Hankatter och kattungar
Hur gör ni som även har hankatter när ni får ungar?
Jag har hört att hanar kan bita ihjäl ungar som inte är deras egna och att detta kan gälla såväl fertila hanar som kastrater. Är detta något som händer ofta eller är det ovanligt? Eller är det en myt? Man hör ju också om hanar som sköter små bäbisar…
Är det något man behöver oroa sig för? Bör man separera honor med ungar från hanar tills ungarna har blivit en viss ålder? Eller räcker det att hålla koll på hanen och se hur han uppför sig mot ungarna och hur honan reagerar?

Jag kollar och är med då honorna får sina små, hanarna brukar vara nyfikna, men jag har aldrig behövt ta bort hane från honorna. mina hanar har ofta legat med de små när mammorna sin rast. Även nu när vi hade smått sist va Merlin med som unga hane, men man ska vara med o se hur de verkar.

Min gamla kastrathane(10år) som är en bondkatt och går ute och inne…skulle jag inte vilja att han var utan uppsikt med ungar…för han är litet si-så-sär med dem. Men perserkastraten verkar det inte vara någon fara med.
Bondkatten höll själv på att bli ihjälbiten som unge av en okastrerad hankatt ute. Jag var ute och såg det hända. Hade jag inte varit där…hade han nog blivit dödad. Han fick rejäla köttsår på bakbenen…och fick penecillin mot infektionen…båda benen blev jättetjocka :( Kanske därför han själv är litet osäker med ungar?
Hankatten betedde sig nästan som att min lilla Sture var ett byte! Han kom rusandes genom häcken och bara flög på kattungen. Det var aldrig frågan om att nosa el. liknande innan.
Har aldrig haft några problem med mina perserhanar. Simzon älskade att vara med och pyssla med bebbarna. Nu bryr han sig inte så mycket längre. Teddy började alla redan som liten att kissa av de andra yngre kattungarna óch detta kan han få för sig även idag.
Fast första veckorna lämnar jag inte heller mina andra katter ihop med honan och ungarna utan uppsikt, nyfödda ungar kan ju te sig som byten och om inte annat så kan de locka till att leka med, speciellt för ungkatterna. Leken kan ju bli för tuff och då kan det gå illa. Så det kan väl vara bra att vara lite försiktig.
Det är inte alla honor som tolererar en hankatt i närheten av ungarna heller.
/Lotta
Mina hanar älskar kattungarna och jag har aldrig behövt ens fundera på att sära på dem. Tycker hanarna är nyfikna men avvaktande den första tiden. "Problem" blir det lite mer då ena hanen älskar att busa med ungarna då de är runt 6 veckor och uppåt men jag är lite rädd då han är en riktig klump som inte har någon som helst koll på sin egen kropp.
Jag får nog hålla lite koll på min hane. Han är mycket snäll men han är väldigt bra på att ta möss också. Så risken är väl att han skulle se ungarna som byten, helst nu när han inte får gå ut längre…
jag har heller aldrig separerat…
mina hanar har tvättat o tagit hand om…de enda gångerna som de inte har gillat läget..är om en unge börjar söka tuttar..då går han därifrån
men det hela beror nog helt på hur mycket "ursprungsdjur" katten har i sig
för lejonhanar dödar ju alla ungar det första han gör när han tar över en flock
har oxå hört om en 4-5 månaders kattunge…som tog död på mindre kattungar, som den troligtvis trodde var leksaker
usch,..

Jag tror att eftersom det ligger i kattdjurens natur att döda de ungar som inte är deras egna avkommor, så är det vits att ha koll på sina hanar hemma…speciellt de okastrerade. Går det bra…så är det ju possitivt, men om de beter sej mysko runt bäbisarna, så är det nog bäst att se till att den el. de katterna inte är vid bäbisarna obevakade.
#7..det kanske är därför som det aldrig har varit problem här
har inte tänkt på det………..
men jag har ju aldrig haft nån fertil hane som inte har varit pappa till ungarna som finns här