Enbart torrfoder?
Är relativt nybliven matte till en 4-årig perserkille. Då han flyttade hit åt han Friskies mat men jag bytte sakta ut det mot det de rekommenderade i djuraffären nämligen Royal Canin Persian 30 som han äter med god aptit.
Han har väldigt känslig mage och äter ingenting annat, har bjudit honom på fisk men han vill inte ha, luktar bara på det.
Behöver han blötmat också? Han dricker massor så vätska får han i sej.
Följer ju de råd jag fick i djuraffären men försöker även ta reda på saker på nätet och det är olika bud överallt.
Han väger runt 4 kilo, är fin i pälsen och har inte rinnnande ögon som han hade då han flyttade hit.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tål han Royal canin så är det ett bra val,det finns ju några till på marknaden som håller hög kvalité.
Han kan äta endast torrfoder då detta är ett huvudfoder,färskt vatten är ju ett måste att de har framme jämt.
Vill man endå fjäska lite extra så kan man ju prova att bjuda på ex. Kavlis räkost,skinkbit,brödbit med smör eller ost…MEN..då i väldigt små mängder,max tumnagelstort. Katter uppskattar ju även det i flugstorlek.
Tänk på att katter lätt "sullar" ner vattnet med matrester som åker ur mun på dem när de dricker,då surnar vattnet på en halv dag. Jag har själv tagit för vana att lukta i skålen vid byte,luktar det blä! så diskar jag ur med diskmedel, skålar som flera dricker ur byter jag ut vattnet på två ggr.per dag för att hålla det fräscht.
Detta stärker min uppfattning om att katter som fötts upp enbart på torrfoder får känslig mage och inte accepterar annat.
Därför ger jag själv en mycket blandad kost med torrisar (hög kvalitet), burkmat och färskt foder (t ex nötfärs) och lite matrester. Ingen av mina katter lider av känslig mage. Denna kost har jag kört sedan över 30 år och jag har provat alla sorters metoder och funnit att blandat är bäst.
När jag säljer kattungarna kan köparen sedan välja, om de vill köra samma metod eller utesluta något, utan att magen pajar.
Jag har haft ett h--e med vissa av de köpta katterna, som enbart ätit en viss sorts mat. Det kan ha tagit upp till ett år att lära om dem.
Så om du planerar att utöka din katts matsedel, så räkna med att det tar tid och ge bara pyttesmå portioner och bara en nyhet åt gången.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Han har alltid haft känslig mage och fick hos förra matten Friskies påsmat och så nåt annat billigt "skräp" till torrfoder- trodde inte det var sant hur billigt det var (15 kronor per paket) och det var väl det som fick mej att börja läsa på angående hans föda då han flyttade till oss.
Är noga med vad familjen äter och då känns det lika viktigt att kissen får bra mat också:)
Så den känsliga magen kan ju bero på att han är uppväxt på billigt blötfoder och lika billigt torrfoder.
Jag byter vattnet flera gånger per dag men har inte tänkt på att diska skålen men det ska jag börja med som rutin.
Inte är det bra att köpa den billiga maten,när jag var ung och mindre erfaren så köpte jag ett "billigare" torrfoder som de gillade och som jag trodde var ok. Tyvärr så fick jag en kastrerad och högt älskad katt förgiftad pga. urinsten,trots veterinär gick det inte att rädda honom pga.ett väldigt snabbt förlopp.
Svårigheter som jag har märkt kan dyka upp av kvaliteétorrfoder är diareér och lös mage och det har berott på den egna kattens lära….att äta lite och ofta. Men det blir bra om man delar upp maten i omgångar under dagen. Katter lär sig så småningom
Visst är det bra att blanda lite proteinkällor när de små växer upp,de får ju en bättre tarmtollerans mot de olika sorterna,men sedan gäller det ju att den nye ägaren tar efter. Det är nog lätt att ge ett och samma foder hela tiden och att det sedan hinner gå för långt emellan de olika källorna, resultatet då blir ju tyvärr dåliga magar och det vill ju många slippa.
jag ha en fråga om torrfoder ska torrfoder va framme jämt el ska man ge det i portioner som det stå på påsen och som vert rått ex och göra??jag ha mat framme.
ha en bra dag. kram
Torrfoder har jag alltid framme.
Jag har också alltid torrfoder framme men ger blötmat,grytbitar ,köttfärs mm iaf som huvudfoder. Vill bara att de äter torrfodret då jag ej är hemma el nattetid.
varfrö säjer vetrinären man gör fel ovch ha torrfoder framme hela tiden och även på matförpacnigarn stå det torrfoder ska severas 2 prtioner dagligen??????
ha en bra dag. kram
#8 jag har fått lära mig att katter ska äta lite då o då o jag har inga tjocka katter heller så de får gärna äta när de vill.
Vi har också torrfodret framme hela tiden o de får äta så mkt de vill. Har man en katt som är tjock så måste man ju ransonera intaget av mat och då är det bra att ge portionsvis såklart.
Vi ger våra katter allt möjligt redan ifrån de är 4-5 veckor. Typ nötfärs, kyckling, fisk, räkor, burkmat jaaa allt de är nyfikna på att smaka. Såvida det inte är skadligt för dom. Jag har oxå upplevt att ju mer olika saker de får äta ju tåligare blir de i magen.
Ska tillägga att våra katter är aldrig lösa i magen och det är jätteskönt!
så det är skitsnack med att man inte ska ge dom husmanskost för dom bli kassa i maegen jag ha inte märk dom bli kassa dom fiser men dom är inte lösa.
ha en bra dag. kram
#11: Ger du katterna husmanskost (mat anpassad för människor) så kommer katterna att bli sjuka förr eller senare.
Räkor är skadligt för kattens njurar dessutom, någon enstaka räka i bland är väl okej, men de ska inte ges ofta eller i stora mängder.
nja dom få matrester i bland det tycker dom är jätte gott tycker dom om det ska dom få. man ska va rättvis.
ha en bra dag. kram
jag har annan ras.. men jag har aldrig torrfoder framme.. skulle aldrig funka.. för då äter de tills det tar slut.. sedan kräks de upp maten.. och det är inte hetsätning.. de bara måste äta tills det är tomt.. men de slänger inte i sig maten.. så jag portionerar .. 2 gånger om dagen blötfoder/råmat som färs, kyckling etc och 2 gånger torrfoder… funkar jättebra här i allafall.. men kanske det beror på olika raser? att Perser inte hetsäter (vet tyvärr för lite om perser och deras beteende)
Det är nog olika på raser. Jag har aldrig sett en perser äta mer än den behöver och inte heller någon tjock perser. Det kanske beror på att de sedan länge har det i generna att det alltid finns mer mat än de kan äta.
Huskatter däremot verkar efter vad man sett ha lättare för att bli tjocka, men min mamma har utefödda huskatter som håller vikten trots fri tillgång. Det kanske beror på att de hade en gammal perser som förebild sedan de var ganska små.
mina huskatter är lite runda ja. vetr skällde lite på mig och rek att jag inte ska ha mat framme utan ge dom två till tre gr om dagen.
ha en bra dag. kram
Min exotic är i perfekt hull och har alltid torrfoder framme, enda han äter. Han är van att det alltid finns mat och mår bra av att äta till och från under dagen. Jag tror att man får anpassa efter den katt man har och dess beteende. Han får bara RC, två olika sorter, som jag provat mig fram till, beroende på hur magen svarar. Känslig kille:)