Parning
Hej!
jag tänkte bara på det att om man har en hona som man kanske vill para på måste man ha ställt ut henne då?
och måste man vara uppfödare med namn?
tack //Isabella

Man mäste inte ställa ut katten men visst är det bra om man gör det för att få en bedömning på katten.Inom SVERAK får man ta en kull utan stamnamn.En del IDP-klubbar kräver stamnamn före första kullen.Sen kan det vara lättare att få låna hankatt om man är registrerad uppfödare med stamnamn.
Stolt ägare till tre La permer
Såvitt jag vet så har IDP samma regler
har inte hört om nån IDP-klubb som har andra regler
men jag kan ha fel

SNRF vill ha stamnnamn från första kullen.
Oki:)

Fsk vill också att man har stamnamn från första kullen. Tror det är en regel att det är så inom IDP/Laila
Här kan ni läsa om IDP
Man måste ha ett registrerat stamnamn före andra kullen.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

SNRF har från första kullen,Vitsen med IDP är ju att klubbarna kan sätta sina egna regler.
#7 yes..så är det
men när kan man ta sin första kull på sin första gångs hona??'
en del säjer andra löp nästa säjer tredje och en del säje rde tgå bra på första löpet hmm men bli ju snurrig.
ha en bra dag. kram

När honan är mogen, testad och löper. En del honor löper vid fyra fem månaders ålder så att para på första löpet är ju inte så lämligt då.
Jag själv tar inte kull på första löpet, utan föredrar att hon "kommit igång" ordentligt först. Inte före 10 mån ålder. Fast min veterinär säger att honan är klar när hon löper, men jag skulle aldrig para en unghona på 5-7 mån. Perser är inte färdigväxta då.
Det finns många olika uppfattningar.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ok men min honas första löp blev ju nu när hon fyllde ett år.
ha en bra dag. kram
Ja, då är hon redo när hon är testad (vid behov då), och tycks mogen.
testad vid behov hur menar du där jina??hon är pkd fri om det är det.
ha en bra dag. kram

HCM och blodgrupp kan ju vara lämpligt innan ev parning.
Är hennes föräldrar DNAtestade fria för PKD behöver hon inte testas för det, nej.
Om du vill vara modig och gå med i spetsen för de som HCM-scannar kan ju det vara lämpligt.
Blodgruppering tycker jag inte man har råd att INTE göra!
jaha ok det ha jag prata med min mentor om och andra uppf inom per och exo att det inte behövs på per och exo??
ha en bra dag. kram

#17 varför behöver just de två raserna inte HCM scannas?
du få förklar hurdu menar därmed hcmpå per och exo?? kan man testa dom via dna?? varfrö blodgrupp??
ha en bra dag. kram
10-30% av katterna i kategori 1 har B-blod. Varför i himlens namn inte testa?
Nej det går inte testa HCM via DNA. Hos RAG och MCO har man hittat en/ett par gener som kan DNAtestas för, men scanning ska ändå göras eftersom man inte hittat ALLA gener.
tja en scanning kosta ju en del och detä'r inte alla vertinär som gör det jag vill inte åka ändå till helsing borg för en sån sak ha aldrig hört per och exo ha såna problem som rag och mco har.
per och exo är ju pkd men jag kan testaför blodgrupp me det är lungt.
ha en bra dag. kram
Hur menar du med "är PKD"?
Risken är alltså 10-30% att din hona har B-blod. Har hon B, och hanen A kan det resultera i att hela kullen dör, de kvävs.
jo jag menar att jag bara hört man ska testa frpkd och att man är hysteriks om man ska testa för en massa annat med.
jo just jag det kommer jag ihåg nu tack förlänk.
ha en bra dag. kram
Personer som tycker man är hysterisk för att man vill kattungarnas bästa skulle jag personligen ha svårt att samarbeta med.
ja jag tycker som du men inte lätt alltid.
ha en bra dag. kram