perser/skogskatt
hej! har länge undrat varför så många mixar perser med skogskatt? finns det någon anledning och i så fall vilka!? passar dom raserna bäst ihop eller?
någon som vet?
Hej.
Jag tror att väldigt många älskar perserns päls och dess temperament men tycker att persen är ful med den intryckta näsan. Jag har precis tvingats avliva min vackra perserflicka, en bruntabby, 14 år gammal pga en tumör i levern. Stor sorg och saknad!!! Min silver shadedpojke blev 13 år och honom tog jag bort för precis ett år sen. Tungt!
Nu när jag börjat titta efter nya perserkatter så hittar jag ingen med det näpna utseendet som mina perser hade och jag har istället tingat två kattungar som är blandraser. Den ena är perser-maine coon och den andra perser-norsk skogkatt-helig birma. De är ljuvliga, långhåriga och har också den lite längre näsan som jag vill åt. Jag kommer att älska dessa två trots avsaknaden av stamtavlor.
Observera dock att jag respekterar alla som också faktiskt tycker att den riktigt typade persen är söt och det måste de få göra.
Bifogar en bild på min älskade "Baby" som jag tvingades ta bort för snart två veckor sen. Känns overkligt!
Min lilla Maja är 75% perser och 25% skogis, hon är helt underbar. Cool lugn till temperamentet. När jag fick hem henne så var hon drygt tre år och mina två andra katter drygt sju månader, små missarna fräste och hade sig medans Maja inte rörde en min
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Det finns ingen ras som heter Skogskatt eller Norsk skogskatt.
Det finns en ras som heter Norsk Skogkatt men vet man inte ens vad rasen heter så har i vart fall jag lite svårt att tro att det är NFO i katterna.
Stolt ägare till tre La permer
Hej! och tack för era svar och beskrivningar av era fina katter!
Jag har just nu ingen misse,men tittar ofta och gärna efter en ny katt.
mina missar gick bort för några år sedan och nu vill jag ha en ny kattkompis!
Gammelpojken 17år gick bort av åldersorsaker och lillpojken 10 år blev sjuk.Båda var perser och jag älskar den rasen,men tycker nog att dom är lite för "platta" idag.
med era svar i ryggen och mysiga kattbeskrivningar,känns en blandis som ett bra val!
#5..det går ju att leta efter klassiskt typade perser..alltså de som har lite längre näsa
det föds faktiskt en hel del såna idag oxå
o det finns några uppfödare som satsar på just klassiska
de kan även kallas dollfaced
sök på det på google så kanske du hittar

Vilken liten goding… Har själv en klassisk perser hos mig.
ok monica!Ber så mycket om ursäkt för min totala okunskap!Skogkatt naturligvis inte skogskatt.Men tack för upplysningen!
ps.ledsen för min sena kommentar!
En av nackdelarna med att köpa en katt utan stamtavla är att uppfödaren troligtvis inte brytt sig om att följa de hälsoprogram som finns för de olika raserna eller testa för olika sjukdomar som tex PKD.
#11 Bra synpunkt, Ida.
Håller även med #6 och #7: om man vill ha perser med litet längre nos går det mycket väl att få tag på sådana. Förutom att det finns några uppfödare som faktiskt inriktar sig på den sorten så får ju även vi som avlar den moderna varianten av perser ibland ungar med längre nos i kullarna. Finns ingen anledning att framställa blandraser bara för den sakens skull.
# 11 Bra inlägg!
Mycket viktigt. kan nämna att hjärtfel HCM är ganska vanligt hos både Main Coon och Skogkatt. Blandar man 2 raser utan kännedom om linjerna så kan man ha oturen att få alla dåliga gener i samma katt.
Det finns en anledning till att folk föder upp renrasiga djur.
Blandar man perser och semilånghår så kan man få en päls som är otroligt svårskött. Semilånghårens feta päls blandat med mycket underull. huvva!
Det dräller av perser med längre nos, så det är inte särskilt svårt att hitta.
Särskilt silver och golden är kända för längre nos.
Här är en som jag fått i år:
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Måste hålla med Erna! Det finns flera uppfödare av chinchilla från norr till söder som har inriktat sig just på "dollface" sött uttryck och längre nos! Det kan jag varmt rekomendera om man inte vill ha en typad perser, ofta mer lättskött päls också :)
nu bli jag lite fundersam är pake face och klassiks per samma sak?? och stämmer det att uppf nu avla för att få fram 80 taltse per igen?? lite ot men jag är nyfiken.
ha en bra dag. kram
#15 Om du menar peke face så är det inte samma sak som "klassisk" perser. Peke face kallade man på 80-talet perser (främst amerikanska) med extremt kort nos och veckbildning över nos/kindparti, som fick dem att påminna om pekingeser. Man kan se den typen av perser numera också, även om man inte använder beteckningen peke face längre.
"Klassisk" är ett uttryck som används på litet olika sätt. Har sett att en del använder det för att beteckna perser med lång nos, typ de som ses på foton i den här tråden. För mig är en klassisk perser en katt med kort nos, rundad panna, breda kinder, stadig haka, små väl ansatta öron, stora runda ögon och ett sött öppet uttryck i ansiktet. Det understrukna är väldigt viktigt, och det som skiljer den klassiska persern från peke face.
ok men är det bara skitsanck att uppfödare vill börja avla för och få fram 80 talets per och exo igen?? jag gilla inte dom som är extremt platta.
ha en bra dag. kram
#17 Det är inget jag hört talas om, i alla fall, men det behöver ju inte betyda att det inte finns uppfödare som har sådana tankar.
Personligen ser jag ingen poäng i att gå tillbaka till det som varit. Många tror att perser var sundare på 80-talet, men det stämmer inte alls. Problemen med rinnande ögon fanns i allra högsta grad då, och det var något som även drabbade en del "långnästa" katter.
Det är en intressant diskussion, men om vi ska fortsätta bör vi nog skapa en egen tråd för den.
vad ska vi döpa den tråden då???
ha en bra dag. kram
"80-talets perser" kanske, om man vill att den ska handla om det.
Jag vill inte ha tillbaka 80-talets look.
De hade ofta rinnande ögon, trångt sittande ögon och underbett. Tack å lov så har uppfödarna jobbat bort detta mycket, tack vare USA importer. Underbett, som aldrig blir bättre med åldern, är inte så vanligt längre.
Den nya persern med brett sittande ögon, gör att tårkanalerna inte får för trångt utrymme och ögonen tåras inte på samma sätt. En för högt sittande nos kan aldrig ge ett öppet uttryck och det stämmer inte med standarden, som säger "sweet, open expression".
Stopet vid näsroten kan se ut på många olika sätt. Enligt mig är den bästa, när stopet är mjukt rundat, då övergår det i en rund välvd panna.
Ett stop som är V-format eller U-format (upp och ner), kan aldrig ge en välvd panna utan fåror eller gropar. Enstaka undantag finns förstås.
Jag tycker att persern är bättre nu än någonsin, kanske man behöver jobba lite på storleken?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se