choklad importer
Om jag förståt saken rätt så kostar till avel oavsett färg från 10.000 och uppåt 25.000 normala priser + omkostader och den lägre summan är ovanlig, det vanligaste är 15.000 och uppåt. Choklad lite mer.
Angående en parning har det väl alltid varit så att det ungefär ska motsvara en unge. Eller hur gör ni?

Choklad är ju inget jag har, inget jag tänkt ta in heller
Men jag svarar så tråden hittar uppåt
Men om jag skulle svara på något så tycker jag ju en parning lika med en unge.

Hur gör ni då?
Tar ni språngavgift och sedan väntar tills ungarna är födda, för att se vad det blir, innan ni tar ut resten av summan…eller tar ni rakt av kanske 6.000kr för en parning? Tänkte om det bara blir 2 st ungar som "bara" håller sällskapskvalitet, som försäljningspriset ligger på 4.000kr. Då låter det mkt med parningsavgift på 6.000kr!
Jag vet flera som tar 1000:- per levande kattunge ingen språngavgift eller så utan du betalar vad du får..ex blir det bara en unge ja då är det 1000:- som gäller osv..
Sedan vet jag någon som tar 5000:- rakt av oavsett som man får betala direkt vid parningen å blir det under 2 får man en omparning.
Sedan har jag en vän som har fått ett bud om språng avg 2000:- plus 450:- som man betalar till den som har hanen som tar emot honan. Sedan en kattunge som dom har första tjing på..
Detta tycker jag är alldeles för mycket och sedan tycker jag det att ingen ska ju kunna välja före en själv.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Språngavgiften kom till för att täcka besvär och ev.veterinär en gång i tiden. Sedan en avgift för varje unge man säljer. Det kostar pengar att föda upp ungar, men också ett besvär att hålla fertil hane. Det måste finnas jämnvikt. Marita ditt ex. någon använder sig av låter otroligt. Jag tycker personligen språngavgift+ avgift per kattunge eller en engångsavgift med omparning med mist två kattungar. Vi får inte glömma att inköp av hane uppfödning och hålla fertil hanecär något som vi slipper om vi lånar. Men det är vanskligt med det första eftersom antalet kattungar måste kollas om vi inte känner varandra väl. Jag lånade ut en kille på 80-talet mot språngavgift. Vederbörande fick inga ungar hette det och skulle ha tillbaka språngavgiften eller en omparning. Personen ifråga sålde 12 veckor senare oreg. Perserkattungar. Så för min del är en fast avgift säkrast affären är färdig. Behöver bara kollas om ompening blir aktuell. Men detta är enledning till att jag inte lånar ut.
Sedan har jag en vän som har fått ett bud om språng avg 2000:- plus 450:- som man betalar till den som har hanen som tar emot honan. Sedan en kattunge som dom har första tjing på.. Detta tycker jag är alldeles för mycket och sedan tycker jag det att ingen ska ju kunna välja före en själv.
Jag kanske ska tillägga också att även priset kunde öka om tex..någon skada eller sjukdom uppstod i sammaband med parningen…
Så jag rådde min vän att avstå.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Ett gott råd Marita så gör en vän, mer sådant vill jag se.

Jag betalade 1000.- i språngavg. och sedan 700:-/levande unge vid 4 veckor. Hanen var inte importerad.
Ett annat avtal var: 5000:- i klumpsumma o omparning vid 1 kattunge. Hanen var import från Danmark.
Eller 3000.- i språng o 2000:- per levande kattunge vid 4 veckor. Import från Japan…
Det finns lika många varianter som det finns hanar…det är väl upp till honägaren att välja, om det är värt pengarna. Men någon övre gräns borde väl ändå finnas?

Ja det är det bästa att ha egen hane men det är inte bara en kostnadsfråga. Du kan tala om vad du säljer och vem ungen är mest lik. Var svagheter och styrkor ligger hos avelsdjuren. Det är utifrån detta också lättare att placera rätt kattunge hos rätt ägare. De vill säga en tuff kattunge till barnfamilj tex. osv. Man känner båda föräldrar lika väl. Dessutom är det en härlig känsla av egoistisk art att få se föräldrars samarbete med ungarna och deras inbördes kärlek. En hane kan para alla honor men han har en kärlekspartner. Min Gandalf har inte lämnat kattmamma eller bebbar på hela tiden de varit små, han håller ett vakande öga över familjen. Men han tog sig tid att para en annan hona imellan för att snabbt vara tillbaka hos familjen. Detta skådespel är lika häftigt som de små i sig. Tycker jag i alla fall.

