Tandproblem... :(
Hej hej alla.
Börjar bli lite smått trött på problemen som dyker upp sisådär med jämna mellanrum..
Nu har min lille César på 5 månader fått problem med tänderna.
Visste redan vid köpet att han hade ett litet underbett, men det har blivit värre tror jag eftersom han har börjat få sår på överläppen.
Uppfödaren sa att detta skulle rätta till sig.. men vad jag har förstått så blir det aldrig bättre, snarare tvärtom :(
Tror han håller på att byta tänder nu också, för han biter och gnager på allt.
Men vad ska jag göra? Låta veterinären titta på honom? Kan man göra något åt detta?
Kram
Linda

Ta kontakt med uppfödaren.Hör men henne/honom vad h*n tycker att du ska göra.Vad står i kontraktet angående lillkattens underbett?
Katter som byter tänder behöver ofta något att gnaga på.Har du testat med råa ben?
Stolt ägare till tre La permer
Det ska jag göra, absolut!
Det står inget i kontraktet, hon bara sa det. Och katten hade gått igenom besiktningen u.a. så tänkte inte mer på detta :/
Jag borde vara mer påläst innan jag köpte honom.. så känner jag nu. Men gjort är gjort.
Kollade nyss tänderna, och han har tappat den ena hörntanden i underkäken, så den nya är påväg upp. Kan det vara detta som orsakar sår? För den är sylvass.
Nej det hade jag ingen aning om. Ska testas! :)

Var sitter såren?
De sitter på överläppen. På båda sidor om man säger. Så man ser ju att det är hörntänderna som gör detta.
Hej Pirate
Detta med att vi säljer våra kattungar vid 3 månaders ålder är ju ett problem.
Dom byter tänder vid 5-6 månaders ålder och vi uppfödare kan ju inte se in i framtiden tyvvär.
Alltså det finns ju aldrig några garantier på hur dom nya tänderna blir.
Men jag tycker du ska vänta tills dom nya tänderna kommit helt, far din katt illa så kan säkert vet. klippa eller dra ut dom gamla.
Det är jobbigt för en kattunge att byta tänder ,precis som på människobebisar kan dom få feber dålig mage bli stressade mm.
Lycka till
Sussie

Nej självklart kan uppfödaren inte se in i framtiden.men har man en kattunge som redan tidigt har problem med bettet så anser i alla fall jag att man har ansvar för att skriva in det i kontraktet och att men står för extra kostnaderna som det medför.
Nej jag förstår fullständigt att det är omöjligt att se in i framtiden..
Fast hon sa att det kanske skulle rätta till sig och som första/andra gångs köpare så vet man inte bättre utan tror på uppfödaren om h*n verkar seriös i övrigt. Ni förstår mig säkert.
Jag är bara ledsen för kattens skull. Är så rädd att den lille ska ha ont av detta. För det ser inte vackert ut.
Fast jag ska ha is i magen och vänta lite tills de permanenta tänderna kommit fram helt.
Tusen tack för hjälpen båda två!!
Du kan ju badda såren med asollösning på en tops å se om tänderna är lite lösa, då kan du säkert få bort dom. Ibland kan man trycka lite med fingret så att dom lossnar.
#6 Absolut håller jag med dig om det att man ska skriva in det i kontraktet….
Såren kan vara små förkylningsår och kanske inte alls har orsakas av tänderna..Äter han bra..dricker..leker och allt annat är som vanligt så brukar allt läka ut av sig självt och vad det gäller tänderna och bettet så får man helt enkelt vänta och se hur allt blir när det vuxna tänderna kommer.
Du kan ju se om tänderna skulle på någotsätt gå in i överläppen och vara orsaken till såren..det ser du ganska så lätt..
De kan ibland vara i lite dubbla upplagor och gnissla och så innan dom gamla ha lossnat och de nya har kommit.. ja det är som hos oss själva när vi får våra tänder.. vi kan också bli lite förkylda..feber och magarna kan ibland ändras..immunförsvaret är inte det bästa och tandköttet blir både rött och svullet.. såren kan vara lite relaterat till lite förkylningssår….
Ha lite koll och tålamod så löser sig allt till det bästa skall du se.. så länge han mår bra för övrigt så tänker han säkert inte änns på det utan det brukar oftast vara vi som är oroliga :)
Lycka till.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Inser att det kanske jag som överreagerar något, men är man rädd om dem så är man ;) Förstår också att detta inte är hela världen utan går att fixa till.
Matte får ha is i magen och vänta och se helt enkelt.
Skönt att ni finns, ni är guld värda!
Vänta tills de nya tänderna vuxit ut. Om de då sticker utanför munnen kanske veterinären tycker att de ska dras för att inte skada läpparna.
Du ska absolut inte klippa i mjölktänderna, för då friläggs pulpan och bakterier kan komma in och skada de permanenta tänderna. Det har varit populärt bland uppfödarna av och till att klippa mjölk hörntänderna, men det är alltså helt förkastligt. Låt en veterinär åtgärda om det verkar allvarligt, annars kan du bara vänta lite.
Underbett brukar inte rätta till sig utan bli värre. Däremot brukar överbett bli helt perfekt när de bytt tänder, det är min erfarenhet sedan 34 år. Undantag finns alltid.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se