Ang.döda,missbildade kattungar.
Jag har läst på ett annat kattforum att det finns de som anser att RC Queen fodret kan vara orsaken.Någon mer som tycker sig ha märkt det?Tänkte på att i "vaccinerat i dag igen-tråden" skrevs det om att det har ökat sista året.Jag tänker då att det kan ju stämma in på det fodret oxå i så fall.
jag har inte testat det fodret
men när jag räknade igenom mina kullar under åren så ser jag ju att dödligheten inte har ökat hos mig som jag trodde.
jättebra att vi pratar om sånt här

Har följt med och läst alla funderingar om det här med ungar som dör.
Ingen har tagit upp det här med olika blodgrupper,som eventuell orsak.Vet att på Birman kom man fram till att dödsorsaken hos ungar kunde bero på att föräldrarnas blodgrupp inte matchade.Ofta blev ungarna upp till en vecka 10dagar för att sedan tyna bort.Kan det vara så på Perser/Exotic också.???Vore kul att höra era funderingar om detta

Jag har haft RC Queen och mina ungar har inga missbildningar haft på detta foder.
#2 När Nova..fick sin första kull..
4 ungar o alla dog..spelade ingen roll vad jag gjorde
nästa dräktighet så kastade hon runt 5-6 veckor
nästa kull så fick hon 4 st o 2 dog..1 "jobbade jag ihjäl" mig med o lyckades få att överleva..o den 4 var hur frisk som helst
då var det nån som sa detta med blodgrupp så jag testade detta..men det var inte det som var orsaken
jag antog att det helt enkelt var så att de inte passade ihop så jag parade inte henne igen
sen finns säkert detta problemet även hos perser o exotic
kan väl inte vara rasbundet eller???

Det förekommer att perser har B-blod,men det är inte alls i samma utsträckning som många andra raser.De jag vet man alltid blodgrupperar är birma,britter,rexar,sphynxar,siameser,orientaler,och alla blandningar med dem.De ungar som drabbas av blodgruppskrocken, blir slöa vill inte dia,blir gula och kan tappa svanstippen bla.Det heter felin neonatal isoerytrolys.Vissa anser att man ska testa persern oxå.

#5 Ja så är det.Man får stödmata och ha en "strumpa"på mammakatt.

2006 var ett helvetes år för många och då kom detta och alla RC foder upp som eventuell misstänkt bov men enligt mina egna slutsatser så stämmer det inte med vad som hände under 2006 då den extrema kattungedöden även drabbade katterier som inte alls fodrar med RC.
Personligen använder jag bara RC kitten och RC Fit 32
#8..har det visat sig att just 2006 var mer drabbat än andra år??
har det sen hållt i sig??
just 2006 fick jag 11 kattungar o 9 överlevde..hmm

Hej!
Jag är nyfiken på om kattungarna dog för er på sommaren i värmen?Jag hade 3 st som dog under värmeböljan.Vågar inte ha kattungar i år under sommaren nästan, men vad gör man när honan löper för fullt..Det är bara att chansa igen.
Men jag hade förra året RC Queen just under den perioden faktiskt:(
Tänk om det är det som är felet?????Har inte använt den senare..Gick tillbaka till RC Persian 30
min S-kull var födda 16/4..så de var ju 2-3 månader på sommaren
T-kullen var födda 29/5..o nu när jag tänker efter så var Tiny..som såldes till Lars_Kd väldigt dålig precis när hon levererades…fick en magreaktion så jag tog hem henne o vätskade upp henne…men det var över på några dagar..detta måste ju alltså ha varit i slutet av augusti
U-kullen föddes 5/8..o där gick det ju faktiskt bort 2 st de första dagarna…
fast jag har aldrig använt RC queen…
men jag kommer inte ihåg när värmeböljan var…hmm??

Värmebäljan var i juni-juli.Mina föddes 28 maj, dog i juni och sista i juli.

Min veterinär & andra veterinärer skyllde på de extrema förhållandena vi hade under våren & sommaren 2006. Även hund-uppfödningar sägs ha haft en del problem.
Jag försökte först med förebyggande g-strept behandling och diverse utan framgång. Inget hjälpte och det fanns ingen "röd tråd" i dödsfallen heller. Det var då jag var på väg att lägga ner.
Sen fick jag höra att jag inte alls var ensamen. Men ingen vill ju erkänna något :(
2006 var ett "oår"
Kan det inte vara så att man hör mer om döda/missbildade kattungar nu på senare tid genom Internet och forum och att det kanske blivit lite öppnare så att folk inte är lika "hemliga" om det som gått fel? Och att man tror att det blir mer bara för att man hör mer om det?

Kanske!?!…men det är ju fortfarande inte "normalt" att det ska vara så pass hög frekvens av döda och missbildade. Är ju rel. ovanliga missbildningar som börjat dyka upp oftare än förut också.
Har hört mej för på hundsidan…och de verkar inte ha upplevt att det föds fler missbildade och dödfödda valpar…eller de som tynar bort. Så tycker jag verkar vara något som främst existerar på kattsidan.
Men visst…det kan mkt väl vara så att det börjar pratas mer om det nu…tack vare internet. Och det är jättebra att det pratas om det. Kanske man tillsammans kan hitta något som kan otverka detta.?!!?!

Har vänner son föder upp hundar,de förlorade 4valpar av 8 i somras.Det har aldrig hänt dem förut,och de har fött upp många kullar.Det var någon infektion som gav blåsor i munnen på en,så den inte kunde äta,en fick problem med magen,och 2 var svaga från början.Själv hade jag inga kattungar i somras,men har haft tidigare somrar utan problem.Så man funderar ju på om värmen har sin del i att det var ett oår förra året.
Vad är det för typ av missbildningar som förekommer? Jag har inte fått så många kullar på de senaste 10 åren.
Jag fick en i början på 2000 talet, 5 kattungar en med gomspalt, tre dog/ avlivades i vattenskalle liknande symtom. En överlevde.
De tre med vattenskalle liknande symtom avlivades på förmiddagen och placerades i min jordkällare, på eftermiddagen skulle jag lämna den till posten för transport till SVA. Oturligt nog var min vilda son inblandad i en trafikolycka och hamnade på sjukhus. När vi kom hem från sjukhuset några dagar senare och allt var som vanligt kom jag ihåg kattungarna i jordkällaren. Det hade gått för många dagar för att skicka dem tyvärr.