Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 2191 ggr
[redtuss]
2011-08-25 16:23
0

Utställning och luftrörsop?

Hej alla glada!

Jag tänkte bara höra om någon har koll på hur karenstiden är efter att man korrigerat trång nos på en perser (missen pyser lite och speciellt vid stress så jag vill inte att han ska behöva ha svårt att andas) - är det samma tid som för andra operationer eller är det 6 mån eftersom det har med luftrör och andningsvägen att göra?

Det är någonting som kommit med åldern, kissen är fullt frisk i övrigt men vid förändringar som t.ex bad, veterinärbesök eller om vi är på besök hos någon på semester så kan han fräsa en del vid andning (och med fräsa menar jag förstås inte att han fräser utan att det låter ansträngt ;) och jag vill inte gärna utsätta honom för en utställning om han ska ha svårt att andas - samt inte heller ställa en katt som inte låter som att han kan andas ordentligt!

Hittar ingen specifik information men har läst i forumet att en del utav er har behövt göra det på era katter och kanske har någon utav er svar även på detta?

Mvh,

redtuss

Marita-L
2011-08-26 06:26
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Redtuss,

Ibland när de byter tänder så svullnar tandkött osv upp ..det blir rött och irriterat och det kan påverka att dom blir lite täta eller…ja det är som barn de kan bli lite snuviga också så det är det som gör att det låter lite tätt..

Sedan växer dom och utvecklar sig när de är 6 månader så jag vet att dom helst vill att katten är runt året innan man tar ett beslut om operation eller ej… då har också katten bytt alla tänder och svullnaden har gått ner.

Men har han riktigt allvarliga problem så kan dom göra det på honom fast han bara är 6 måander men då kanske det kommer att behövas en till operation när han är ca 1 år för han har vuxit mer..

Vid stress så ökar vätskeflödet och detta påverkar allt också speciellt om dom då också håller på att byta tänder.. så man kan försöka minimera stressen genom att helt enkelt ta det lite lugnt tills iallafall tandbytet är klart.

Om du känner dig jätte osäker och tycker detta är riktigt jobbigt för lill killen så rekomenderar jag att du bokar tid hos en bra veterinär som är insatt i detta med näsoperationer och kan sin sak. Så får du nog mer klarhet i vad allt handlar om så slipper du oroa dig.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[redtuss]
2011-08-26 12:20
0

Oj, förlåt mig Marita nu har jag uttryckt mig luddigt!

Katten ifråga är nio år gammal så det är inte en liten kattunge/junior det gäller utan en vuxen herre som aldrig har varit tät i näsan utan nu när han är lite äldre så har han börjat "snorka" i näsan. :)

Han låter inte varje dag, och inte varje gång han leker heller men t.ex när vi var hos veterinären för vaccination senast så lät han mycket och då får man förklara för vetten att "nej, han kan andas hemma.." :S

Så som du säger så tror jag att det är stressrelaterat och även om problemet inte är jättejättestort så går jag och lurar på om man kanske ska vidga luftrören på honom för säkerhets skull, det är en kastrat så han ska ju inte avlas på heller utan är bara för sällskap/utställning och har som sagt inte haft det problemet på tidigare utställningar.

Vill ju inte ha fram en katt på domarbordet som snarkar sådär, det ger ju en aning dåliga vibbar och jag vill inte att grabben ska tycka det är obehagligt - och har han svårt att få luft ordentligt så blir det ju obehagligt!

Utan det är karenstid efter operationen jag undrar över - om man ska vänta i 6 månader efter operationen för att få ställa ut katten, eller om det är kortare tid? Kanske beror lite på vilka mediciner de kommer använda till honom? Undrar för att på SVERAK's karenslista så står det 6 månader för luftrör och andningsvägar men 15 dagar för hudbrytande ingrepp. Jag tolkade "luftrör och andningsvägar" lite mer som t.ex astma-medicin men är osäker.

