Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 426 ggr
Kittentotts
0

Avelsförsäkringar

Tänkte vi kanske kunde diskutera lite här angående detta.

Jag undrar om ni haft komplikationer mm som gjort ni fått nyttja dessa. Har ni haft honor som gett fel på ungar flera ggr och inte kunnat andvändas mer.

Har ni fått avslag på er försäkring, inte fått ut vad ni ansett ha rätt till?

Har nu en hona jag skickat in om, veterinären ansåg inte hon skulle ha fler då hon hade komplikationer med blöda för mkt, gav felaktigheter på ungar, och annat. Denna honan bar på en infektion i sin kropp som gav ungarna fel. Hon har haft 2 kullar, är idag kastrerad. Ska bli intressant se vad de säger. Försäkringsbolaget har fått in obduktion på en av ungarna med. Finns mkt jornaler bakom henne.

Vad har ni för erfarenheter av försäkringen?

Annkis54
0

Har inte fått ut på nån..har bara varit aktuellt med Nova, förut
hörde mig för när det gällde Nova
frågade hos Agria…eftersom Novas första kull dog..kastade andra gången o tredje gången så fick vi 2 att överleva..samma hane…testade blodgrupper,.,.ua
de sa att man måste ha "misslyckats" 3 ggr med 2 olika hanar..

skulle det bli aktuellt med Pärlan..om hennes andra kull blir likadan..så frågar jag Agria hur man ska bete sig för att eventuellt kunna få ut på försäkringen…
så att man i alla fall vet att man själv inte gör nåt fel

det har man ju varit ute för några gånger…att man själv har låtit saker o ting så för fort o därför har missat utbetalning från förs.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

En djungel med alla deras regler. Ja i detta fallet jag nu har uppe är ju att mamman råkade få en infektion, detta gjorde att hon i sin tur fick behandlas av 2 olika veterinärer. Hennes små va infekterade men de överlevde ju. Mår bra idag, men fått behandlas, 1 dog här vid 13 veckor av vattenskalle. Sen blöder ju mamman otroligt så hon fick behandlas pga hon frös o annat pga blodbrist. Detta vid båda förlossningarna. Andra kullen ungar va med infekterade, men de mår bra idag, där i den kullen dog 2 av dem med leverförstoring b.l.a. 2 veterinärer har nu gått igenom henne, ansåg inga mer kullar, kan vara hon som gjorde andra ungar förskylda, de vet inte om detta smittade så. Virus hon hade i sig, och att ha henne i avel va inget som va rätt ansåg de som behandlat henne och ungarna. Svåraste är ju man vet inte gällande förskylning på ungarna om detta berodde på denna hona el annat då(de ungar som inte va hennes). Hon placerades om ensam, men att hon har en vuxen kompis gör inget, detta ska hon nu få, så synd om henne få vara ensam eftersom hon är van vid massa kompisar. Ja vad Agria säger får man väl se!

simzonites
0

Har inte behövt använda den här försäkringen än.

/Lotta

simzonites
0

Nu ljög jag kanske…en av mina honor fick kastreras på grund av återkommande livmoderinflammation, jag fick då ut halva livvärdet på henne från Sveland.

/Lotta