Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 556 ggr
Marita-L
2007-05-05 15:28
0

tand fråga

Om ni har en kattunge som har en tand på fel sida
Hur många klipper den å hur många inte utan låter den vara?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-05-05 16:32
0

jag har aldrig klippt tänder förut
men när jag köpte mina norska tjejer så gjorde uppfödaren det
efter det har jag börjat att göra det
men det beror på hur det ser ut…om det finns risk för att de ska påverka varann…att tänderna ska gå emot varann o dra snett för det så klipper jag
inte annars
att klippa tänder är inte värre än att klippa klor ..kattungen reagerar inte på annat än att man är inne i munne o pillar
jag har dock aldrig klippt äldre än 7-8 veckor
men min norska uppfödare (av Baune) klippte på Blossom när vi hämtade henne o då var hon 12 veckor gammal..o reagerade inte alls

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-05-05 16:48
0

Annki dom är lite spralliga..haha rädd för att klippa fel. Hur gör du?

Det pratas om infektioner, vet någon något om detta?

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
2007-05-05 17:17
0

Jag skulle aldrig klippa en tand, har sett alldeles för många gånger vad som kan hända. Om tanden låser bettet är det bättre att gå till en djurtandläkare och slipa tanden

De tänder som växer snett verkar av någon konstig anledning vara svåra att tappa. Jag har flera gånger fått åka till veternären och dra ut mjölktanden för att den nya tanden ska få möjlighet att växa ned rätt.

Marita-L
2007-05-05 17:22
0

#3 Är det bättre att dra bort den helt hos veterinären?

_konstig anledning vara svåra att tappa.

_Detta har jag också märkt..det tar längre tid på sig.

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
2007-05-05 17:37
0

# 4 Har du också lagt märke till att många av dess tänder är mycket längre?

Annkis54
2007-05-05 17:50
0

#3..är det inte risk för att söva så små
eller hur gör vetten??
tycker inte heller om att klippa
är rädd…vad menar du kan hända???
bra att veta…man kan ju ändra sig o sluta klippaCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-05-05 17:53
0

Ja när du säger det så har jag faktiskt sett på andra att den tanden som är fel är lite kortare än den andra hörn tanden å det är väl för att den inte har riktigt med plats att växa kanske så det är därför det tar längre tid för den att ramla bort.
Men en del har man ju sett att den ena hörntanden petar rätt ut nästan 70-90 grader har du sett det? undra varför den väljer att växa rakt ut???

Många funderingar kring det här med tänderna.
Såg en domare en gång dra ut en sned tand som satt bubbelt mot en permanent tand på en ungkatt. ägaren fick mkt skäll av den domaren..

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-05-05 18:00
0

# 6 Jag var hos veterinären å filade ner en bak tand en gång på en liten kattunge å då fick hon lugnande å sedan skulle han fila ner den med en liten maskin men hon var ändå sprallig så han fick söva henne å sedan fila..det var en jobbig upplevelse med mycket stress men då hade vi inget val för den tanden skadade henne i munnen så hon inte ville äta.

Sedan fick hon antibiotika att äta. Men han drog inte ut den för då skulle hon ha ännu mer ont efteråt å det skulle då bidra till att hon inte skulle vilja börja äta på ännu längre tid.

Detta var en väldigt jobbig tid..usch usch..

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-05-05 18:12
0

Annki jag var ute å läste om det här med att klippa en tand å då stod det så här:
Om man klipper en tand så öppnar man en rak väg ner i roten och det bådar för både infektioner och annat otrevligt..

Det jag undrar det är ju att veterinären sa till mig att katternas mjölk tänder har inga rötter…??
Men jag har hört lite om infektioner osv vidare från andra.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-05-05 18:46
0

Det finns risker med klippa tänder på små, infektioner kan bli, om man gör detta bör man ge pencillin med, inget att rekommendera. Bättre få nedslipat av veterinären i så fall el bortplockad.