Frågor om avel?
Hej!
Jag har en perserkatt (S*Winnös Kålle). Jag har funderingar om man kan låna ut honom till avel, men jag vet inte om han har rätt "kvalikationer" åt det. Jag har hittils bara haft honom som sällskapskatt. Han blir 2 år i morgon.
Här är några foto på honom:
http://telomin.deviantart.com/?loggedin=1#/d45zstb
http://telomin.deviantart.com/?loggedin=1#/d45zt35
Finns det några krav som måste vara uppfyllda för att man ska få låna ut sin katt till avel? Kan jag som privatperson (inte uppfödare dvs.) låna ut min perserkatt till avel?
Om nu jag hade kunnat göra det har jag lite fler frågor (som ni givetvis får svara på ändå)
Hur länge brukar folk låna ut sin hankatt för avel?
Kan ni ge exempel på hur mycket ni har betalat för att låna en avelskatt?
Hur kan avtalen se ut (har läst lite på andra trådar, men vill gärn ha fler exempel på priser vid olika saker)
Finns det fler saker som kan vara bra att tänka på?
Mvh// Nina
Oj, jag srev fel. Han blir två år i November!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns mycket att tänka på innan man lånar ut en avelshane.
För det första vill man nog att han är utställningsmeriterad. Honkattägaren vill säkert veta hur det står till med ärftliga fel i släkten, t ex bettfel svansknickar mm.
Du bör se till att diverse tester är gjorda och kräva samma av honkattägare, t ex PKD-tester, HCM, klamydia, m fl.
Han måste ha giltiga intyg på testikelstatus, navelstatus och vaccinationer.
Vet du om han är snäll mot besökande honor?
Har du ett lämpligt utrymme för paret? Det bör vara lätt att desinficera och inte finnas gömställen, så att hanen inte kommer åt honan. De ska kunna hoppa upp på en möbel för att undgå slagsmål efteråt.
Du måste kunna avgöra om parning ägt rum, eftersom du ska skriva under parningsbeviset.
Parningsavgifterna varierar. Det kan vara en grundavgift + avgift per kattunge eller en klumpsumma. Jag har betalat allt från 2-5.000.
Man kan förvänta sig en högre avgift för en importhane.
Jag har tidigare tagit 3.000 i grundavgift + 1000 per unge vid 10 dagars ålder. Skulle en nyfödd unge dö, så tar jag inte betalt för det.
Efter 10 dagar tycker jag att man kan anse att alla ungar borde klara sig. Om uppfödaren är ouppmärksam så att nån dör, så är det inte mitt problem.
Skriv alltid ett parningsavtal om vad som gäller.
Kom överens om vad som gäller om det inte blir resultat eller bara en unge. De flesta lämnar en gratis omparning. Jag brukar skriva att honan inte får ha parats med annan hane emellan. Parningsavgiften gäller ett år från första besöket.
Det skulle vara intressant att höra vad ni andra brukar ha för bestämmelser och avgifter.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag skulle börja med att ta kontakt med hans uppfödare.. vad köpte du honom som avel eller sällskap? Hon kan säkert hjälpa dig med det.. Det kan ju hända att hon sålt honom till dig bara som sällskap på grund av orsak…
Är han utställd? på utställning träffar man andra uppfödare som kan se honom live och där kunna visa intresse..
has ska testas för PKD m.m (jag har annan ras) men som sagt ta kontakt med uppfödaren av honom för att se vad hon anser om att han går vidare i avel, och om hon inte tycker så fråga henne varför.. det kan ju vara enorsak.. som sagt..
Lycka till
Hej igen!
Tacl för svaren.
För att svara på lite frågor.
Förra besiktingen han var på var när han var kattunge, då var allt bra. Han har varken träffat katthonor (förutom en kattunge som han var lite "rädd" för först då kattungen fräste åt honom men sen blev de vänner) eller blivit utställd.
När jag köpte honom sålde uppfödaren honom som sällskapskatt, för hans nos var "lite sned", dock tycker jag att han växt ifrån det. Om ni ser på fotona, vad anser ni? (Jag vet att uppfödarna brukar ställa ut sina andra katter dock)
Brukar parningen alltid ske hos hanen? Jag är student och har bara en etta, så hade varit trevligt att låta honkattägarna sköta det, men det finns kanske risker med det?
