En vända på Blocket...
Besökte Blocket igår, för att kolla läget litet allmänt på kattfronten. Hittade annonser på renrasiga perserungar som såldes för 2000 kr, utan stamtavla. Undrar om köparna blir upplysta om att dessa katter officiellt räknas som huskatter? Det enda som stod var att de var avmaskade. Kanske inte ens vaccinerade då? Man undrar ju vad det är för uppfödare. Tyvärr var numret inte spårbart.
Sedan snubblade jag över något som sägs vara en ny ras, Pixie Bob någonting (minns inte exakt). Såg ut som en norsk skogkatt med stora tofsar på öronen. Pris: 10.000 kr.
Intressant..eller nåt' 

Pixe bob är väl inte så ny.Den är väl från 1985 om jag inte missminner mig.Dock inte godkänd inom FIfe och lär aldrig bli det heller.
Blocket är en deprimerade plats.
Stolt ägare till tre La permer
Pixie Bob är godkänd i andra organisationer
För mig är Pixie Bob en ny bekantskap. Vad är det för slags ras egentligen? Undrar om någon är villig att betala 10.000 spänn för en icke godkänd ras…

www.nordicpixiebobs.com Den är ju som sagt var god känd i vissa organisationer.
#4 Tack för länk.
Hmm, dessa katter ser ju faktiskt ganska coola ut! Kanske värt några tusenlappar ändå, även om de inte är godkända i FIFE?

Jag tar nio tusen för mina La permer som inte är godkända i fife ännu.
Jag är inte så förtjust i pixie bobs aveln eftersom att fler tår är önskvärt.
Hur kan det komma sig att vi inte tar 9-10.000 för PER/EXO?
Är dom mindre värda?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

#7 Ja varför gör ni inte det.Eller vissa gör ju det iof.
Jag skulle önska att det fanns ett bra alternativ till Blocket liknande hästnet eller Bukefalos för hästannonser. Så man kan fylla i mer sökkriterier som ras, ålder, prisklass osv.. Eller finns det någon sådan sida som jag har missat?
Annonsen du såg tittade jag också på. Det verkar vara samma person på orten som ständigt har kullar med oregistrerade ungar av samma typ. Sedan fortsätter antagligen många köpare i samma spår. Står det avmaskade är de säkerligen inte vaccinerade.
jag håller med er detär deprmernade sida blocket för det är juöverfullt med huskatter med som dom säljer utan avmsking och vacc osriöst faktikst. jag tycker med per och exo boder kosyta mer.
vad tycker ni är rimligt då egpå per och exo??
ha en bra dag. kram
Det bästa med Pixie Bob är att har du tur kan du få TVÅ defekter på katten :) Både extra tår och kort svans. Fast ibland måste man välja det ena, och det är ju inte lätt val! Fast enligt annonsen är tydligen extra tår iiiiinte en missbildning. Suck.
#10 Det som var litet intressant var att ungarna såg riktigt snygga ut på bilderna. Man undrar ju vad som ligger bakom det hela, om uppfödaren är utesluten ur Sverak eller så.
måste man vaccinera en innekatt då?

Måste och måste.
Det finns ju ingen lag på det.Men varför riskera kattens liv?Ska du ha katten försäkrad så måste den vara vaccinerad.
försäkrad vacc avmaskde chipad då är man sriös mot sina köpare.
hmm extra tår är våll en defekt?
ha en bra dag. kram
näe, vet många som har ovaccinerade katter men dom är försäkrade..kan förstå om man är ute och far mycket med sin katt men i ett land där det man vaccinerar emot förekommer fruktansvärt sällan och katten bara vistas inomhus och eventuellt på en balkong spelar det väl inte sådär jättestor roll?
på vilket sätt är man mer seriös? enligt min åsikt är det väl mer köparen som ska visa att den är seriös känner jag..sen hur säljaren vill att det ska bevisas är väl upp till dem.

IF-
– för kattpest, om katten inte vaccinerats enligt
gällande rekommendationer
AGRIA-
Kattpest (parvo) och kattsnuva
Katten måste vara tillräckligt vaccinerad enligt rekommendationer i FASS Vet.
SVELAND-
Katten måste vara vaccinerad mot kattpest enligt veterinär rekommendation om försäkringen skall gälla för denna sjukdom.
hållermed ovanstånde att man måste vacc sina inne katter jag gör det varjeår är dett illräkligt??
ha en bra dag. kram
#17 Kattpest finns överallt och viruset som orsakar sjukdomen kan överleva utomhus under lång tid. Det hjälper inte om katterna aldrig går ut eller bara går ut på balkong. Du kan dra in viruset med skorna, t ex. Jag vet folk som dyrköpt fått erfara det.
Att vaccinera mot kattpest är det bästa man kan göra om man vill skydda sin katt mot en mycket plågsam sjukdom med hög dödlighet.
# 20
Helt rätt!
Jag har hört talas om någon som köpte ett gammalt hus med trägolv(plankor med springor emellan).
Deras 2 huskatter var inte vaccinerade, men insjuknade i kattpest trots att de inte var utekatter. Enl föregående ägare hade det funnits kattpest i huset ca 7 år tidigare, vilket de inte hade tänkt på att meddela.
Man kan även dra in viruset med ytterskorna.
Så, bättre att vaccinera än inte, eller hur?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#21 Håller helt med.
Den som har sett katter sjuka och döende i kattpest glömmer det inte i första taget…