Helgens utställning i Varberg
Nu är den överstökad…
kul var det…o vissa saker var mindre kul
en stackars "äldre" kvinna ramlade på en kant på golvet o bröt lårbenshalsen…sånt är ju inte precis kul..stackars henne
Vissa domare lämnar ju oxå övrigt att önska..ett försök till info bara utan att klaga på den stackaren
på lördagen fick jag en fransk domare till min kull…han kunde inte 1 ord engelska…eller det var kanske just det han kunde,..1 (ett) ord
på bedömningen stod det..
arlequin noir et blanc (hq n02) o något som man tolkar som 3g beau type, beau renton eller liknande..ingen aning om vad det sista betyder…. _annars PER n02 bra i typ
_brown blotched ta et blanc tr beau type _EXO n 03 22 bra i typ
_bicolor bleu et blanc beau type EXO a 03 bra i type HA HA EX1
vilken tolkning…nåväl…ny dag imorgon
bara en långhårskull..så det togs inte ut nån bästakull
söndagen..Eckelman dömde kullen…nu fick jag i alla fall vet hur mina katter ser ut…_egen fri översättning från tyska
_ALLA cobby med korta tjocka ben. ALLA bra i typ, ex stop. Ögonen prima form o redan bra färg, alla små öron vidt satta.
Prima Exo päls o ex färg…PERSERN NÅGOT KORT ha ha..han hade ingen päls
alla har bra längd på svansen
tabbyn är mycket snygg EX 1
han ville ta Min lilla Vilda med sig hem
nog om mig…
Marita fick oxå bra bedömningar på sina katter…
sen har jag 0 koll på vem som blev vad
men det vet jag att både marita o Simzonites kan fylla i en hel del här
o många andra med.
en jättetrevlig helg var det i alla fall
tack Jonas..för dina insatser på pälsen på VIP
o ditt trevliga sällskap..
Det är så jobbigt när de skriver på andra språk än svenska eller engelska… Det brukar vara nog svårt att tyda det som står ändå utan att det är på ett språk jag inte begriper ett ord av… Hade en domare som skrev blandat på engelska och franska. Förstod knappt nåt av bedömningen.
känner igen detta hehe
Det var roligt att ni fick bra bedömningar på kissarna.Jag själv som har älskat utställningar har för ett tillfälle tappat lusten till detta.Tycker att det är både dyrt och jobbigt,men det kommer tillbaka.Tycker man så är det bättre att stanna hemma ett tag,det finna alldelles för lite utställningar här hemma man får väl kanske gå över till Sverak,eftersom jag inte har någon bil så blir det ju lite omständigt.Vi få se.Ska bli kul att ställa min vita Titus han blir bara finare och finare (lite skryt)måste man få ha tralala.Lena
Hälsningar LENA

Jag blir lite trött på att det alltid ska klagas över utställningar. Om folk visste vad som har skett, vad som ligger bakom olika händelser, hur mycket som inte blir som man planerat, hur ofta man måste ta till nödlösningar och så vidare.
Ibland får man ta de domare man får tag i, att de inte kan alla språk, får man ibland acceptera.
En annan sida av saken är den, att så få vill ställa upp och jobba på en utställning. De flesta kommer bara dit och förväntar sig full service i alla lägen. Alldeles för sällan hugger folk i och gör något. När man upptäcker, att en domare skriver på "fel" språk, kan man ju försöka skaka fram någon som kan översätta. Det är nämligen inte alls förbjudet för vilken utställare som helst att rycka in och göra något.
Förlåt om jag låter grinig, men som arrangör vet jag bara alltför väl vad som kan hända och hur struligt det kan bli. Det är inget någon av oss vill, men många gånger rår man inte över saker och ting. Eller vad sägs om den gången, då veterinären inte kom när han skulle, eller en domare visade sig inte kunna döma de katter han blivit tilldelad med mera.
Kattklubbsverksamheten och utställningarna är helt frivilliga sysslor, görs på fritiden och är absolut utan betalning. Ingen av oss får någon ersättning för det vi gör. Det kallas ideell verksamhet.
Om fler ställer upp, så blir det inte så betungande som det nu kan vara.
#4..vem har klagat
inte jag i alla fall…
jag poängterar att jag inte vill klaga o missa inte smilegubben
arrangörerna försökte få klubbens medlemmar att stanna kvar o hjälpa till att plocka ner..o det hoppas jag att de gjorde
i alla fall gjorde både jag o min dotter det tills alla borden var nere
Även så ryckte en medlem i kattklubben fyrstad tag i mig o 2 andra på lördagen så att vi hjälpte till att plocka fram prisbordet
o vi är inte medlemmar i den kattklubben som hade showen
jag tror att alla vet hur mycket jobb det ligger bakom en utställning…men inte exakt vad..o vi vet att ni sliter ihjäl er o vi är jättetacksamma för det
det ska jag o mina klubbkamrater göra när vi har utställning oxå
jag avslutar som jag gjorde o förra inlägget
**en jättetrevlig helg var det i alla fall
o tack till arrangörerna..
**
Att det är jobbigt när man inte kan läsa bedömningen är ingen kritik mot arrangörerna.
Däremot tycker jag att man faktiskt skulle kunna kräva av domarna att de ska skriva läsligt. Då kan man slå upp de ord man inte förstår. När det är skrivet på ett språk man inte kan och det dessutom är i princip helt oläsligt så att man inte ens kan gissa vilka bokstäver det är så tycker jag att det är tråkigt.

