Ögon färg
Ja hur svårt är inte det att kunna se vilken av kattungarna som kommer få den bäst ögonfärgen när dom är runt 10-12 veckor…hm..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
är detvalet av pojkarna som spökar för dig Maritha? 
/Lotta
hahaha nä Lotta..jag tänker alltid på det i en kull förstår inte varför..hm..
Försöker alltid skriva ner vem jag tror för att sedan följa upp när foton å så kommer..lite i smyg du vet..annars lär man sig ju aldrig.
Har haft både rätt å fel så man kan ju undra alltså…mäst grumligaste eller hur ser man???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Voj, voj ögonfärg är jätteknepigt tycker jag :O
En del som ser super ut som små blir medelmåttor som vuxna. En del smokar som inte ser kloka ut (grönaktiga) ända upp till 1 år får som vuxna en helt makalös ögonfärg :O
Man vet lite mer vad man har att vänta när man avlat på samma material ett tag ;)
Men många som är riktigt fina redan som små (ren MÖRK brun färg) blir ju väldigt fina som vuxna. Men just hanarna är ju de knepigast att sia om tycker jag :O

Åhh med det är jag glad att jag har skogisar, det spelar ingen roll vad för färg de har på ögonen även om vissa domare kommeterar den=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ögonfärg är något som jag aldrig vågar utlova, när jag tittar på kattungar. Enda ledtråden är om de har MÖRKA ögon, då borde de bli bra.
Ännu svårare är det med de grönögda som har solider i stamtavlan. De kan ha usel ögonfärg med pyttelite grönt i mitten och en gul ring runt om. Huvudsaken att de har mörk färg och inte blek. När de blir vuxna, kan ögonfärgen ändras till knallgrönt med lite tur, eller också inte alls. Det kan ta 2-5 år.
Min första shaded silver som hade en svart morfar bland alla chinchillor, hade kopparfärgade ögon tills hon blev 3 år, då fick hon fantastiska gröna ögon och slog ut alla andra shaded silver som var renavlade på enbart gröna ögon. Hon hade dessutom mycket bättre typ än konkurrenterna. Hon var engelsk import och stamtavlan var inte värd någonting i det konservativa England. När jag såg hennes utveckling, blev jag övertygad om hur jag skulle lägga upp min avel.
Sedan dess har jag korsat in solida och smoke bland chinchillor många gånger.
Här är en av dem, Yamacatos Rolls Rose, 4 månader shaded silver exotic hona, som jag behållit själv. Hon har 5 solider i stamtavlan på de närmaste 4 generationerna.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se