Så frågan är vilket det räknas som? Jag tror att det är 15 dagar men är inte säker, och eftersom jag funderar på att ställa honom igen så tänkte jag fråga för det finns säkert någon här som har gjort det på en katt som de ställt tänkte jag :)

Under tiden som jag inväntar min veterinärs hemkomst från semestern för att rådgöra mer med honom över telefon, då han känner katten under några år, så får han näsdroppar en gång om dagen även då han inte snarkar - ifall det är något skräp eller irriterade slemhinnor i näsan så kanske det hjälper och det skadar ju inte att få sköljt ur snoken ibland ;)

Så tusen tack för ditt svar och din hjälp!

Mvh

redtuss

Marita-L
2011-08-28 17:01
0

Oj då missuppfattade jag digFlörtSkrattande

Är du säker på att det kommer ifrån nosen är han trång så du kan se det eller misstänker du att det ligger längre in?

Är det bara nosvingarna så är det en lätt operation men pillig men är det längre in så brukar detta vara väldigt kostamt och det kommer oftast tillbaks..

Men det kan också komma ifrån gommen, det går också att operera men jag vet inte hur resultatet blir..
Inte många försäkringsbolag tar detta utan oftast får man betala allt själv så kolla noga upp det här innan så du vet.

Eftersom han mår hur bra som helst annars och har gjort innan så kanske man får ställa sig frågan

Hur viktig är utställning för mig med just honom?
Hur ofta ställs han inför stress annars i vardagen?
Hur mycket påverkar detta hans hälsa?

Kanske räcker det bara att han får vara en gosig familjemedlem och att han mår bra då…eller behövs operation vid 9 års ålder?

Ja det är nog bara du som vet hur han är som kan svara på detta.

Tyvärr så vet jag ingenting om karenstid efter en operation..

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[redtuss]
2011-08-31 22:49
0

Hej igen!

Jag tror att det kommer att behövas en operation oavsett utställning eller inte - som sagt så händer det att han "snorkar" även på vanliga hemmadagar när allt är lugnt, inte ofta dock, men det kan ha blivit lite lite värre sedan jag började fundera på det hela. Eller så tänker jag bara mer på det! ;)

Tog kontakt med hans uppfödare och tydligen så har även ett av hans kullsyskon samma besvär med trånghet nu efter några år. Det skulle tydligen inte vara något som föräldrarna haft besvär av och de är ändå 14 eller något sådant men som sagt, ett av syskonen. Längre bak var h*n inte 

Så nästa steg är att börja ta reda på kostnader, vart man bör göra det, och om problemet blir värre så att han får besvär oftare än nu genomföra en operation då - katten är alltså pigg och kry utöver att andning börjat bli ansträngd; därför känns det lite extra angeläget att han ska kunna få andas fritt och slippa vara påverkad av det!

Tack för all hjälp :)

[Iwanhoe]
2011-09-01 10:32
0

Hej, som Marita-L skriver är det inte många försäkringsbolag som ersätter den här typen av operation. Fick just ett brev från Agria om att de infört reservation (eller det kanske alltid funnits?) på perser när det gäller luftvägarna. Vore intressant att veta vilka bolag som faktiskt ersätter?

yadhayezibas
2011-09-01 13:37
0

Sveland ersätter och dessutom så är de MKT billigare än de andra stora bolagen. Jag ger nu 750 kr per vuxen katt hos Sveland o för samma katt förs hos Agria gav vi 1300.

Det är rätt länge sen som Agria tog bort op av nos på Perser o Exotic. De har kryphål på det mesta tycker jag. Jag kommer ALDRIG någonsin använda mig av dom igen. BLÄÄ

[Iwanhoe]
2011-09-01 15:41
0

#6 Tack för info! Kanske läge att byta till Sveland, då. Ett annat bolag som jag har dålig erfarenhet av är If. De verkligen letar med lupp efter något som gör att de kan komma undan att betala Rynkar på näsan

heliotropes
2011-09-01 19:33
0

#7 Hm! Tänk vad olika det kan vara,jag har haft If i över 15 år och tyvärr fått lov att anlita de  några gånger (skulle vara skönt om man slapp elände helt och hållet)…Men..de har nästan alltid varit tillmötesgående i mina fall. (Utom där någon korkad regel går in som även andra bolag har)