# 5 - ock så trampade jag i klaveret igen. Det var inte meningen att du skulle ta åt dig. Jag vet att du jobbade och slet som bara den på utställningen.
Det är bara det, att man vill gärna klaga på arrangörer, utan att veta varför det blir som det blir.
#8…det är luuugnt
men jag tog åt mig
Som utställare betalar jag 250 kr eller lite mer för en anmäld katt / dag! Begär jag då mycket om jag gärna vill ha en bedömning som är läslig och iallafall på engelska vilket är ett internationellt språk. En oläslig bedömning samt en tyst bedömning där domaren inte öppnar munnen ger ju absolut ingenting. Jag vet att det krävs massor av jobb inför och under en utställning men att då man erbjuder sig hjälpa till då det saknas både tvål o toapapper på toa, blir kallt avspisad, ja på så vis kan man ju glömma att folk vill hjälpa till. För övrigt så var FHK's utställning under all kritik, dåligt arrangerad. Som sagt, vet att det ligger mycket jobb bakom, är själv föreningsmänniska i flera klubbar, hund och skytte bl a och en sak är klar, sköts saker så dåligt som det gjordes här så lockar man ju inte folk att komma o ställa igen!
Här vill jag då bara säga att jag inte har nåt att klaga på
det var ju ganska uppenbart att det fattades folk för att lösa allting smidigt o fort
NÅt som man ofta märker som rasar, när det är dåligt med folk är ju toaletterna o att det fattas papper där o att papperskorgarna blir överfulla…men allt sånt var ok
det som tog tid tyckte jag…var ju ifrån bedömningarna var färdiga tills prisutdelningen började..
men det var säkert pga brist på personal
man får räkna med att det kan bli förseningar
för mig är det en bonus om dagen slutar vid 16-17
#11 Angående bedömningsedlarna; det var inte som utställningen i höstas då de behöll bedömningssedlarna för att stämpla på BIV och BIG osv innan de delades ut? Så gjorde FHK i höstas och det tog väldigt lång tid innan de om ut på burarna.
/Lotta
#12..vet inte
jag bryr mig inte så mycket om att det blir sent….jag sitter o tjatar med trevligt folk istället

12..Jo det tog väldigt lång tid med bedömningssedlarna denna gången oxå för att de skulle stämplas. När väl sedeln kom ut söndagen var min katt ej klassändrad trots titeln som togs innan på dagen. Ut kom en annan sedel där cetrifikatet var ändrat dock ej bedömningen samt att man ej bokfört kattens nästa tagna titel….ut till sekretariatet igen…
Jag och många i min burrad var irriterade, en förstagångsutställare bredvid mig fick en helt oläslig bedömningslapp? Vad gav det? Det är väl upp till arrangören att tala om för domarna att de åtminstonde ska skriva på ett språk som kan läsas och tydligt! Sitter de och inte säger någonting heller under bedömningen så har man ju verkligen fått "valuta" för anmälningsavgiften och man vill gärna komma tillbaks och ställa!