Korthårig
Jag är ny här. Undrar om exotic är lätta att sköta pälsen på?
Är dom likvärdiga med de långhåriga perserkatterna i sitt sätt?

Hej och välkommen hit!
Ja, exoticpälsen är mycket mer lättskött, men även den pälsen behöver kammas och badas. När exoten fäller måste pälsen kammas, annars bildas det knutor, pälsen kan bli fet och behöver då ett bad.
Vi har både exotic och perser och de är "lika i sitt sätt". De är lugna, busiga, gosiga och har ett bra temperament.
Alla katter är personligheter och jag tror att uppfödaren lägger grunden till kattungens framtida liv.
Kika gärna in på vår hemsida, www.kattakombens.com
Ps. Vi väntar kattungar om ca 1 vecka.
Ha det bra // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Exotic brukar kallas för "latmans perser" eftersom den inte kräver lika mycket pälsvård. En exo måste badas med jämna mellanrum, för även de kan få tovor av pälsfett och smuts.
När de fäller årligen, måste all lös underull bort och då är en Furminator ett måste. Googla på namnet så kan du även se en video hur man gör. resultatet är fantastiskt och jag skulle inte klara mig utan. Den finns att köpa på apoteket, men det finns billigare ställen.
Så småningom ska jag börja sälja Furminator för både perser och exotic. Jag väntar på att min webbshop ska bli färdig.
Ofta är det så att exo är något livligare än perser, men inte alltid.
Just nu har jag 2 egna ungdjur som är exo och de är lika lugna som perser.
Man brukar säga att temperamentet hänger ihop med hårlängden, ju kortare päls desto livligare. Fast egentligen beror perserns lugn på dess korta och kraftiga kropp, korta svans och korta ben. De klarar inte av att hoppa upp på ett dörrblad, som en siames klarar galant.
Perser och exo brukar inte klättra högre upp än en fönsterbräda, även om det finns undantag. Min egen vuxna exo hona har tagit sig upp på hustaket utan större besvär.
Exotic är underbara katter så jag kan rekommendera dem.
Jag har precis fått en kull med 2 golden hanar och väntar en ny kull om 2 veckor.
Här är en äldre bror till hanarna, en shell golden exotic.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se