Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 2273 ggr
Erna
0

Slarviga och korkade köpare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag ganska irriterad på en av mina kattungeköpare.

De ringde på min annons och var så ivriga, kunde inte komma snabbt nog. De kollade bilder på min hemsida först och i telefon förklarade jag att hon är korthårig. När de kom hit, frågade de om kattungen var en perser. Jag sade att den var en exotic, dvs korthårig. De frågade om hon skulle få lång päls senare. Svaret är NEJ. Villken del av NEJ förstod de inte? Jag förklarade vad en exotic är.

De hade haft 2 perser tidigare. Till slut bestämde de sig för henne och åkte hem. Två dagar senare ringer de och är sååå besvikna för att hon inte är en perser. Det här blev helt fel! sa de.

Fattar man inte när man läser min annons om korthårig exo, ser bilder och får muntlig info, både i telefon och hos mig?

Nu väntar jag bara på att de ska ringa och vilja lämna tillbaka kattungen.

Jag har aldrig varit med om nåt liknande förr, har ni?

Så här ser hon ut

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ketang
0

Man blir förbannad över att folk inte fattar att det är djur dom handlar med. Att köpa för att strax efter lämna tillbaka.. Skrikandes Och det enbart pga pälsen!

MEN om köparen verkat vela så mycket fram och tillbaka hade jag nog bett dom åka hem och tänka över saken mycket noga innan jag sålt till dom. Nu kanske det gick till så och ändå blev fel. Men om inte så hade jag nog dragit öronen åt mig vid sånna köpare.

Fridaybrew
0

Tur i oturen att det uppdagades såpass snabbt ändå. Dessa är inte lämpade som "bra" köpare helt enkelt. Så ta hem katten igen, betala tillbaka pengarna (minus bokningsavgiften om du vill straffa dom lite och för att täcka upp merkostnader som innebär att ha kattungen hemma igen och gå igenom säljprocessen igen). Tjaffsar dom så betala tillbaka rubbet och få hem katten för du vill säkert ha bra kontakt med dina köpare och denna inledningen inger föga hopp om det i framtiden.

Detta är en av många aspekter till varför avel inte ger "vinst", det handlar om katter och deras väl.

/Fridaybrew

[Iwanhoe]
0

Vilken trist historia, Erna. Verkar ju som om dessa köpare "inte har alla hästar hemma i stallet." Det bästa är nog om de lämnar tillbaka henne nu på en gång. Risken är annars att de säljer henne vidare om ett tag.

Erna
0

Dom skulle ha ringt igår men jag har inget hört. Om dom inte hör av sig snart så ringer jag upp och får väl veta vad de har i tankarna.

Jag tänkte att de kunde vara bra kattägare, eftersom de haft 2 perser som båda blev gamla.

Sånt här tjafs tar en massa tid, som jag inte har. Det börjar kännas mer och mer tillfredsställande att jag snart ska sluta med uppfödning och försäljning.

Ibland känns det bra när katterna kommer till toppenhem, men man har ju ändå alltid oron att nåt ska gå snett och att katten ska fara illa.

Det är faktiskt mindre stressande att exportera katterna men alla kan ju inte säljas utomlands. Då vet man iaf att katterna är noga planerade och efterlängtade.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

sicka velpottoer det verka vara hur ha det gått med den lilla sötnosen??

Skrattandeha en bra dag. kram

Mrs Pirate
0

Usch vad ledsen man kan bli, men som de andra säger, de har nog inte alla hästar i stallet. 
Har du fått tag på dem nu?

MonicaLagerquist
0

Låter ni köpare komma och titta och ta katten med på en gång?Jag vill inte göra det utan vill att de kommer och tittar far hem sover på saken och kommer tillbaka eller att jag levererar kattungen.

Stolt ägare till tre La permer

Erna
0

# 7

Är det långa avstånd, så kan det vara svårt att be dem åka flera gånger. I detta fall, så blev honan kvar längre än syskonen och var 14 veckor, så hon behövde flytta och göra sig hemmastadd.

