Goda råd önskas
Jag har två perserkatter, sällskapskatter. Den ena avskyr pälsvård, bits och rivs. Den andra är mer van/cool.
Tänkte kolla med er om dessa produkter fungerar på Perserkatter innan jag köper dem:
Spratts Kam (71) Metall Mediumtandning
Dogman Loppkam (bra ansiktskam)
**F1R2 Super Scrub Shampoo (som avfettning)
**
F1R2 Hypo-Allergenic Cat & Dog Shampoo
Någon som provat Felifriend som ska lugna katten innan bad o pälsvård? Annars tänkte jag att man kanske kunde prova med veterinärtratt för att slippa bli biten, eller kanske en trädgårdshandske för att skydda huden…? Kom gärna med tips om hur ni gör.
Hur får man bort fläckarna i ansiktet som blir av de rinnande ögonen? Jag har använt dotterns luskam för att få loss "gojset" och sedan droppat ögondroppar i ögonen och torkat med bomullsrondeller. Någon som har något bättre förslag? Kan man använda galltvål eller svider det?
Ser fram emot era tips och erfarenheter!
:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Motorcykel handskar i skinn är väldigt bra om man ska bada en arg katt. 
Hm vad är Felifriend för något? :)
Ge katten Serene -um tabletter några timmar innan.
http://www.animalpro.com/vet/hund_katt/veterinar/serene-um-lugnande-30tabl.php
Bästa kam är Mirakelkammen, kan du goggla
Bästa shampoo är All System
Bästa avfettning är Yes Diskmedel och Groomers Goop
Mina tips till dig
Sussie
Till ögonen är mitt tips Linsvätska och Eye Envypuder, du tvättar varje dag med bomullsrondell och sen kan du använda en tandborste för att lägga på pudret:)
Sprattskammarna är mycket bra. Jag har alltid haft den mer fintandade nr 72 som standardkam och dessutom en väldigt gles stålkam och en ansiktskam. En ganska mjuk karda har jag till svansen.
Jag använder också Goop och mest 1 All Systems schampo.
Om pälsen under ögonen är riktigt missfärgad går det bara att få bort genom att hålla rent och undvika nya missfärgningar medan pälsen successivt byts ut. För att få bort gammal smuts får man blöta igenom pälsen på djupet under ögat med saltlösning (Saline solution), kanske låta det ligga kvar någon minut innan man torkar med- och mothårs med flera små tussar tills den sista tussen inte ser smutsig ut. Jag rekommenderar inte att man dagligen droppar i själva ögonen, eftersom saltlösning på sikt kan göra ögonen för torra och sköljer bort ögonens naturliga skydd.
Jag har aldrig varit med om en perser som inte går att bada eller kamma, men är det så illa skulle jag för kattens skull hellre gå och få den lejonklippt och börja om från början. Om katten är tovig gör det ont, och då kommer den aldrig att lära sig uppskatta pälsvården. Handskar tror jag skulle skrämma den och göra allt ännu värre.
Tack för alla goda råd! Det slutade med att jag gick till GG Hund o Katt i Göteborg o köpte All Systems blåa shampo, en Spratts kam nr 70 (blir lite osäker tror jag skulle e haft 71), barnpuder att ha under ögonen o en tratt. Min lilla kille sa i princip inget och de små tovor som var gick som en dans att reda ut. Fick även tipset att torka med avslagen ramlösa under ögonen som är basiskt o förhindrar svampar att växa. För mig låter det lite konstigt. Någon annan som hört detta?
Jag har hört att Ramlösa ska fungera men ej provat det själv - kör på linsvätska på en ansiktsservett istället (vill inte riskera att de får bomull i ögonen, men med servetten får man vara noga med att inte riva dem i ögonen istället!) och torkar av över/under ögonlocken och i näsroten.
På min svartvita perser har jag haft någon whitening/ta bort missfärgnings-gele (minns ej namnet) som funkade helt okej - kan kolla upp märket åt dig om du är intresserad. Det kanske inte är aktuellt heller och som flera andra har sagt så räcker det att se till att torka rent en gång om dagen så blir de inte grisigare än så ;)
Angående bad av resten av pälsen är det individuellt men det vanligaste rådet jag hört angående hur ofta är väl var sjätte vecka men beror mycket på den enskilda kattens pälskondition och man märker när katten är smutsig och behöver ett bad; en hemmamisse har ingen anledning att vara i utställningskondition dygnet runt utan kan gott få nöja sig med att "bara" vara tovfri och ren!
Mirakelkammens fabrikat heter Hindes förresten om någon undrar.

Jag kör med Ramlösa till mina(vita) och det funkar såååå bra. Jag köpte en ögonbrynskam/borste på Kicks till att kamma ansikte och ögonen och den är ju super.
Tina