Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1138 ggr
krasivis
2007-05-04 09:10
0

Sternumkrok.

Min ena lilla kattunge hona (som snart blir sex månader)har visat sig ha en liten sternumkrok d.v.s. bröstbenet bildar en liten broskknöl i slutet. På henne pekar den utåt men den kan också vara inåtböjd och då kan det vara farligt för katten. Veterinären säger att man inte ska avla på en sådan katt. Därför funderar jag på att omplacera henne då jag köpt henne för avel och utställning.

Vad är eran erfarenhet av sternumkrok? Här finns ju massor av kunskap och det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om detta?

//Elisabet

Marita-L
2007-05-04 09:45
0

Hej.
Jag tycker att du i första hand skall vända dig till uppfödare som du hat köpt katten från för att bestämma hur ni skall gå till väga med ev. omplacering osv. Eftersom du nu har köpt katten för avel å utställning och det sedan inte gick att avla på den.Kanske ni kan komma överrens om återbetalning eller om det kan gå via uppfödarens försäkring. Har du någon avels försäkring ? I så fall får du ta kontakt med ditt försäkringsbolag för ev ersättning där ifrån. Det är också viktigt att uppfödaren får reda på felet eftersom hon/han har föräldrana till denna.
Sedan så tycker jag inte man skall avla på detta felet då det är ärftligt.
Om omplacering blir aktuell så glöm inte att be veterinären skriva avelsförbud på stamtavlan så ingen annan där ute avlar på den sedan.

Hoppas allt går bra
/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

krasivis
2007-05-04 09:52
1

Ja, jag har avelsförsäkring i Agria. Den ersätter inte fel betr. sternumkrok står det i deras avtalsvillkor. Jag har pratat med uppfödaren och jag ska få en annan kattunge ifrån helt andra linjer än dessa. Och, ja, vi har talat om omplacering. Jag har ju flera katter inkl. flera kastrater så det bästa vore omplacering. Fast det känns ju inte så kul för det var ju inte den ursprungliga tanken!

krasivis
2007-05-04 09:54
0

Glömde skriva att om omplacering sker så ska katten kastreras först. Tror det är det bästa för alla.

Kittentotts
2007-05-04 10:39
0

Jag har skrivit svar i PM men kan ju lägga svaret här, skrev innan jag såg ditt inlägg här.

Hej igen! Jag tycker inte alls om att avla på katter med defekter, men enligt Sverak är ju detta tillåtet avla på, man måste ju vara beredd ifall hon ger avkommor med dessa defekter också, men inte alltid det är så heller ju. Vad säger uppfödaren om detta? har du köpt henne till avel? i så fall borde ju uppfödaren betala med en ny unge anser jag.Om du tycker det känns okej omplacera så tycker jag detta är fullt okej, jag har omplacerat själv, bara hemmet katten kommer till känns tryggt.Hoppas detta löser sig för dig! Lägg gärna en tråd om detta ämnet, jag kan inte så mkt om det, fler kommer kanske undra, men många vet ju säkert också.

Nu då jag läst ovan vill jag också tillägga att eftersom nu Sverak har detta tillåtet avla på vilket jag nu läst mig till, då är det svårt få ut ersättning via dolt fel el annat.

Att omplacera är aldrig kul, men ibland får man tänka att katten kan få det bra på annat ställe också, men man ska naturligtvis kontakta uppfödare mm som du gjort innan och komma överens.