Tester innan parning
Hur många testar innan parning i fall man skall hyra ut eller in en hane eller hona???
Om ni gör det vilka tester tas då??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Fiv och Felv vet jag att många testar för.Vad jag skulle göra om jag hade fått en kull där många dog eller hade missbildningar,är att sätta honan på antibiotika före parning,och strax innan förlossning.Det finns bakterier som honan kan ha som kan göra så hela dör i värsta fall.Vet ej om man kan testa specifikt för det eller inte.När jag födde upp Papilloner råkade jag ut för det,och gav tiken antibiotikabehandling,och då föddes helt friska livsdugliga valpar.Valp som obducerades visade att den hade den bakterien.
Nu för tiden så använder jag bara mina egna hanar o lånar inte ut den hanen jag har hemma…eller kommer att ha eftersom jag sparar en ur kull
förr så har jag både lånat o lånat ut o inga tester..
vet inte hur säkra de är…#2..vet du med Fiv op FElv
#1..ja,,hur ska man veta vad man ska testa för
det är ju risk för att det kan bli lite som det kanske har blivit med vaccinerna…vaccinera mot både de ena o det andra som har dålig effekt o kanske ger biverkningar
När det kanske bara behövs kattpest o kattsnuva
Naturligvis så är DNA PKDnegativt. självklart…för mig i alla fall
Bra fråga. PKD-DNA negativ verkar vettigt. Hur resonera kring HCM, som, om jag förstått rätt, kan framträda med tiden och måste kollas regelbundet? Har dessutom hört att clamydiavaccinet ger dåligt skydd 30-40%. Nån som vet mer?

Är ju alltid risker man tar med para, om man är rädd så ska man nog låta bli. Samtidigt så tycker ju hanen om få besök, svårt!

Jag tänker lite som så här,att om man ska låna hane,så ska det vara en som inte parat så många olika honor innan.Åtminstone inte såna som parats av andra innan.Då tror jag smittrisken är liten.Jag skulle kunna tänka mig att låna ut min hane till honor som antingen är testade före, eller som inte är parade före.Jag är rädd att få in något på mina egna.Kanske tänker fel,men det känns rätt för mig.Ang.testerna vet jag inte hur pass tillförlitliga de är,men verkar populärt att testa för det i alla fall.
#4..HCM är så svårt idag
åtminstone var det det för nåt år sen
när jag hade köpt en ny blivande avelshane, vars pappa visade sig ha HCM
MainCoon-föreningen (eller vad de heter) info..u-ljuda vid 1 år
om ok, ta en testkull. U-ljuda igen vid 2 år..om OK para…men fortsätt U-ljuda varje år
herregud..
blir det DNA tester så kommer jag att testa för det oxå

Det finns DNA-test för HCM nu…men bara på MainCooner och Coonbesläktade raser, än så länge! Forskning pågår tydligen för att hitta de aktuella generna för HCM även på Perser. DÅ kommer jag testa för det…nu DNA-testar jag för PKD.
Inför parning har jag testat min hona för Fiv och Felv. Kollade även blodgrupp när jag skickade in dessa tester. Hon är också PKD fri med DNA och HCM scannad en gång u.a.
#8 Hoppas det snart kommer DNA för perser också!
Ultraljuden är INTE billiga!! Helst inte när man måste göra dem flera gånger också…
#10..precis..o så finns det ju inte överallt…veterinärer som kan göra det
#6 håller med dig. Tror nog att försiktighet är en bra linje. För ca 10 år sedan köpte jag en perserkille som hade en stamtavla med sk. linjeavel. Där hade "dåliga" gener, från högt utställningsmeriterade katter, såklart, fått gå om flera gånger. Jag var inte tillräcklig kunnig. Så här i efterhand känner jag mig lurad av uppfödaren. Jag vill inte utsätta mina kattungeköpare för det jag fick gå igenom med min lilla "Nalle". Nu menar jag inte att just linjeavel skulle vara problemet. Men otänksamhet, girighet och hänsynslöshet hos uppfödaren däremot.
#11 Hit flyger det upp en veterinär från stockholm ca 2ggr om året tror jag när tillräckligt många anmält sig för scanning.

Jag kommer gå hoppas på Dna på HCM då kommer jag testa också. Men efetrsom man måste ta tester flera ggr nu och det inte är säkert de är fria och man vet detta först då de är några år så väntar jag in DNA

Jag blir lite förskräckt då jag läser att så många av er inte vill testa för HCM innan DNA testet kommer. Ju fler som scannar dessto snabbare kommer ju ett DNA test att finnas. Det skapas genom forskning på de som har HCM. Och testar så några får forskningen inte in tillräckligt med material… Veterinärerna samlar in blod från HCM positiva katter för att "genen" för HCM ska kunna hittas. Detta var lite tankar ifrån mig.
Jag testar för HCM för då vet jag att jag har gjort det jag kan i nuläget. Då kan man i alla fall plocka bort de katter som har förändringar ur aveln även om någon kommer att slinka igenom…
#15..visste inte detta…kanske man skulle tänka om
för min del så har jag ju inga "nya" katter som behöver testas varje år
utan om jag testar mina katter som är över 3-4 år så …räcker det med ett test då eller??
eftersom de säger..testa vid 1 års ålder
testa igen vid 2 års ålder…o sen vid 3 år..o om de då är fria så blir de väl "friskförklarade" eller?
om då katterna redan är 3 år eller äldre..så bör det räcka med 1 test
tänker jag rätt nu??
Du bör testa den igen sen vid ca 5 års ålder också. Om den är i riskzonen (nära släkting med HCM, gränsfall) bör den också testas vid 8 års ålder.
Här finns det mycket info om HCM avelsprogram, scanning osv http://www.mainecoon-katten.se/
så menar du att man ska testa katten..om man har den från liten: 1 års ålder, 2 års ålder 3 års ålder o 5 års ålder
o har de nära släktingar med HCM så även vid 8 års ålder???

#17 vad jag har hört så är det inte så stor ide att testa före 1½ års ålder. Så jag testar mina då. Sedan har jag tänkt att testa igen vid 3 år och sedan vid 5. Och testar man som du skrev vid 3-4 års ålder och de är fria. Så borde väl det räcka!? Då har man alla fall gjort vad man kan. Sedan så är det väl kanske viktigare att testa en hane som kanske blir pappa till många kullar… Än en hona som får färre…. Men vi får hoppas att ett DNA test finns på marknaden för perser/exotic snart.

Jag mailade för några månader sedan, det labb som DNA-testar för HCM på Maine Cooner i Tyskland…de sa att forskning pågår i USA för att börja testa på Perer/Exotic. Men deras HCM-gener skiljer sig från Perser o Exoternas…så de måste hitta dem först. Men skulle tro att de testerna finns snart…och DÅ kommer jag att testa allihopa…inte kastraterna då givetvis