Det står på hemsidan "PKD testat katteri" . Men jag vet fortfarande inte vad det är.. Oj, nu blev mitt typsnitt annorlunda.

Eftersom att katten är såld till sällskap pga sned käke tycker jag att du ska boka tid för en kastrering av honom.
På din fråga om vart parningen sker så avgör man det själv.Jag har både haft parningar här hemma.Lånat ut och lånat hem hankatter.Plus att en annan uppfödare låt sin hona komma hit och en annan uppfödares hankatt fick komma hit och parningen genomfördes här hemma eftersom att ingen av dem hade möjlighet att ha parningen hemma hos sig.
Stolt ägare till tre La permer

PKD testat katteri säger ju bara att katteriet testar inget om vad de gör av resultatet.Dvs om de använder PKD katter och parar med fria katter.
Stolt ägare till tre La permer
Som sagt eftersom uppfödaren sålt honom som sällskaps katt på grund av anledning så tycker jag att man skall kontakta och prata med uppfödaren ifall man vill ta med den i avel… Oftast så har uppfödarna mycket kunskap inom både genotyp och fenotyp (utseende) av sin ras de föder upp.
Jag personligen tycker att man skall respektera det kontrakt man skrivit på att om det är en sällskapskatt så tar man inte ett eget beslut att man tänker låna ut den till avel i alla fall..
Det kan ju vara så att x antal kattungar från den kull han är från redan är sålda som avel och alla kattungar i en kull behöver inte avlas på..
JAg tycker att du skall prata med uppfödaren och lyssna på denne.. samt om du aldrig ställt ut honom så har du inga andra att jämföra med, det kan ju vara svårt att bara av att ttta på honom säga att det ser ut som det sneda har försvunnit.. Det kan ha varit något som veterinären upptäkt vid besiktingen av kattungen..
En avels katt anser jag, skall ställas ut ett antal gånger, helst ta titlar just för att få flera olika bedömningar från olika domare och där man själv får bekräftat för sig att det man tycker är bra respektive "svagt" på sin katt är detsamma som domarna också ser.. så man vet vad man har och OM den skall gå i avel vilken typ av hona man skall tacka ja resp tacka nej till, ifall intresse visas … Man måste som hankatts ägare också kunna så pass mycket och se sin katt så pass opartiskt som möjligt att man faktiskt tackar nej och vågar tacka nej till vissa förfrågningar om man ser att honan har samma svagheter som sin hane.. de ska ju komplettera varandra och målet för en parning skall ju vara att avkommorna faktiskt blir bättre än föräldrarna..
För min del behöver inte en avelskatt vara utställd. Jag bedömer själv vilka egenskaper jag räknar med att hanen kan tillföra med tanke på utseende och stamtavla. Det är inte säkert att en utställningsstjärna ger de bästa ungarna tillsammans med min hona.
Att näsan var lite sned när han var liten behöver inte alls innebära att käken är sned eller att bettet inte är bra. En liten snedhet i näsan när bettet är bra växer oftast bort.
Din katt har en väldigt bred och fin nos med stora näsborrar, något som kan behövas i aveln, och ögonfärgen ser bra ut, men övrigt (panna, kropp m m) är lite svårt att bedöma av bilderna.
Att låna ut sin hane när man inte själv är insatt eller känner kattfolk är tyvärr väldigt riskabelt, då man kan blir lurad både på pengar och att bidra till avel där ungarna inte får stamtavlor och i sin tur säljs till olämpliga ägare. Din katt kan också få allvarliga sjukdomar och parasiter när du inte vet vad det är för folk som kommer med sina katter.
Om det är någon som vill låna din hane föreslår jag att du tar kontakt med uppfödaren för att få råd.
Tack för alla svar! :) Ni har varit väldigt hjälpsamma.
Min katt är väldigt snäll och alltid inomhus (finns ingen risk han kan smita ut heller då jag bor i en lägenhet högt upp). Så tror inte jag behöver oroa mig för könssjukdommar på honom. Annars är jag väldigt försiktig och hade givetvis kollat på honkattens alla papper.
Som det ser ut nu kommer jag behålla honom som endast sällskapskatt, och han får behålla sina bollar så länge han har ett bra humör.
Tack ännu en gång för alla svar!
hej jag har en katt som vill ha ungar och undrar om din katt kan avla med min perser-honkatt