Ja det är skönt kunna ha sin egen hane, helst inte låna ut så man får in ev sjukdomar. Jag lånar ju ogärna ut, och absolut inte till okända, men drar mig för att behöva låna osv. Men ibland så måste man ju låna, som i fall där man har en hane som inte vill para. Men det är stora risker man tar. Jag kan tänka mig om det är en nära vän till mig jag har förtroende för. Jag har ju en hane jag fött upp som min väninna har, sen har jag lånat min vän Yvonnes hane. Men jag skulle idag aldrig gå ut på nätet för leta bland hanar då jag är mkt rädd för förlora min katter i smitta el annat. Jag hoppas min Niki kan para mina sötnosar hemma sen, då Tiger va pappa här så va han så go med mamma o bebbar, de va en familj som hjälptes åt med de små. Jag vill helst ha det så igen.Tiger med sina småttingar:
att en parning motsvarar en unge…blir ju lite fel prismässigt ??
jag har hittills tagit 3000 kr för en parning
lånar inte ut längre…annat än i undantagsfall om jag bedömer det så
o en unge för 3000…det är allt en riktig SÄLLSIS det
men fördelen är ju då att man inte behöver ut med pengarna…utan man kan "betala senare"
jag skulle även varit öppen för en srpångavgift…o en summa för födda/överlevande ungar…men det kom aldrig dit
o om jag har lånat ut så har de fått gratis omparning om det har blivit mindre än 2 överlevande ungar
sen är det nog så som nån skriver…att det finns lika många avtal som det finns hankattsägare
grejen är väl den…att det är VÄLDIGT svårt att hitta nån som lånar ut…

Jag har ju lånat hane och är fullt nöjd med vårat avtal.Att få förtroendet att använda någons hane är stort ,jag har haft turen att få komma till Zimsonites.Ophelia blev så väl omhändertagen och Lotta har varit intresserad under dräktigheten och när bebbarna kom.Jag är jätte tacksam och vill ge henne en stor bukett rosor
Sedan kan jag nog hålla med att ska man ha några honor så behöver man nog en egen hane.Har börjat fundera i dom banorna nu och just nu så lutar det åt antingen en röd eller svart solid hane.Men det är ju ingen panik.För min del så behöver det inte heller vara en 12v unge.Tankarna går så vi får se vart det landa.
#12..måste bara fråga…
varför inte en vitfläck när din hona är vitfläck
köper du en svart eller blå (oavsett vitfläck eller inte)
så får du "bara" svarta o blåa ungar..med olika mönster
köper du en röd eller creme så får du "allt"
O om du behåller Tingeling..så har du en genetiskt svart till..Ophelia är ju oxå "svart" fast hon är dilution…blå
men nu ska inte jag lägga mig i 
man kan ju ha olika förkärlekar till färger
alla älskar ju inte paddor som jag gör

Du lägger dig inte i Annki jag är jätteglad för att du bryr dig
Det är ju detta som är så underbart med forumet ett bollplank som man kan få tips och råd och vägledning när man inte är hundra på hur man vill gå vidare.
Jag älskar Ophelia men jag gillar ju mera färg.Har nog tänkt på rött må du tro för paddor är härliga.
Så bar kom igen och peppa mig.
men "error" 2 ggr
3:e försöket då
om du gillar paddor så ska du ha en rödvit hane
om du tar en blåvit så får du bara dilutioner med Ophelia o tingeling
så en rödvit
den finns därute o bara väntar på dig hehe
ska du ha en perser eller exo??
titta vad jag hittade

den till vänster annonserar de ut
i Tyskland hehe
http://www.admirablespersians.de/

Vilka mumsinga du hittajätte söta

#0 Priserna du skriver när det gäller import tycker jag inte är så konstiga egentligen. Ska man importera tycker i alla fall jag att man får vara beredd på att lägga ut en hel del pengar på katten. Men detta gäller även om man köper i Sverige. Vill man ha något speciellt får man vara beredd på att betala är i alla fall min åsikt.
Så till parningsavgifter. De summor som nämnts tidigare tycker jag är "låga". De gånger som jag har lånat hanar och då pratar jag 90-tal har parningsavgiften varit betydligt högre än de som diskuterats ovan. Även här har jag åsikten att vill man ha det "bästa" så får man betala för det. Nu ska ni inte tro att jag är en bortskämd uppfödare som kan strö pengar kring mig för det är jag absolut inte. Jag väntar hellre och sparar till katt om den ska köpas in eller om en hane skall lånas.
#18…att mina avgifter för parning har varit väldigt låga..det vet jag
för jag hade inte vett o begrepp på vad det var värt..nu när jag vet det så lånar jag inte ut längre hehe
men att de andra kommentarerna oxå är låga…
det visste jag inte..
trodde ingen betalade de summorna för en parning
men jag håller ändå med dig…vill man ha nåt speciellt så får man vara beredd att betala
o det är jag oxå

#19 De hanar som jag lånat har jag i mitten av 90-talet betalat 6000 kr för. Samma med hanen som jag lånade 2000. Därför känns det idag som om priserna som nämnts ovan är i underkant eftersom allt annat har gått upp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att man får betala mer för en parning på en importkatt är ju ganska självklart. Bara att tacka för möjligheten att få in helt nya linjer.
Dels kostar själva katten minst 15.000 och uppåt. Därefter tillkommer transporten på ca 10-12.000:- beroende på varifrån.
Vill man inte betala så kan man välja en svenskfödd hane som är billigare, men som kanske "alla andra" redan har i stamtavlan.
Förr räknade man en fast språngavgift motsvarande ett ½ kattungepris + 500-1000 per kattunge. Fri omparning om det är mindre än 1-2 ungar i kullen. Avtalen kan variera mycket. Somliga tar en högre engångssumma.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Så dyra importer ni har? Importerade en perser hane från tyskland för några år sen och betalade 13000 totalt ink foderpengar,flybiljett,vet/vaksin och katten. Och det var inte okjända eller dårliga liner.
I oriental världen er det 1000-1500kr i språng avgift och 800-1000kr pr levande kattunge vid 6veckor och man skal ha minimum 3styck som räknas som en kull.