Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 3486 ggr
Mrs Pirate
0

Rastlös perserhane 5 mån

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Har en perserhane på 5 månader som är supergo o social MEN fruktansvärt RASTLÖS! Blir snart tokig… så fort han är vaken så ska det jamas.
Visst han pratar med oss här hemma och så och det är bara mysigt, men inte den sortens jam när han är rastlös. 
Han brukar stå vid ytterdörren o jama högt, likaså balkongdörren (där han inte får vara än då det inte är nätat)
Vad ska jag göra?

Tror han vill komma ut på balkongen, han har varit där en gång av misstag… och nu vet han att man kan komma ut där.
Ska skaffa en kattkompis till honom, men det är inte förens i februari.
Tror ni det hjälper?
Jag ska även tillägga att jag leker väldigt mycket med honom, just för att han ska få utlopp för energin. Men såfort han inte har något "att göra" så piper o skriker han Rynkar på näsan han gillar att busa och leka med sina leksaker, men det är precis som det inte räcker.. 
Känner mig så hjälplös… ville ju inte ha en katt som bara jamar precis hela tiden. 
Han är jättesnäll annars när det kommer till pälsvård osv.

Någon som har något tips vad jag ska göra?

Hälsningar LindaKyss

krasivis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han kanske börjar bli könsmogen? Om du inte ska använda honom i avel så är det bästa att kastrera honom så snart som möjligt. Då kommer säkerligen hans skrikande att sluta Glad

Mrs Pirate
0

Fast han har säkert hållt på så här i en månad… blir det könsmogna så tidigt? :O Dum fråga kanske, men är helt grön på det här.

heliotropes
0

Lite väl tidigt även om vissa Silverkatter kan bli könsmogna vid 6månaders ålder. Han har det nog bara tråkigt och vill ha full uppmärksamhet.

Eva // medarbetare på Perser

Mrs Pirate
0

Okej.. men vad ska jag göra om man har tråkigt? 
Jag leker o aktiverar honom ca 1-1½ timme om dagen. Han är med mig o sambon överallt. Om jag duschar så sitter han på kanten o tittar på, lagar jag mat så sitter han där.. Och han är nästan aldrig själv hemma.
Jag vill ju att han ska må bra. Men vet i tusan… funderar på att kastrera honom redan nu, han ska ju inte gå i avel ändå.

heliotropes
0

Det är inte alls säker att han blir mindre rastlös vid en tidig kastrering,själv skulle jag ha väntat med kastreringen tills det börja lukta mer om kisset eller att de har blivit minst 9 mån.

Han kommer att bli lugnare med tiden,han är helt enkelt en nyfiken och rastlös ungdomGlad Man ska aktivera de lagom mycket,liksom människor kan djur bli för överstimulerade med resultat av att de blir för överaktiva.

Mrs Pirate
0

Ja, jag får se hur jag gör. 
Tack för svaren iaf! :)

[redtuss]
0

Du har inte möjlighet att näta in balkongen och ge honom tillgång till den? Mina älskar att sitta ute, titta på folk och fä och njuta av världen.

Mrs Pirate
0

hehe jo det är tänkt så, vill ju att han ska kunna gå ut där o njuta av vackert väder o titta på folk ;) Men det tar ett tag till innan det är klart. 
Fast tror fasiken han börjar bli könsmogen ändå..

Marita-L
0

Jag är säker på att han bara saknar en kompis så om ni kan så försök att leta en kompis så fort ni kan…det är långt till februari medGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Mrs Pirate
0

Ja jag vet.. långt till februari! Men letar efter en perser till, en golden denna gången. Ingen som har en sån gömd någonstans? ;)

heliotropes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju Flört

Mrs Pirate
0

Hihi jag såg det Flört fast det är alldeles för långt härifrån.. :(

Erna
0

Om han nyligen börjat med detta, så är han snart könsmogen. Typiska tecken. Kastrera genast, så blir han lugnare.

Köp inte en hane i samma ålder, det kan blir bråk.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

Könsmogen 5 månader???

Jag tror fortfarande att han bara saknar en kompis..han är helt enkelt ensam..han kallar men ingen svarar..

Jag tror inte heller att det blir bråk om de båda är 5 månader gamla..de är ju fortfarande små dåSkrattande
Jobbar ni mycket?
Lycka till

Crystal Pearl´s

Mrs Pirate
0

Om man ska vara petnoga så är han 5½ månad, men tycker också det är tidigt..

Vet bara inte vad jag ska göra, för det är så hjärtskärande att höra honom :/ det är liksom inget sött litet mjau längre utan sånt som kommer långt ner från magen ni vet, riktigt jobbigt. Högt och intensivt.
O vill ju inte bara skaffa en kompis till honom sådär huxflux precis nu.
Gah.

[MonEnil]
0

Det är inte tidigt att kastrera. Hanen i min senaste kull var drygt 5 månader när han kastrerades innan han flyttade. Han var då mycket intresserad av en hona som löpte här.

Mrs Pirate
0

Alla säger olika så det är jättevårt att veta vad man ska göra, men då tänker jag ändå kastrera honom snarast.
Jag kan ju återkomma sen och berätta fortsättningen Flört

O Tack för alla svar!! :)

yadhayezibas
0

Jag skulle absolut kastrera o se om han lugnar sig.  Jag sålde nyligen en kattunge som var 6 mån o han var könsmogen redan. Försökte tillomed att para så visst kan de bli könsmogna tidigt. Sen så håller jag med om att en kompis till honom gör ju att ni inte behöver aktivera honom hela tiden. Glad En hane i samma ålder tror jag skulle funka jättebra.

elias-matte
0

Jag har två bröder Elias och Eliot, 14 månader gamla. Jag lät kastrera dom vid 10 månaders ålder, då de inte var ämnade för avel. Jag har alltid haft två perserkatter åt gången men aldrig jämngamla. Det är så underbart och se när dom busar eller när dom tvättar varandra. Dom är bara så goa tillsammans. Jag tror därför att det är bra om katterna är ungefär i samma ålder, då det med min lilla erfarenhet fungerat bäst.

