Hjälp till nybliver ägare
Hej!
Jag har varit inne på att skaffa en katt rätt länge.
Vanlig huskatt lutade det åt.
Men jag va ute i skogen med hunden och hittade en karton med 4 döda kattungar i och 1 som levde.
Körde kartongen till polisen och dom hadde inga anmälningar om försvunna kattungar.
Så jag fick behålla den överlevande om jag ville.
Klart jag ville det.
Gissade på att dom va ca 5 veckor.
Bor nu hos en amma och den växer och mår bra.
H*n ser ut som en äkta perser.
Vad skall jag tänka på med pälsen ögonon den korta näsan?
Jag barfar min hund och undrar om detta kan funka på min katt med.
Kan man låta han ha fri tillgång till ett bra torrfoder och ge kycklingvinngar och kycklinghjärtan till frukost och kvällsmat.
Behöver jag ge något ut över det?
Tacksam för svar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken hemsk historia. Tur för den som överlevde att du råkade komma förbi!. Att någon skulle sätta ut en kartong med renrasiga perserungar i skogen för att de ska svälta ihjäl låter dock osannolikt. Det är antagligen blandrasungar av någon sort. Du kanske kan fotografera kattungen så småningom och lägga ut bilden så kan vi se vad vi tror? Var de förresten utsvultna, eller vad tror du att ungarna har dött av?
Jättebra att den har en amma nu. Om den är 5 veckor ska den äta litet annat också. Man kan ge barnmat, eller Royal Canin kitten (blötfoder). Köttfärs brukar slinka ner också. När du så småningom tar hem kattungen (vid 12 veckors ålder) kan den fortsätta äta Royal Canin. Finns både torrfoder och blötfoder för kattungar. Du kan förstås ge något annat också, men inga häftiga foderbyten i början. Fri tillgång till bra torrfoder är OK, kycklinghjärta är också ok, men jag skulle även ge blötfoder för katt.
Beträffande päls, ögon etc finns det massor av info på det här forumet om du letar under rubrikerna i vänstermarginalen. Lycka till!
Självklart tror jag inte att den är äkta perser.
Skall fixa bild i helgen.
Jag vet ej vad han får hos amman nu men tänker ge det samma i början.
Får hem den i slutet på augusti.
Den har oxå varit hos vetrinären och dom hittade inget fel förutom undernärd.
#2: "Självklart tror jag inte att den är äkta perser" - det var ju du själv som skrev att den såg ut som en sådan.
Bara för att det ser ut som en renras behöver det inte betyda att det är det.
Nej, just det, och det var precis det jag försökte säga i mitt inlägg #2.
Känns lite löjligt att hålla på att märka ord när jag bara vill ha hjälp med hur jag skall sköta min katt.
Men jag tackar för mig och hittar hjälp någon annan stans.
#6: ??? Jag svarade dig vänligt och gav dig flera goda råd. Du tackade inte för fem öre för det. Varsågod, be my guest och vänd dig någon annanstans då.
Hej Linda!
Det finns människor till allt här i världen , så det är inte alls osannolikt att din lilla bebis är rennrasig. Lägg gärna ut en bild så finns det nog vänligasre själar än ovan som kan svara utan att fräsa hahahaha
Oj, en sådan liten sötnos <3 Nog ser den ut som en äkta perser alltid! Lycka till nu!
Om skötsel så är det noga att torka ögonen och att bada och kamma kissen. Det blir inga tovor i en ren päls. Jag börjar bada mina små redan när de är 5-6 veckor bara för att de ska vänja sig.
Hälsningar Elisabet
#8: Du, jag anser mig nog vara en tämligen vänlig själ och jag fräste inte värre än vad Linda240 gjorde.
För övrigt ser kattungen mycket söt ut och jag önskar Linda lycka till med honom.
Tack för svaret.
Skall man torka med vanligt mjukt papper?
Är lite nojig då jag bara haft djur med "normal" näst.
Hej igen
Bilden du visar är helt klart i mina ögon en perser. Mycket söt.
Jag använder bomullsrondeller (pads) till ögonen, på apoteket kan du köpa ögonvatten eller linsvätska att torka med.
Måste ju också fråga var du hittade dessa kattungar????
Lycka till med din lile perser bebis
Jag hittade dom i en skugsdunge mitt ute på revingefältet i en igentejpad papkartong.
Då skall det inhandlas.
Ligger det i skåne eller?
Japp
Otroligt söt kisse:) i mina ögon är det helt klart en perser, som ser lovande ut:)
Stackars kattungar som blivit lämnade i skogen, man slutar aldrig att förvånas över vissa människor……
Du har redan fått jättebra svar på skötsel av både Sussie och Elisabeth:)
Undrar du över något så är det ju jättebra att fråga här på forumet:)
Visa gärna bilder på kissen under uppväxten:)
Lycka till nu med din lilla gobit:)
//Susanne
Vad söt kisse! Men hur kan en kall människa lämpa småttingar ute i revinge?! Ush, så ledsen jag blir. men tur att du hittade dom och lycka till :) :)
Nej men fy vad hemskt! jag blir så ledsen i hjärtat när jag hör sånt här!
Men vad fint att du tog han om den som klarade sig iallafall!
Jag e helt förälskad i han så jag letar en perserflicka till han.
Nu skall han bara bli klar till kastrering sen blir det flickjakt.
visa gärna upp nya bilder på mirakel ojken som hade en så tur att just du fann honom!
Jag kan ej ladda upp bild vet ej varför
Nu funka det. Tyvärr har han inte fått behålla sin vackra svarta färg men är endå vackrast i mina ögon
Nä bilden vill inte fastna.
Jag kan maila bilder så kan någon lägga in dom
Så länge han är kattunge och ungkatt så kan de bli lite gråa i pälsen. Inget konstigt. Han får säkert tillbaka sin fina svarta färg när han bytt till vuxen päls.
Det ser inte ut som samma katt som på bilden högre upp, men väldigt söt. Att han är så extremt grå nu har säkert med hans dåliga start i livet att göra. Han kommer att bli mycket svartare som vuxen.
Inte meningen att kapa tråden, men tänkte bara höra, min lille kille som nu är 4 månader är ju svart (eller ja, mest grå just nu tycker jag) han blir alltså kolsvart som vuxen?
Jo det är samma katt.
Han har svarta fötter,ansikte,svans och en rand över ryggen.
Är inte riktigt så ljus som på bilderna.
Pälsen längst in är grå ochca 0,5cm av topparna är svarta
siken hemska historio vilken uppfödre kan ha hjärta ohc görasånt ställa ut dom i skogen?? fy katten man bli ju ledsen dom kunde väl lämna it dom i stället till djuren vänner tycker jag.
ha en bra dag. kram