Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1143 ggr
Mrs Pirate
0

Lillens Toalettbesök

Hej Allihopa!

Har en fråga till er, då jag har letat överallt på nätet men inte hittat något av värde.

Det är såhär att min nya perserkille på 4 månader inte kan krafsa över efter sig när han varit på lådan.
Alltså, det spelar ingen roll när han varit o kissat men när han gjort nummer 2, så försöker han att krafsa över men det går aldrig :(
Han bajsar i ena hörnet och sen krafsar i andra.. alltså blir det att han går runder i detta.. och ja.. ni förstår själva.
Har badat tassarna antal gånger nu.
Jag förstår inte varför han gör så. Kan tillägga att det varit såhär sen jag fick hem honom.
Han är ju världens goaste mise, men man blir lite trött när det händer gång på gång.
Någon här som varit med om liknande och har något tips till oss?

Oerhört tacksam för svar! Glad

heliotropes
0

Tyvärr! Katter har flera olika varianter vid lådbesök,detta är en av dem. Du kan bara hoppas på att han växer ifrån detta och kommer på att det är inte så smart att gå på sin bajs..de brukar "smarta" till sig..Cool

Är en katt fast i sin avföring brukar det inte heller fastna,(som de bör ha). Din misse har kanske inte fått det tarmfloran ännu.

Eva // medarbetare på Perser

Mrs Pirate
0

Tack för svar Skrattande
Ja, då är det bara att hålla tummarna för att detta löser sig när han blir äldre då.
O jag har också reflekterat över hans avföring, inte dålig i magen men inte fast heller som det ska vara..  något man kan göra åt detta?
Han har fri tillgång till torrfoder och så får han blötmat på kvällen. Kan dock tillägga att han äter mycket på en och samma gång, nästan hetsar, så ibland spyr han även upp lite när det gått för fort.
Känns som det också kan ha att göra med att magen är som den är.

Mayer
0

Får dom blötmat blir det ju något lösare i konsistensen.Låt honom äta mer torrfoder tills han lärt sig vett och etikett i lådan.Dom är ju ganska fumliga när dom är små./Anja

fifi.a
0

Det enda jag kan tänka mig förutom vad som redan sagts är att du kanske kan prova med en större låda?

Ifall han vill snurra runt innan krafsning kanske han slipper trampa i bajset i alla fall!

Erna
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Prova med 2 lådor, så att han kan välja.

han kommer troligen att lära sig bättre "lådteknik" med tiden.

En vuxen katt som inte krafsar över nr 2 visar att den är dominant, särskilt om det finns flera katter i hushållet. Jag har några som alltid gör så.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

AgnetaB
0

#5 Min kastrerade hankatt krafsar aldrig, varken före el efter utan sätter sig bara.Ibland är ju de fertila småtjejerna där istället o "rättar" till.

Jag tycker också du ska ha 2 lådor för en del vill kissa i en o bajsa i den andra. Om jag har den lilla utställningslådan framme så äälskar samma hane att kissa i den(inget annat) men får bara plats med rumpan o ett bakben typ. Ser för roligt ut!.

Zinnia122
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min hane kraffsar inte heller över. Han kan stå en halvtimme och kraffsa i taket på toan eller på väggarna, inte ens i närheten av sanden. Något irriterande på nätterna när man vaknar av hans kraffsande, och han slutar inte förren man går och säger till honom.
Dock får han aldrig nåt på tassarna. Och dessutom är dom andra missarna där och kraffsar över hans lite senare så..

Men hoppas din lille lär sig hur man gör iaf, han är ju inte så gammal än. :)

Mrs Pirate
0

Hehe ja det verkar som våra vänner har en del olika tekniker ;)
Har slutat med blötmat till honom och det verkar som det går åt rätt håll med konsistensen, det andra får han helt enkelt lära sig.  
Tur jag har min andra mise som kommer och städar lådan efter honom :P