Lite frågor!
skrivit på katter, sen hitta jag denna sida, perfa!
Kopierar inlägget därifrån:
Hej! Första gången jag är här inne.
Är hundmänniska, alltid varit, kommer alltid va.
Är livrädd för katter, extremt livrädd, men har funnit en kattras, som jag tycker är helt underbar, "Perser"
Dem jag har träffat tycker jag varit helt gudomligt snälla och jag får känslan att dem aldrig skulle rivas eller liknande, är perser en väldigt snäll kattras, eller har jag bara just träffat snälla perser ? Hur är rasen till sättet ?
Vet att det finns lika snälla katter av andra raser och blandningar, men är livrädd för dem endå :P För alla andra katter tycker jag ser lika dana ut och därför förknippar jag bara dem med dem som jag blivit attackerad av.
Vet att detta ser väldigt löjligt ut. haha, min familj har hand om problemhundar men jag får gåshud såfort jag ser en katt (Utom perser;)).
Så kort o gott, hur är perser? Är dem så snälla som jag tror ? :)
Ja, du har rätt. Perser är otroligt snälla och fredliga av sig. De kan därför också ha svårt för att hävda sig mot andra, mer dominanta djur. Om pälsen får bli tovig kan de dock bli mer lättirriterade på grund av att det gör ont.

Jag tror nog att risken att bli biten av en perser är minst lika stor som av någon annan ras.Faktiskt så av de tre senaste jag vet har blivit bitna rejält har varit två perserkatter och en aby.
Stolt ägare till tre La permer
Till Jakke94: det finns inga snällare katter än perser. De är fantastiska. Jag har personlig erfarenhet av huskatt och Russian Blue, och har även haft nära kontakt med siameser. Temperamentsmässigt är det som natt och dag, går inte att jämföra alls. Visst kan perser bli irriterade ibland, men då handlar det - som MonEnil skriver - om att de inte gillar när pälsen blivit tovig, t ex. Generellt är de oerhört snälla och vänliga.
Jag har haft perser - många! - i 25 år, och jag har under dessa år aldrig blivit allvarligt biten av någon. Kan erinra mig ett litet nafs från en hane som blev arg för att han hade en tova i baken som jag redde ut, och ett annat nafs från en kattunge som skulle lämna blodprov, men det var inga bett som gjorde hål på huden eller ens gjorde ont.
#2 En liten fråga Monica, har du egna perser??
Perser är den lugnaste och snällaste kattras som finns 
Jag är en av de två som Monica talar om. På vår senaste utställning på Top Cat blev Conrad irriterad på mig när jag höll på med hans intimaste delar. Han varnade först och när jag inte brydde mig utan fortsatte så vände han sig om, snabb som en vessla och högg mig ovanpå handen.
Det blev ett djupt punktionssår och en infektion i handen så på söndagen var jag tvungen att gå till akut läkare och få penicillin och en ny stelkramsspruta.
MEN, det är verkligen inte min katts natur att hugga och det var inte hans fel att vi var på utställning och jag höll på att pilla på honom stup i kvarten. Och han kan ju inte hjälpa att han är vit perser som måste få lov att kissa ibland 
För övrigt håller jag med om att perser är underbara, snälla och följsamma som små hundar.

#4 Nej jag har ingen perser eftersom att det inte är en ras som intresserar mig.Men jag har nära vänner som har och har haft uppfödning sen många många år tillbaka.
Måste man leva ihop med en ras för att känna den?
# Ja det tycker jag absolut att man ska för att kunna lära känna den…

#7 Då har vi olika åsikter om det.Mina vänner har i omgångar haft perserkatter sen tidigt 80 tal och jag umgås mycket med dem.
Persern är en väldigt lugn ras,men undantag finns alltid samt en okastrerad bör inte jämnföras med kastrerad. Även stress kan få vilken katt som helst ur "gängorna".
Jag har haft "vanliga" bondisar och även hjälpt till med omplaceringskatter med socialträning och testat dessa för ett kommande familjeliv. Detta slutade jag med pga.stressen. När man "jobbar" med katter får man inte själv uppvisa någon form av stress,man ska vara "nollad" känslomässigt som jag brukar säga. Det var något som var väldigt svårt när den ena illa medfarna katten kom efter den andra.
Persern är överlag mer stresstålig och speglar av sitt lugn till ägarna.
Man skulle kunna jämnföra de mellan vissa hundraser,där det finns både lugna och trygga samt de som är lite "för" ivriga och stressade.
För min del finns bara Persern..
#6 Om perser inte är en ras som intresserar dig, hur kommer det sig då att du har så mycket åsikter om den och skriver på det här forumet?

Mitt intresse ligger hos katter-Mig veterligt är persern en katt?
Måste man ha perser för att vara här?
Det har jag inte sett i några regler.
Jag är allergisk och hatar pälsvård det är två starka skäl till att inte vilja ha perser.Sen finns det fler anledningar men de vill jag inte ta upp just nu.
#11 Självklart måste man inte äga en perser för att vara här. Däremot tror jag att de flesta som skriver och läser på Perser i fokus gör det för att de är intresserade av just perser/exotic. Om man är allmänt intresserad av katter finns det ju många andra diskussionsforum att delta i.
#5 Att Conrad högg berodde säkert på att du grejade med hans känsligaste delar. Jag har märkt att fertila hanar helst vill ha hela bakpartiet ifred. Zorin är likadan, vilket förstås ställer till problem när man har en vit katt 
Kan inte låta bli att berätta vad som hände på TopCat: Zorin gick direkt i lådan och kissade. Skyndade mig fort fram och bytte lådan, plockade ut honom och fixade med torrschampoo i baken. In med honom igen. Det första han gör är att sätta sig i lådan och göra "nr 2"! Just då kommer hans nummer upp där framme…gissa om matte var lycklig
. Efter frenetiskt fixande med torrschampo ett varv till bär jag fram honom till domaren, en liten spanjor. Denne lyser upp i ett stort smajl: "Oh, I can smell you have a fertile male there!" Jag ber om ursäkt och försöker förklara vad som hänt, varpå domaren skrattar: "No problems, I have experienced the same thing many times with my own males."
#11 Om sajten står det i alla fall:
"Du behöver inte vara en lycklig ägare av en Perser för att få vara medlem hos oss, det räcker med intresse för denna underbara katt."
"Vi vill alla att forumet skall hålla en positiv och trevlig anda."