Svarta prickar på hakan
Hjälp… Min lilla Doris har fått små svarta prickar på hakan närmast huden, och jag undrar vad det kan vara… misstänker att det kanske är nån hudsvamp, vilket inte skulle vara så förvånande med tanke på att hon dricker med hela ansiktet. Någon som kan veta vad detta kan vara och som kanske har nått förslag på eventuell behandling.

Finns så mkt olika saker det kan vara. Men vanligast är ju det är gammal mat som sitter där. Ta lite barnolja o en tuss o tvätta, det lossnar säkert. Kan behöva hålla på några dagar om det sitter bra, men annars får du loss detta ganska lätt. Har du en mindre kam är detta bra ta bort det som lossnar med.Kommer ju bli fett, men då kan du tvätta bort detta feta med :tvål el Yes diskmedel. Men tvätta inte bort oljan förrän du sett allt försvunnit.
Jag tycker det låter som kattacne eller svarthake som det också kallas. Hon har fått finnar helt enkelt. Man brukar se förändringar i samband med löp och dräktighet då detta styrs lite av hormoner. Hade en hona för många år sedan som hade stora problem med detta utom då hon var dräktig. Då försvann allt och hon var jättefin på hakan ända tills kattungarna slutade dia. Då kom det tillbaka igen. Min Lando hade också lite då han blev könsmogen. Försvann sen. Jag har inte behövt behandla, men någon sa att man kan använda Canesten eller Pevarylsalva som är mot svamp (i underlivet) =o) Kan funka då det neutraliserar ph-värdet.

Tja hon har precis löpt så det kan ju vara det… men ska kanske börja med att olja hakan först.. Hon verkar i alla fall inte vara irrriterad eller öm i huden dr det är.. så det kan ju vara bra att testa det först då.. om inte annat billigast=)
o skulle det inte vara nåt av detta utan typ "svamp" så kanske du kan testa Bullans såpatvätt…
prova dig fram…
Prova oljan du. Eftersom det är en form av acne så skulle man kanske kunna prova med att torka ut med någon form av sprit. Men man får vara försiktig eftersom det är starkt.

Helt vanlig sk "Svarthaka" som de andra skriver. En sorts kattacne eller kanske mer likt pormaskar ;)
En del katter drabbas andra inte, det brukar bli mindre när de blir äldre precis som på oss människor. Pillar man för mycket med det kan de bli väldigt irriterade i huden så ta det lite lungt. För mig har inte de nämnda svampsalvorna funkat alls. Men du kan lösa upp det med lite olja.
Jag brukar bara åtgärda det till utställning med olja och shamponering med klorhexidinshampo (mot oren hud). Låter man det bara vara brukar det gå bort av sig själv med tiden. Kanske komma tillbaka vid löp och liknande.
Men när jag var "grön" pillade jag och höll på så en stackars katt blev helt röd och svullen om hakan :( Gör inte den dumheten!

Aha.. ska vara försiktig med att pilla för mycket då.. men jag ska prova att tvätta ordentligt .. först med såpa eller olja.. och så kanske jag väntar nån dag för att se innan jag gör nått mer.. fast nog är det svårt att låta bli att pilla… men vill ju se hur det ser ut hela tiden.

När det gäller Acne som jag inte nämnde i början, utan skrev kan ju vara lite av varje, så visst hade jag detta i tanken kan vara så. Men vilket fall, Oljan tar även acne, pilla inte så det blir infekterat. Bara tvätta med oljan, den löser upp även acne, och den läker. Vet en kisse som hade detta och behandlades på detta sättet, detta kan få upprepas med jämna mellanrum om det kommer tillbaka senare.