Det kanske är dags att starta en egen tråd om bolagen.Obestämd

Eva // medarbetare på Perser

[Iwanhoe]
2011-09-01 22:20
0

#8 Ja, egentligen borde väl bolagen ha en egen tråd…

Här kommer anledningen till min aversion mot If: en av mina kattungar drabbades av tarminvagination i början av juni (slutade lyckligt som tur är; finns en speciell tråd om någon är intresserad). Hon hade först varit försäkrad via mamman, och sedan hade jag tagit en individuell försäkring på henne (jag födde alltså upp henne själv och behöll henne). Kostnaden för operation etc blev bortåt 13000 kronor. If hävdade att jag inte hade rätt till ersättning på grund av att det var karenstid på 21 dagar mellan de båda försäkringarna, och kattungen hade insjuknat på dag 21 (!) under denna karenstid. Jag anser att detta är helt befängt, då det handlade om två försäkringar i samma bolag och där den ena försäkringen tog över från den andra i och med att kattungen blev 4 månader. Varför ska det finnas en karenstid då??

Efter en stunds dividerande i telefon sade jag till sist att om det var på det här sättet ville jag säga upp samtliga våra försäkringar i If, med omedelbar verkan. Till saken hör att vi har ganska många försäkringar där, bland annat på bilar, och på huset. Samtalet avslutades, det gick ungefär 10 minuter, så ringde telefonen. Det var handläggaren från If, som meddelade att jag trots allt skulle få ersättning. De hade nämligen räknat fel på något sätt! Foten i munnen Ha ha, vad det var frågan om var sannolikt att de hade gjort en cost benefit-analys och kommit fram till att det var en större förlust för dem att förlora oss som kunder helt än att ersätta operationen.

heliotropes
2011-09-01 23:18
0

#9 Det är just sådant där som är intressant och roligt att läsa..man ska inte ge sig.Glad

Eva // medarbetare på Perser

[redtuss]
2011-09-02 21:51
0

Jag tror också att Sveland är de bästa, jag hörde med dem och de har inga undantag för några raser, alltså inte heller perser för nosarna. Ringde och frågade enbart av nyfikenhet då det står att de inte ersätter för "munhålans sjukdomar" med reservation för de som uppkommit av yttre våld - men då menar de främst FORL, tandsten och liknande saker. Och de räknar alltså inte trånga luftvägar eller bihålebesvär som en sådan sjukdom, vilket var positivt.

Som många säger har Agria och If reservationer för perser, och det gäller även Folksam - dock så tar Folksam patellaluxationer vilket Agria anser är en ärftlig sjukdom som de inte ersätter.

Så att jag får stå för hela kostnaden själv är jag redan på det klara med men det är ju en lätt kostnad så sötnos får andas fritt! ;)

Nästa misse får definitivt ha en Sveland-försäkring! ;D Denna missen är för gammal för att byta på, de försäkrar inte djur över 7 år; det tror jag inte något bolag gör heller för den delen.

Headturners
2011-09-06 15:40
0

Jag sa upp mina försäkringar på sveland då jag anser att dom är ett skit bolag. Dom få gånger man behövt hjälp ifrån dom har det krånglat, dom t.o.m ringde runt till vetrinärkliniker vi varit på suck… Nä fy jag kan inte rekomendera dom. Har IF nu och är supernöjdGlad 

Tänk så olika det kan varaFlört

Headturners
2011-09-07 19:45
0

Tillbaka till trådens ämne så kan man inte å får inte ställa ut en katt som genomgått en trångnäs operation. Och givetvis vill man inte höra å se en katt på domarbordet som snarkar och kippar efter luft….

yadhayezibas
2011-09-07 22:36
0

Och hur kan de se det?? Att den är opererad alltså…

MonicaLagerquist
2011-09-07 22:41
0

Varför ska de behöva se det.Säger reglerna att man inte får ställa ut en katt med opererad näsa så gör man väl inte det.