Lycka till!

Marita-L
0

Luktar det starkt urin i hans låda? På honom?

En fertil hane luktar starkt..börjar han bli könsmogen så ändrar även hans urin lukt till mer starkare fränare urindoft ..det går inte att ta fel på.

Vilket fall så önskar jag dig lycka till och hoppas en kompis kommer så snart som möjligt speciellt om ni jobbar.

Crystal Pearl´s

[MonEnil]
0

Alla hanars urin luktar inte något särskilt. De flesta av de avelshanar jag har haft okastrerade länge har bara vid något enstaka tillfälle gjort den särskilda doften, t ex om man haft främmande, om någon hona löpt eller liknande. Eftersom det för många hanar verkar vanligt att det krävs något särskilt för att locka fram den starkare doften kan det vara svårt att avgöra på doften om en ensam katt börjar bli könsmogen.

Katten behöver inte heller vara könsmogen för att kastreras. Det räcker med att kulorna finns på plats och att han är i gott skick för att sövas. Det är nog ett måste också innan en ny katt tas hem för att han ska ta emot nykomlingen på rätt sätt.

Marita-L
0

#0 Jag har tolkat detta som att det är inget som har precis nyss börjat med…utan något som har gjort ett tag nu?? har jag tolkat fel?

Crystal Pearl´s

Mrs Pirate
0

Han började först med att "bara" gå runt och vara orolig för att sedan gå över till att jama högt eller småpipa. Så hela detta beteendet har väl hållt på ca 3-4 veckor nu.  
Och ja faktiskt, jag märkte igår när jag skulle bada honom att pälsen där bak luktade ganska illa av urin. Något det definitivt inte gjort innan.
(badar honom ganska tätt nu i början för att han ska vänja sig)

Och ja, han ska få en pojkkompis som han kan sällskapa med :)

Mrs Pirate
0

Just det, jag jobbar 75% men sambon är hemma i princip alltid (pluggar på distans) så katten behöver aldrig vara ensam. 
Det var något vi självklart tänkte på innan vi skaffade honom!

Mrs Pirate
0

Sådär ja! Tänkte ni ville veta hur det gått här hemma :)

Vi har kastrerat honom nu och jag måste bara säga VILKEN skillnad! Går inte att jämföra. Han är hur lugn som helst nu, pratar då och då med oss men inget ylande vid dörrarna :P
Så det var det som behövdes!

Tack allihopa för svaren! Skrattande

krasivis
0

Hej!

Underbart att höra Glad !!! Nu kan ni alla andas ut.

Hälsningar Elisabet

Mrs Pirate
0

Ja verkligen!! :D Och han har även fått en kompis idag.
Blev en svart solid hane, får bli en golden senare Tungan ute

Så nu är alla glada här :D

krasivis
0

God Morgon!

Det låter ännu bättre!!! Bra för katten med en kompis!!!

Lycka till i fortsättningen

önskar Elisabet

emelie90
0

Din beskrivning låter precis som min kille. Går alltid runt och jamar och är som en svans på mig. Ska alltid hålla koll på vad jag gör osv.

Det enda som jag kan bli lite brydd om ibland är att han ser min sambo som ett "hot" eller vad man ska kalla det. När vi pussar godnatt så kommer Amadeus (kissen) upp i sängen och lägger sig i mellan oss och sen lägger sig på mitt bröst/mage, sen när man ska ta bort han så blir han" åååh neej, om jag blir slapp i kroppen så kanske dom låter mig ligga kvar" Har fler samma problem?

Kul att läsa att din kille har lugnat ner sig o fått en kompis, kommer dom bra överrens? :)

Mvh emelie

Mrs Pirate
0

Hej Emelie :)

Hehe nej riktigt sån är inte vår katt, han är som en hund, men på ett bra sätt :) Han är ingen knäkatt överhuvudtaget heller, vill bara vara där jag är liksom. 
Din Amadeus låter bara charmig tycker jag Cool

Ja Armani har lugnat sig betydligt, och efter att han fått en kompis så är det lugna gatan! De går jättebra ihopa nu, lite småkinkigt de första dagarna, men det får man räkna med ;)

Är Amadeus också perser? :)

johannaG
0

#11 Om vi inte skulle skaffa ragdoll skulle jag ha tagit din Natzech och sprungit all världens väg! Hon är den vackraste katt jag sett! :)

heliotropes
0

#31 SkrattandeCool Tack!

johannaG
0

Du ska inte ner till skåne inom en överskådlig framtid?! Skrattande

heliotropes
0

#33 Hon har flyttat uppåt i landet idag……till Östersund….sorry!!..Flört

johannaG
0

Attans, hon skulle ju se så bra ut med en ragdoll vid sidan av! :D

amandahurtigh
0

#11 Vilken sötnos!, och kul att hon flyttat till Östersund! Hoppas på att se henne på vår utställning här i Östersund nästa år dåSkrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

heliotropes
0

#35Skrattande

#36 Tack!Glad Det vet man ju aldrig,men de som köpte henne verkade inte vara så intresserad av utställning.

amandahurtigh
0

#37 Haha okej! Fin är hon i alla fall!Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

emelie90
0

Skönt att läsa att allt har gått bra. På torsdags så kan Amadeus kastreras. Han har kissat på spisen & sambons täcke..

Så nu funderar jag på att skaffa en katt till :)