Hane
Hej alla :)
Jag har en röd perser hane som är könsmogen och jag undrar över:
1. Måste jag ställa ut han för att para eller är det bara för att man ska få lite "extra" plus i kanten?
2. Vart hittar jag töserna?
3.Ska hanen åka hem till honan eller tvärtom? Eller det bestämmer man med den andra partnern?
4.Måste man ha ett uppfödarnamn för att avla på sin hane?
5.Hur bestämmer man priser? ex. 1000:- för varje kattunge?
6.skriver man något "avtal" med den andra partern så att ingen bli lurad osv.?
Ja, jag hoppas att jag får många svar och ha en trevlig helg, alla cat lovers 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. nej utställning är inte ett måste. Men för min del ser jag helst att katten är ställd till IC innan den går i avel.
2.Genom kontakter,genom din katts uppfödare,genom att annonsera på olika hemsidor.Genom att ställa ut katten.
3.Det får man gemensamt bestämma.Lite blygare hankatter kan ha svårt att para borta.
4.Nej
5.Det bestämer man gemensamt.se till att skriva avtal INNAN praningen.SVERAK har ett bra avtal att ladda ner.
6.se nr 5
Stolt ägare till tre La permer
Hej Emelie,
Din hane ser lovande ut på bilderna. Tycker definitivt att du ska ställa ut honom om du har tankar på att han ska bli avelshane. Dels får du en garanti på att han håller den klass som en avelshane bör ha, dels kan du få kontakt med intresserade honkattsägare. Det behövs verkligen avelshanar inom perserrasen, så jag uppmuntrar dig att gå vidare med detta!
http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/fodaupp.htm
Hej
Här kan du läsa lite om vad man bör tänka på innan avel
Jättesöt kille du har där
Jättesöt pojke med en underbart bred fin näsa. Jag skulle gärna låna honom, men tyvärr är han på olika sätt nära släkt med mina tre honor.
Om du så småningom får någon hona på besök, var noga med att du ska se honans stamtavla i original och att ägaren verkligen är med i en kattklubb. Ta i förväg referenser och kolla med hans uppfödare eller andra uppfödare att det är en seriös person. Skriftligt avtal ska tecknas och parningsbevis lämnas inte förrän full betalning erlagts.
Det finns dessvärre många som föder upp katter utan stamtavlor. Eftersom de inte har något behov av parningsbevis struntar de i att betala. Förr var det vanligt att man fick betala hela parningsavgiften när man lämnade honan och fick då parningsbeviset i handen. Det kändes lite osäkert att ha betalat ett antal tusen innan man visste om honan ens blev dräktig, men det är ett bra sätt för hankattägaren att skydda sig mot bedragare och slippa bidra till huskattuppfödning när man inte känner till honkattägaren.
Jag antar att du är med i en klubb, annars rekommenderar jag det.
vilka rikser innbär det och låna ut sin egna hane?? vilka tester ska man begära tycker ni??
ha en bra dag. kram

Smittor i katteriet och osämja.Hankatt som börjar strila efter parning tex.
Skador på katterna,det kan gå vilt till vid vissa parningar.Se till att ha koll och klipp klorna på båda katterna.
Tester är upp till var och en och beror på hur katterna lever.
Jag ser helst att honorna som kommer hit är regelbundet HCM-scannade.
I de fall det är relevant så kan FIV och FELv test vara befogat och självklart ska honan vara blodgrupperad och är det en parning där blodgruppskrock föreligger så ska honkattsägaren vara medveten om riskerna och vara beredd på att handmata.
Stolt ägare till tre La permer
Pga smittorisken har jag slutat att låna ut mina hanar till avel, men det är ju upp till var och en. Samma sak gäller ju även om man åker till någon annans hane och parar sin hona. Ju färre kontakter, desto säkrare hälsa.
Numera byter jag parningar bara med kompisar som jag känner väl och vet hur katterna har det.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jo jag ha fått det rådet att bara använda kompisars katter som man känner till hur deras katter har det.
ha en bra dag. kram
fin hane du har.
ha en bra dag. kram
Ett tips bara. Om du får förfrågningar på parningar så kolla gärna runt lite och ta reda på lite om personen ifråga. Så slipper du stå med skägget i brevlådan sen efteråt