Stolt ägare till tre La permer

Annkis54
2011-09-07 23:04
0

Folksam ersätter "näsoperationer".
När jag började jobba med sponsringen till vår klubb o såg att de var mycket generösa med sponsring så kollade jag upp Folksam.
De info då att de ersätter näsoperationer..o till och med FIP.
De anser att det är som vilka sjukdomar som helst
så nu har jag alla mina i Folksam

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
2011-09-08 11:18
0

Men läser man Folksams villkor så finns det en mängd saker de inte ersätter.

tex utdragning av mjölktänder som inte lossnar av sig själva,de ersätter inte FIP om katteriet tidigare har haft FIP.(de kan ev göra undantag men generelt ersätter de inte då)

För att få ut för sjuk-PKD katt måste båda föräldrarna vara fria.(Tyvär avlas det ju fortfarande på PKD-bärare)

AlexH
2011-09-08 14:30
0

Jag har allt i Agria, haft dem i 11 år, har alltid varit nöjd, fått suverän hjälp och ALLTID ersättning utan tjafs när jag behövt använda försäkringen…

Det är verklgen olika hur folk uppfattar olika försäkringsbolag.. tror att alla har sina mörka och ljusa sidor…

.. Jag individ försäkrar alla kattungar från 6 veckors ålder.. då när kattungen säljs oavsett om den är 12 v , 16 v eller 18 v så lämnar jag köparens information til min Agria kontakt som kontaktar köparen så tar de över den individ försäkringen och då är det inga karensdagar.. och så har de alla fullt livskydd från 6 veckor och ifall det skulle hända en av kattungarna nått så utfaller livförsäkringen efter veterinär check naturligtvis.. det ersätter inte kattungen man mister.. menmen..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Iwanhoe]
2011-09-08 19:28
0

#13: Pratar vi SVERAK nu? Var någonstans kan man läsa om detta?

Headturners
2011-09-08 20:21
0

Det kan du läsa om här Glad

Sen borde det vara en självklaret iallafall hos oss uppfödare att man inte ställer en katt som har eller har haft andningsproblem, det är ju ingen sjukdom utan en mefödd missbildning….. Men det är ju inte så lätt å veta om man är ny ägare som aldrig ställt eller läst regler. Glad

yadhayezibas
2011-09-08 21:56
0

Jag undrar oxå var den regeln står?

[Iwanhoe]
2011-09-08 22:02
0

#20 Jag kan faktiskt inte se att det står något om att det skulle vara förbjudet att ställa ut en katt som är opererad för trång nos. Det som står i tabellen över fel i bilagan längst bak är att "trånga näsborrar, hög och svår andhämtning" (Sveraks översättning) medför draget certifikat. Ingen diskvalificering, alltså.

Sedan kan man givetvis diskutera om det är rätt eller fel att ställa ut en opererad katt. Om man jämför med navelbråck så är det ju tillåtet att ställa ut en opererad katt i kastratklass, men däremot inte att avla på den. Det viktigaste som jag ser det är att individer med trånga luftvägar och andningsproblem inte går vidare i avel. Där har både vi uppfödare och även domarna ett gemensamt ansvar. För det är ju tyvärr så att det ibland förekommer att perser med alltför trånga näsborrar inte bara får certifikat utan även nomineras och till och med blir BIS.

MonicaLagerquist
2011-09-08 22:22
0

Katt som är opererad för navelbråck kan du ställa ut både som fertil och som kastrat.

Headturners
2011-09-09 07:53
0

Jo där har du rätt cert dras om katten har svåra andningsbesvär, när det gäller att öppna upp trånga näsborrar så klassas det som en skönhetsoperation och då blir man diskad…. Så tolkar jag det och har fått lära mig. Men som jag skrev innan så borde det vara en självklarhet att inte ställa dessa.

När det gäller avel så behöver inte trånga näsborrar gå i arv….

[Iwanhoe]
2011-09-09 09:29
0

#24 Var står det att detta ingrepp klassas som en skönhetsoperation och att man blir diskad? Det är inte helt lätt att hitta bland alla paragrafer och tabeller i reglementet, så jag är tacksam om du leder mig rätt Glad. Bortsett från vad reglementet eventuellt säger så kan man ju argumentera att det inte direkt är någon skönhetsoperation, utan ett ingrepp som görs för kattens bästa, för att underlätta andningen. Men visst är det ett gränsfall, och knappast önskvärt att ställa ut en sådan individ.

