pjuh vilket äventyr hem från ikea...!
lite utanför älmhult på stora vägen möter vi…en hund
min kompis stannar bilen o jag springer ut till vovven, Ronja var visst hennes namn enligt en bricka runt halsbandet. medan min kompis åkte iväg o letade efter ägaren bland de olika bondgårdarna satt jag där i vägkanten och bekantade mig med Ronja(tur att jag är rätt orädd för hundar;))
efter 20 minuter och ett antal lastbilar körandes förbi i för hög fart kommer kompisen tillbaka med Ronjas ägare=)) han tackade o körde hem me Ronja som blev glad över att se husse igen. hon brukade visst vara lös runt tomten men aldrig gå utanför den.. nej nej, de märkte vi ju
Jag hoppas att gubben nu lärt sig en läxa och håller koll på sin hund efter detta..
slutet gott…allting gott

Tur du fanns där! Jag fick mött en shetlandsponny så en gång, gick ut medans min dåvarande gubbe satt i bilen o väntade, ja det gick ju inte lämna 2 små barn mitt på en trafikerad väg, så jag gick tills jag såg en avtagsväg med gårdar o frågade där om de kände igen hästen, jo då ägaren kom springande chockad, jag va så glad hittat ägaren, tänk lasta in en häst i kombin!!! Men så sa ägaren: jösses du måste vara något speciellt, denna häst är livrädd för folk, jasså sa jag, nä vi va allt kompisar vi, sen sa jag, kan nog bero på jag inte visste, hästen kände jag va säker o inte tvekade, hade jag vetat så hade säkert jag varit osäker 
Ja tänk vad saker det händer hela tiden.tur att ni kom förbi annars hade han kanske blivit påkörd med tanke på hur fort bilarna kör.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag hittade en vattensköldpadda mitt på storgatan i Kosta för några år sedan, snacka om att jag blev förvånad. Jag plockade in den i bilen och körde och letade efter ägaren, till slut hittade jag dom och de berättade att den varit på rymmen ett bra tag 
/Lotta
oj..vilka historier ni med har..en shetlandsponny..:)

haha.. man kan visst stöta på allt möjligt på vägen… en gång när jag och mitt ex körde till Luleå stötte vi på en björnunge innanför viltstängslet på e4:an!! Vi gick inte ut och kollade hur det var med den kan jag påpeka.. men vi ringde i alla fall och meddelade polisen. ..lite kul att vi hade stockholmsfrämmande i bilen som fick se lite av varje… för några kilometer senare så stötte vi på två älgar med..

#5 snacka om se det vilda, är det så uppe i Luleå alltid?
HaHa låter som sista gången jag va nere på vårt stamställe i spanien i tonåren, vi träffade några killar vi smet ut med om nätterna, de trodde att här i sverige hade vi isbjörnar gående på utsidan

Njaaeee.. inte är det så alltid inte.. men någon älg eller ren är inte helt ovanligt att stöta på… däremot isbjörnar!!
…nån sådan har jag inte sett på jättelänge..