Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 421 ggr
Kittentotts
0

Begränsning av Hankatt

Vad tycker ni om detta Ylva Stockelberg skriver i sin bok Kattuppfödning:

Hur många ungar ska en hane få? Hur mycket ska en hane få dominera mot en honkatt? En hona kanske får 4 till 5 kullar under sin levnad. Då bör inte en enskild hankatt få mer än dubbel så många kullar,det vill säga åtta till tio normalstora kullar för att inte få för stort genomslag.

Ett annat sätt att begränsa är att ingen hane ska ge mer än 5% av den avkomma som föds under hans avelstid.

Avskriven från Ylva Stockelberg bok Kattuppfödningu

Bart
0

Det där är ett svårt ämne.Men inom perseraveln, som ju har en stor genpol,tycker jag kanske inte samma hane ska ha alltför många kullar.Sedan spelar ju antal ungar in,små kullar=fler kullar.Själv tycker jag ca 10 kullar av normalstorlek är lagom.Det beror ju oxå på den geografiska spridningen,för det kan ju bli problem,om samma katt finns i de flesta stamtavlor i närheten,när man ska fortsätta aveln.Och hemska tanke om denna hane skulle visa sig ha något ärftligt fel,vad skulle inte det kunna ställa till med?Vidare beror det ju oxå på vilka linjer hanen har,är de redan välanvända,begränsar det oxå tycker jag.