Min åsikt är dock att det viktigaste måste vara att man inte avlar på katter med trånga näsborrar + andningsproblem. Jag vet att inte alla med trånga näsborrar har andningsproblem, och även att det inte behöver gå i arv, men det är ändå en osund anatomi som vi borde vara uppmärksamma på.

[Iwanhoe]
2011-09-09 09:34
0

#23 Utdrag ur Sveraks regler för utställning:

Eftersom det i detta regelverk står "…märkbart navelbråck" kan katt som opererats och fått sitt navelbråck åtgärdat ställas ut på tställning i Intyget om ingreppet ska införas under övriga veterinära anteckningar på stamtavlans omslag av

MonicaLagerquist
2011-09-09 09:45
0

? Hur menar du?
Katt som har ett bortopererat navelbråck har inget navelbråck och den kan du ställa ut även om du inte har låtit kastrera den.

Men du kan självklart inte använda den i avel.

yadhayezibas
2011-09-09 10:35
0

#25 Kan bara hålla med ang trånga näsborrar/gångar.

Tyvärr så kan man ju få detta även med 2 katter som har stora öppna fina näsborrar. Men att medvetet avla på katter som har denna defekt är ju verkligen inte sunt och till nån fördel för rasen.

Sen ang att ställa ut op katt lr inte så finns det många katter där ute som ställs o som bisar trots op nos. Man kan inte med blotta ögat se att katten är opererad.
Jag är varken för lr emot att ställa op nos.

Jag är för att op katt som har problem med det för fyyy för att gå omkring och vara täppt i näsan jämt o vara tvungen att andas med munnen stundtals. För o inte tala om när katten ska äta o dricka.. usch..

[Iwanhoe]
2011-09-09 11:23
0

#27 Det blev något fel med texten; jag kopierade från en PDF-fil. Här kommer det relevanta utdraget ur Sveraks regler (jag har markerat det viktigaste i fetstil):

"Intyg om navelbråcksfrihet gäller samtliga katter som ställs ut. Katt som opererats och fått sitt navelbråck åtgärdat kan ställas ut i kastratklass. Intyget om ingreppet ska införas under övriga veterinära anteckningar på stamtavlans omslag av behandlande veterinär/veterinärklinik."

Min tolkning av detta är att en navelbråcksopererad katt endast kan ställas ut i kastratklass.

Headturners
2011-09-09 15:31
0

Hej tjejer

Jag får visst ge mig på den punkten att man inte får ställa en näsopererad katt.

Har mailat Sverak idag och fick till svar att i dagens regler finns det inget som reglerar detta samma som att ett årgärdat navelbråck är ok att ställa.

Jag trodde helt klart att en operation som förändrar kattens utseende till det bättre var klassat som en skönhetsop. Men där hade ja felFlört

Självklart Pethra ska man operera katter som har svårt med andningen, har aldrig sagt nått annat. Men för min del är det fusk att ställa en katt som man öppnat upp näsborrarna på….

Ha en fin dag

[Iwanhoe]
2011-09-09 19:03
0

#30 Vad bra att du kontaktade Sverak så att vi fick veta vad som gäller. Tack för detGlad

Om jag ska spekulera i anledningen till att Sverak inte har något om detta i reglerna så hänger det kanske samman med att det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att kolla upp. Navelbråck är ju betydligt lättare, eftersom det krävs ett intyg av veterinär. Hur man ska kunna fastställa att en katt genomgått en nosoperation, det vete sjutton.

