Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1162 ggr
Fridborg
2011-10-17 20:27
0

Lite frågor

1. Är persern en lugn ras? En sån som hellre sitter i soffan och myser än klättrar och leker?

2. Hur omfattande är pälsvården?

3. Vad går försäkringen på på ett ungefär varje månad? Vet att det är olika beroende på vart man bor, men jag bor i Sthlms-området.

4. Behöver de specialfoder?

Tacksam för snälla svar :)

johannaG
2011-10-17 21:29
0

Jag är verkligen ingen expert men vår förra katt var perser så jag kan ge dig ett svar på jag upplevde det!

1) Ja, vår tjej var en lugn och försiktig katt. Hon hoppade inte upp på diskbänken och bara i undantagsfall på bordet. Däremot älskade hon att klättra på ryggstödet på soffan, speciellt om vi satt i den! :) Hon satt också gärna i förnsterkarmen och tittade ut. Precis som de flesta katter fick hon tokryck ibland och sköt iväg igenom lägneheten som en vilde, gärna på natten när man ville sova! Mysa tyckte hon mycket om, men bara på hennes vilkor!

2) Pälsvården är rätt omfattande! Tycker man det är jobbigt att borsta katten varje dag kanske man ska fundera på att raka ner den eller skaffa en annan ras. För oss var dock pälsvården som en mysstund och så tror jag de flesta upplever det, katterna brukar älska att bli borstade och spinna som tokar! Man måste också bada och föna katten med jämna mellanrum och det kan nog vara jobbigt om katten inte är van, de flesta uppfödare brukar dock öva på detta när kisarna är bebisar och då är det inget problem!

3) Vet inte vad den ligger på i stockholm men för oss låg den nog på runt 1000-lappen per år. (vi hade sveland)

4) Ja, vår katt behövde det, hon åt royal canins specialfoder för perser, tror dock inte att det var speciellt mycket dyrare än deras andra foder.Jag kommer ihåg att hon hade svårt att tugga de vanliga bitarna ordentligt, men när vi bytte foder åt hon hur bra som helst.

Hoppas att mina svar kan hjälpa! :)

Fridborg
2011-10-17 21:31
0

#1 Visst hjälpte det! :D Sitter och ska adpotera en kastrerad herre på 3 år och vill skaffa så mycket info som möjligt :)

yadhayezibas
2011-10-17 21:35
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

OBS att detta är mina personliga svar på dina frågor. Glad

1. Persern är en ganska lugn ras. De får sina spel ibland o springer runt o leker oxå. Men de blir inte galna av att vara inne o hänger i gardinerna o slår ner allt som står i fönstren. Glad Våra katter klättrar gärna i äppleträden och jagar gärna fåglar och insekter som vilken katt som helst.

2. Om katten får bada ca 1 gång i månaden så blir det oftast inga tovor. Tovorna uppstår när pälsen blir fet. När katten fäller behövs lite mer kamning och nåt extra bad för att få bort lös päls.

3. Jag tror inte att försäkringen ändrar sig beroende på vart man bor? Men ifrån ca 800 per år får man ge för en försäkring. Premien beror ju på om man vill ha livförsäkring lr inte oxå. Blir dyrare med livförsäkring.

4. De behöver inte specialfoder men man kan se till att bitarna inte är för stora för då kan de få problem att tugga dom.

Hälsningar
Pethra
YadhayeZibas
VitfläckPerser

johannaG
2011-10-17 21:36
0

Nej men vad roligt! Det kommer säkert att gå jättebra! Har du ingen bild så vi får se?Oskyldig

Fridborg
2011-10-17 21:40
0

#2 Det låter ju definitivt som något jag klarar av :)

#4: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/318787_10150805781955282_692465281_20880400_1733483311_n.jpg

Är han inte underbar? :*

johannaG
2011-10-17 21:58
0

#5 Vilken sötnos! Skrattande

yadhayezibas
2011-10-17 22:01
0

Jättesöt. Men de verkar inte ha skött om hans ögon så bra. Obestämd

johannaG
2011-10-17 22:04
0

#7 Nej, han kan nog behöva lite TLC!

Fridborg, jag har sett en massa bra tips om hur man ser till att det inte blir några missfärgningar kring ögonen på de vita perserna! Kan vara bra att få lite tips tills du ska ta emot honom! :)

Fridborg
2011-10-17 22:07
0

#6 & 7: Inte!? :O Trodde att det var som på hundar att de naturligt har lite mörkare pigment där. Ska absolut läsa på ögonvården och detta TLC!

johannaG
2011-10-17 22:11
0

#9 Menade Tender Loving Care! Tungan ute

Det fungerar jättebra att söka efter det man vill veta på sökfunktionen ovanför inläggen, då kan man söka bara på perser iFokus om man vill!