Dessutom har jag inte tid att serva folk med flera besök. Kundkontakterna tar ändå väldigt mycket tid, som jag hellre ägnar åt katterna. Man får lita på magkänslan, när det gäller köpare och ibland slår det slint.

Hur som helst, så har de trots hårlängden, bestämt sig för att behålla henne, för hon är ju så söt. Jag hoppas att de inte trasslar mera.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

MonicaLagerquist
4

Då har du och jag helt olika syn på köpare.Jag lägger gärna ner tre timmar i veckan på blivande kattungeköpares besök innan kattungarna flyttar och efter flytt så finns jag där till 110% för utflyttade katter och nyblivna ägare.

Självklart ser jag till att hinna med både kattungar och de katter som bor hos mig.Skulle aldrig sätta mig i den sits att tiden inte fanns.

[Iwanhoe]
0

#9 Nej, du vet ju bäst som vanligt.

MonicaLagerquist
0

#10 Vart skrev jag det?Jag skrev att vi har olika syn på att sälja kattungar helt enkelt,

Ketang
0

#9 Jag tycker också att det är viktigt att man tar sig tid till att hitta bra köpare. Sen beror det ju helt klart på hur man fungerar själv. Är man som person lite naiv och tror gott om alla kan katten hamna i felhänder för det. Är man för kritisk kanske katten inte får ett nytt hem alls för att man ställer för höga krav så att intresserade eventuella köpare drar sig ur för att dom känner för stor press på sig från uppfödaren.

Jag har inte köpt/sålt katt själv, men jag har haft många hundar genom åren och har själv åkt land och rike rund för att få hem mina valpar. Dock har jag aldrig behövt åka flera gånger om det varit långt. Hämtade min senaste valp 30mil här ifrån och uppfödaren var tveksam till en början då hon haft dålig erfarenhet av barnfamiljer. Så jag visste faktiskt inte om jag skulle få med mig någon hund hem! Men hon gick på sin magkännsla och jag åkte dom 30milen i full snöstorm för jag ville verkligen ha den där valpen!

Vad jag menar är att man måste gå på sin magkännsla. Dom som bor nära och kan åka flera gånger är inte alltid dom bästa köparna heller. Jag har hämtat valp 40mil här ifrån också och även då fick jag med mig valpen hem samma dag. Men har köparen möjlighet att komma tillbaka OCH dessutom är tveksam från början hade jag INTE släppt iväg djuret utan att dom åkt hem och funderat på det ett par dagar! Några mil fram och tillbaka ska det ju vara värt att åka om man verkligen vill ha den där kattungen. Vill dom inte det så är det ju inte troligt att dom verkligen verkligen vill ha den.

Men som sagt, magkännsla! Får man förklara ett par gånger att katten blir korthårig, för någon som allra helst vill ha en långhårig hade jag verkligen inte släppt iväg den innan dom tänkt igenom saken noga ett par dagar. Visst, katten var 14veckor, men då kan den vänta ett par dagar till utan problem. Hellre det än att bli körd fram och tillbaka mellan hemmen….

Erna
0

Nu har jag fått lite förklaring till varför köparen betedde sig på detta underliga vis. Det var tydligen dålig kommunikation mellan maken och henne. Jag pratade ju först med maken. Hur som helst är de jätteglada över kattungen, trots hårlaget!

Nu tycker jag att vi sätter streck för denna tråd, då allt är uppklarat.

Det var bara jag som härsknade till!

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jina
0

Jag tycker inte det är konstigt om köpare får "köpa direkt". Jag sålde Neya utan besök innan. Jag går starkt på magkänsla och efter mail och telefonsamtal bestämmer JAG mig till 90%. Känns det bra för mig då är det knappt möjligt att jag ångrar mig vid besök.

Nu har ju mina ungar flyttat både till Luleå och Skåne med besök innan, men ibland kan det ju finnas skäl att inte köparen kan komma innan. Luna träffade jag första gången när jag hämtade henne. Och Gibbs också!

Vad bra att de gillar sin nya kisse, Erna.

MonicaLagerquist
0

Jag kan också tänka mig att sälja direkt,men då ska det vara på rekomendationer eller efter lång kontakt.Säljer inte direkt till någon som ringer och kommer samma dag.