Kastrering
Hej!
Nu har jag fattat det svåra beslutet att kastrera Amadeus.
Jag undrar hur det har gått för er vid kastrering? När vi diskuterade ingreppet så ska han ej få uppvaknings spruta men jag har läst att vissa katter aldrig har vaknat upp igen.. Har fler fått denna metod? och hur länge tog det innan han/hon vaknade? Ush, lite orolig e man allt!
Kram emelie
Hej Emelie,
Du behöver inte vara orolig. Kastration av hankatt är ett mycket enkelt ingrepp som tar 5-10 minuter att utföra. Det är rutin för veterinärer med katt-och hundpraktik. Om du känner dig orolig för sövningen föreslår jag att du pratar med din veterinär igen. Att en katt inte vaknar upp igen ur narkos av den här sorten är otroligt ovanligt. Isåfall är det något fel på katten som gör att den inte tål att sövas. Innan man söver lyssnar man alltid på hjärta och lungor för att kolla att det står rätt till. Lycka till!
Att han inte ska få uppvakningsspruta låter konstigt, tycker jag. De brukar vara så noga med att de ser att katten är vaken innan man får åka hem. Vad är det för ställe? Man undrar om de vill snåla in på en spruta.
Jag har fått många hanar kastrerade, och de brukar vara helt obekymrade efteråt och inte alls verkat förstå att något hänt, men de kan vara lite ostadiga på benen några timmar.
okej, tack för ditt svar! Han fick sin spruta halv 5, och nu är hon 20.50. Han har precis gått ur buren och e heeelt groggy, kissat ner sig. ska tvunget upp på ryggstödet i soffan för det e hans älsklingsplats.. min stackars bebis..
Ja man tycker allt lite synd om dem, men han mår väl mycket bättre idag? :)