Fridborg
2011-10-17 22:14
0

#10 Fantastiskt! Något mer jag borde veta?

johannaG
2011-10-17 22:18
0

#11 När vi precis skaffade vår kisse hade vi lite problem med att hennes avföring ibland fastnade i pälsen där bak, men eftersom hon inte var någon utställningskatt klippte vi bara ner pälsen under svansen. Detta vet jag dock inte om det är något allmänt problem, och det lär du ju märka! :)

Fridborg
2011-10-17 22:19
0

#12 Ah, just ja! Hade en långhårig bondkatt vi behövde göra så på! Då är jag med :)

[MonEnil]
2011-10-17 23:37
0

Det var en väldigt vacker katt! Men ögonen ser vanskötta ut, så han kommer väl inte direkt från uppfödaren, antar jag. Det kan du säkert få ordning på genom att hålla rent under dem. Har du planer på att ställa ut honom längre fram?

Fridborg
2011-10-17 23:42
0

#14 Nej, just nu bor han tillfälligt hos en kompis som söker omplacering åt en annan. Håller på att samla info om honom, han ska tydligen vara registrerad raskatt, men har inte fått exakt födelsedatum eller vilket register man kan finna honom i.

Jag får fixa det där med ögonen, men har inga direkta utställningsplaner, även om jag är intresserad av utställningar i det stora hela. Jag har aldrig haft just en perser och kan inte rastypiska linjer, men tror du han har en chans? Är han fin skulle jag i alla fall vilja testa om alla papper/alternativ info kommer fram :)

Annkis54
2011-10-18 15:32
0

Hej Fridborg
Jag tycker att han ser fin ut..bortsett från ögonen då.
Angående utställningar så kommer han att räknas som huskatt eftersom det inte finns nån stamtavla på honom.
När du får känna/bära honom så märker du nog om han kanske har blivit ställd förut.
Vet du var han kommer ifrån?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Coolgrim
2011-10-18 15:34
0

Vilken fin hane, men ögonen är ju som sagt inte skötta, det fixar du säkert.

Lycka till!

[MonEnil]
2011-10-18 19:28
0

Stamtavlan ska alltid följa med katten. Där brukar också vaccinationsintyg och kastreringsintyg finnas. Det går att hos veterinär läsa av eventuell ID-märkning (chip), men 2008 var det inte obligatoriskt i Sverak. Det föds inte många vita gulögda perserhanar per år, inte ens ett 10-tal skulle jag gissa, så får du fram några ledtrådar som var han är född, födelsedag, något namn på katten eller tidigare ägare etc går det säkert att få fram vem han är.

Om inte stamtavlan kommer fram kan nog uppfödaren hjälpa till att få fram en dublett, men jag vet inte hur krångligt det är i Sverak, som troligen har krav på ägarändringar i alla led. Hursomhelst är det vanligtvis ändå bra att ha kontakt med uppfödaren. Har du uppgifter du inte vill lägga ut får du gärna PM:a.

Fridborg
2011-10-18 19:38
0

#18 Oj, då är han lite speciell också, vad kul! :D

Håller på att fråga efter nummer eller liknande i Sverak, så får jag forska lite. Men om jag hittar allt kan jag väl ställa ut honom? :)

[Iwanhoe]
2011-10-18 19:58
0

#5 Mycket snygg katt (frånsett ögonen, som du lätt fixar). Om du ställer honom kommer han säkert att få certifikat. Hoppas att du kan spåra varifrån han kommer!

För övrigt instämmer jag med vad som sagts om perserns temperament här: de är lugna, lagom sällskapliga, väldigt behagliga djur att ha att göra med. Enligt min mening den absolut trevligaste kattrasen, och den vackraste!

En vit perser kräver oftast daglig ögonvård, men det är inte så betungande som det låter. Tar en minut att fixa på morgonen, så är det klart.

emelie90
2011-10-19 14:02
1

Hej! Vilken söt herre du har :)

Som alla andra har skrivit så är rasen lugn men min Amadeus kan vara lite vild ibland, framför allt på kvällarna men det beror ju också på deras egna personlighet.

Jag betalar 700 :- i försäkring

Ja det krävs en del med pälsen men bara man borstar liten stund varje dag, så e de a pice of cake ;)

Lycka till med kisen :)

Oxelbergens
2011-10-19 18:15
0

Finns faktiskt perser som inte är "soffliggare"! 2 av mina gör sitt bästa för att fara mellan golv och tak så ofta de kan, men samtidigt är de mycket lätta att hantera när det gäller badning, kamning m.m.

Hur ofta jag badar dem är beroende på katt och om det är utställning på gång. Det kan vara från var 5:e dag till max var 4:e vecka. Jag borstar aldrig katterna och de kammas precis före badet. Vid bad var 3:e - 4:e vecka så kammas de kanske 2 gånger mellan baden och mina katter har i stort sett ALDRIG tovor.