Nu ska jag fortsätta med förberedelserna för Scandinavian imorgon…

Ha en trevlig helg alla!

fifi.a
2011-09-10 09:43
0

Förlåt mig men förändras verkligen näsans utseende till det bättre av en sådan här operation? Jag trodde att den var till för att hjälpa katten att andas eller finns det seriöst folk som gör det på katter som redan kan andas..? Varför skulle man vilja utsätta sin katt för ett kirurgiskt ingrepp i onödan med alla anestesirisker m.m?

fifi.a
2011-09-10 09:43
0

Förlåt mig men förändras verkligen näsans utseende till det bättre av en sådan här operation? Jag trodde att den var till för att hjälpa katten att andas eller finns det seriöst folk som gör det på katter som redan kan andas..? Varför skulle man vilja utsätta sin katt för ett kirurgiskt ingrepp i onödan med alla anestesirisker m.m?

[MonEnil]
2011-09-10 12:14
0

#33 Eftersom det i svensk djurskyddslag är förbjudet att göra operativa ingrepp som inte är veterinärmedicinskt befogade, skulle det säkert vara svårt att hitta en veterinär som vore beredd att göra en ren skönhetsoperation, d v s seriöst folk gör inte detta, men man kan nog inte utesluta att det sker i andra länder.

fifi.a
2011-09-10 13:56
0

#34 Tack och lov för det!

Mjo.. det låter som något en amerikansk galning skulle kunna göra.. Har dock själv inte hört talas om att det skulle göras av skönhetsanledningar som tur är.

Headturners
2011-09-10 18:15
0

#34#35

Jag vet att det görs i sverige på katter som inte har problem med andningen.

I perserns standard står det att dom ska ha öppna näsborrar uppfödare har gjort detta för att dom ska kunna ställa katten……

Lite naivt tycker jag att påstå att detta bara görs i USA.

Det förekommer i sverige även ögondroppning färgning av päls, det är väl bara en tidsfråga innan nån sätter Botox i öronen på dom.

För vissa handlar det bara om att vinna…

det är ingen dyr op att öppna upp näsborrarna och vetrinärer gör detta även att katten inte har andningsproblem.

yadhayezibas
2011-09-10 22:21
0

Botox i öronen? Varför gör man det? Obestämd

Headturners
2011-09-10 22:48
0

För att öronen ska sitta lågt…..Rynkar på näsan

yadhayezibas
2011-09-11 13:43
0

Jaha… men jösses.. det måste ju se konstigt ut lr? Uppspelt katt men öronen "hänger" ändå lixom.. Obestämd

fifi.a
2011-09-11 17:01
0

#36 Nu påstår jag inte så mycket alls eftersom jag är total nybörjare och bara varit på en enda utställning ;)

Men jag tycker att det låter som något som överspända amerikaner skulle göra (har viss erfarenhet av hundutställning/hunduppfödningsvärlden i USA och den är lätt.. hysterisk för att uttrycka sig milt).

Borde inte alla "stängda" näsborrar hindra katten från att andas fritt? Skulle det då inte vara troligt att man gjort en öppnande operation i syfte att den ska kunna andas snarare än se snygg ut då - möjligen i preventivt syfte och i sådant fall är det ju inte en renodlad skönhetsoperation. Nu spekulerar jag bara.

Botoxen hoppas jag katterna slipper eftersom det är ett nervgift.. De borde ju förlora förmågan att röra öronen i sådant fall, vilket borde synas. Dropparna har jag hört talas om (atropin eller liknande va?) och det låter ju helt sinnes, de är ju dessutom smärtsamma så där har man gått ett par kilometer för långt för "vinnaräran"..

[Iwanhoe]
2011-09-12 21:35
0

Råkade surfa in på en känd amerikansk uppfödares hemsida…inga namn nämndaFlört…studsade när jag såg några foton i vederbörandes galleri: öronen på två katter var helt klart onaturligt "tippade" utåt/i sidled. Måste vara någon typ av behandling, och Botox är väl en bra kandidat. Behöver jag nämna att båda hade vunnit fina titlar? Nej, det förstod ni nog ändå…sjukt folk det finns out there.

Headturners
2011-09-13 14:34
0

Ja Anna- Lena de finns så mycket sjukt folk så man tror ju inte det är sant, å alla dessa manipulerade ögon på perser som man ser på hemsidor kan ibland få en att skrattaFlört