrar längre nos, har givit upp eller arbetar i det tysta.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#22 En "ny typ" av devon är vad som oftast premieras på utställning. I princip kommer den oftast av amerikanska importer eller inavlade europeiska katter. Istället för den gryma looken, med mandelformade ögon har dessa stora, blöta, ledsna ögon. För mig, och flera andra, förstör det hela uttrycket.
jag vill ju halite nos på mina avelsdjur
ha en bra dag. kram
Jag är med dig. Jag kommer fortsätta föda upp grymma devons men sund anatomi oavsett åt vilket håll trenden går.
#26 jag trodde inget annat :D
vad ska man akta sig för att inte hamna i fel spår så att säja?? kan ni som ha erfaenhet berättamer om 80 talets per och exo??
ha en bra dag. kram
ha ni någon info om hur det se ut i exo och per om det stämmer att det finns kattup som vill hatillbaks 80 talets per och exo??
ha en bra dag. kram