Smutsiga, rinniga (?) ögon
Hej!
Jag har en perserblandis (mamman var en perser med stamtavla), som har väldigt lätt att få som en svart "eyeliner" runt ögonen med klet. Anledningen till att jag skriver här är för att jag har läst att persern kan ha en del problem med ögonen så det kanske är rasrelaterat? Han har inte perserns "sammantryckta" ansikte så det är inte det i alla fall.
Igår när han legat och sovit så hade han plötsligt bruna ränder från ögonen, trodde att han blödde men det var "bara" ögongojs som runnit. Vi torkade av det med en bomullstuss och ska hålla honom under uppsikt idag då det inte brukar hända annars.
Frågor:
Hur gör jag BÄST och SKONSAMMAST rent det här svarta, hårda, kladdet som lägger sig kring ögonen? Det stelnar snabbt och han får nytt varje dag. Är van vid att katter får lite gojs i ögonen - precis som människor - men har faktiskt aldrig sett såhär mycket innan. Det blir verkligen HÅRT och jag kan tänka mig att det skaver :(.
Vad beror det på att han blir mycket smutsigare runt ögonen än andra katter?
Hur vet man om katten har rinniga ögon?
Vad gör man åt allmännt rinniga ögon? (som ej beror på infektion/inflammation)
Hoppas någon kan svara :) Kram från mig och min lille plutt.
Tvätta med koksaltlösning eller bordsvatten varje dag och torka torrt med bomullspads. Koksaltlösning kan du lätt koka själv. Det ska smaka lite salt. Det håller sig i några dagar i kylen.
Det finns också ett toppenmedel som heter Eye Envy. Gå in på min hemsida så hittar du dels en artikel om ögonproblem, dels en länk till en återförsäljare.
Hjälper inte detta så måste du nog till en veterinär för att fastställa vad det är. Jag skulle gissa på virus/bakterier, kanske klamydia som är mycket vanligt.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#1, Tack för svar.
Hur exakt tvättar jag med koksaltlösningen? Ska jag liksom droppa det i ögat eller ska jag ta med tops runt ögat?
Klamydia: är det inte något man vaccinerar mot? Han har fått båda vaccinationerna detta året. Hur vet man att katten har fått klamydia för övrigt, sympton etc?
Du tvättar genom att blöta en bomullspad och tvätta runt om, bort från ögat, så att du inte sprider smuts in i ögat. Byt pad när du tvättar det andra ögat. Se till att koksaltlösningen inte blir nedsmutsad, dvs doppa inte ner något i det, då måste du göra nytt. Viktigt att torka torrt efteråt.
Tvätta dina händer både före och efter varje behandling för att undvika att sprida det vidare. Det kan smitta till dina egna ögon.
Det lär finnas ett vaccin mot klamydia, men jag har för mig att det inte är särskilt verksamt och möjligen ger fler biverkningar än bot. Klamydia går att behandla med antibiotika, så fråga en veterinär, som vet bättre och kan skriva ut antibiotika.
Enligt några danska vänner så krävs det lång tids behandling, kanske en månad för att bli av med eländet.
Klamydia är väligt vanligt hos kattuppfödare, över 90 % av alla ögoninfektioner är Klamydia enligt vad en veterinär har sagt till mig.
Det är svårt att få riktiga testsvar, hon hade skickat tester till SVA i Uppsala och fick negativa svar, men när hon skickade till ett labb i USA fick hon positiva svar.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
vad görman om ens perser är alligisk mot eny eye meldet?? hur görman kosaltlösnig vanligt salt el??
ha en bra dag. kram
Enklast är att köpa fysiologiskt ögonvatten på Apoteket.
Jag använder Jean Peau Eye Care då och då - däremellan apotekets ögonvatten.
# 4 Om katten är allergisk mot Eye Envy använder man det inte. Med Eye Envy ska man nog också vara väldigt försiktig så att det inte kommer i kontakt med ögat. Det är bara avsett att ta bort missfärgning av pälsen under ögat.
aha ok då vet jag tack.
ha en bra dag. kram