Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 6535 ggr
Headturners
0

Bästa fodret??

Hej Vänner!

Vi har haft det så svårt att hitta ett foder som är bra till våra katter, nu är ja nyfiken på vad ni använder och vad som är bra med det fodret?

Vi kör nu Arion men har märkt att kattungarna inte växer så bra som dom gjorde när vi körde RC.

Sussie

Annkis54
0

Jag har nyligen gått över från många år med RC
så nu ger jag en blandning mellan Iams o Purina delicat
jag var rädd för att tappa hull (för det har de gjort förut) men det har jag inte märkt denna gången
Just nu så äter de även lite av Perfect Fit som vi fick på en utställing. Den maten är oxå bra tycker jag..men den säljs endast i småpåsar
Iams tycker jag är bra…katterna gillar de o hullet blir bra..negativt är att det luktar mer i lådan:)
Purina är väl de som är mest protein i??!!?? tror jag
så jag är glad att de äter de o att jag kan ta bort RC
Ingen RC mer här nu:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Livandas
0

Jag ger RC till mina katter, det går hem bäst:)

Jag ger Digestive o Exigent, Fia får fortfarande RC kattungemat.

Sen har jag provat Master pro, och det gillar Lenas katter otroligt mycket, men det är bara 2 av mina katter som äter det, och jag som köpte 2 säckarFoten i munnen

Jag har provat så många olika sorter men kommer alltid tillbaka till RC, för då är mina katter finast i hullet:)

Hoppas du hittar rätt sort till dina katter:)

//Susanne

sidentassen55
0

RC foreverFlörtCoolSkrattande

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Peace
0

Här körs enbart med RC nu, har en säck Iams men katterna rör inte fodret, har prövat förr med samma resultat, Iams, Eukanuba duger inte åt dem. Körde länge Nutro för alla älskade det men sedan två år tillbaks ungefär fick man inte tag i Nutro längre :-(.

evawennman
0

RC här också. + räkost. det är det ända min katt vill äta.

Cybercat
0

Orijen.

Hands down. Inget klår det. (Än så länge)

Massor av skäl, men orkar inte dra hela listan nu. Det enda jag har att eventuellt säga emot det är att jag vid tillfälle fått ett klagomål på utställning att min kattunge vägde FÖR MYCKET. Obs, inte var för stor, utan bara för fet :)

LOL

Som Tuss skulle säga: Gillar feeeeta bebbar, jör ja!

FAKTISKT!

englagirl
0

Jag har Mastery Pro och RC Main Coon kitten med bra vikter på alla mina katter.

Är det nån som provat Olivers kattmat och sand.

Sanden var ju sjukt billig om man köpte en pall.

600kg för bara 3800:- det är ju bara drygt 63:- för en 10 kilos säck.

Jag fick hem provpåsar på mat och sand och alla katterna gillade maten och sanden verkar bra, jag jämför den med EC och Golden Grey som jag använder nu.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

SussiF
0

Jag har provat sanden och blev ganska besviken…. det blir och lukta kisslådor i hela huset nästan på en gång men den klumpar bra.

Mina katter äter för det mesta Affinity Advance och tycker om det.

Headturners
0

Ja ni e för underbara som delar med er, RC går vi aldrig tillbaka till pgav. härsket foder och kräkningar mm enligt mig MC-Donalds mat för katter blurk….. Nu testar vi Iams kitten

Sussie

sidentassen55
0

Men om ni fått härsket foder, kan inte det bero på hur butiken förvarat det?? Eller var det så vid lev från RC?

Personligen har jag aldrig haft problem med RC, jo, nu ljuger jag förresten…Skäms

Det var en gång när dom ändrade i fodret, många år sedan, då mådde mina katter riktigt dåligt och fick diarré, mwn jag fick nya säckar och efter det…nema problema….

Iams är blääää, tycker dom, hills luktar dom på men inget mer

Orijen bläää

Purina och Nutro diarré

+ andra sorter som en del varmt rekommenderat men katterna ratar tvärt.

Katterna ska tycka om sin mat och det gör dom när dom får RC, visa sorter bättre än andra, dom MÅR bra och är varken FÖR fet eller FÖR magra och då finns det ingen anledning att hålla på och laborera fram och tillbaka.

Hej svejs

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Erna
0

Jag har gått över till andra märken, eftersom katterna inte mådde bra på RC, kräkningar å sånt. Tycker dessutom att RC är alldeles för dyra för skitmat.

Just nu har jag ett amerikanskt, som heter Pro Formance för vuxna.

Exakt samma innehåll som RC persian 30, fast halva priset.

277:- för 5 kg. Tidigare hade jag Sportsmans Pride som tyvärr inte går att få tag på längre.

Jag är jättenöjd med fodret och får det levererat hem. Även Foderbilen.se levererar det. Jag kan verkligen rekommendera det till andra.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Headturners
0

Lotta mår dina katter bra av det så är det ju inga problem, valfritt så att sägaSkrattande

Men om jag säger så här vi fick 240kilo RC gratis efter det, så du kan ju förstå vems fel det varFlört men det ville vi inte ha…

Kakan81
0

Vi hade RC, men så bytte de recept och katterna började spy minst en gång om dagen och med tre katter….. nej fy.

Sen har vi provar orijen vilket inte gick hem. Äldsta kissen tappade 2 kg.

Nu har vi eukanuba vilket fungerar perfekt. Äldsta har lagt på sig och är på normal vikt igen. Katterna kommer springandes när de hör att jag håller på med maten (fyller på). Katterna har kanske spytt tre hårbollar på ett år. Det är jätteskönt.

yadhayezibas
0

#11 Min syster är återförsäljare av Sportsmans pride….

Vi håller på och byter här hemma nu oxå. Mina vuxna katter håller inte vikten på ett bra sätt med RC trots att de har fri tillgång så nu får det vara nog.

origirl
0

Just gått över til Hills efter at min oriental kille började plocka pelsen av RC. Och efter snart en vecka så har han slutat plocka, min oriental hona har glattare, mjukare, glansigare päls och exoticen har fast bais. Glad

Headturners
0

Jätte kul att läsa allas erfarenheter av olika foder, har varit ute i den djunglen av foder och letat efter det som håller högst köttinnehåll och det är ORIJEN så det ska jag testaGlad

Firinella
0

Jag använder Pro Plan och det mår mina kissar bra på. Hade RC innan men några kräktes ibland efteråt. Jag tycker att man ska ha det fodret som ens katter mår bäst av och man får nog prova sig fram. Mina var inte så glada för Olivers mat.

# 8 håller med tyckte också att det luktade i lådorna. /Laila

AlexH
0

jag kör med olivers - large breed , till mina cornish… det är stora kulor som gör att de måste tugga fodret och inte kastar i sig det..

man köper det på nätet med hemkörning (fri frakt över 300 sek) om man anmäler sig som uppfödare får man bra rabatter.. de har uppfödar säckar på 13,5 kg och om man köper minst 4 stycken på en gång så får man 25 %rabatt.. = man betalar då ca 560 sek per säck.. (vi går ihop ett par st och köper tillsamman)

samt att de har en jättebra kattsand klumpande - 10 kg säckar.. och uppfödare har alltid fast lågt pris 75 sek per säck.. (kostar ord 179 sek tror jag )

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Cybercat
0

Orien, orien, orien - jag säger det igen. Ok, så här kommer del av listan :)

Ekologiskt framställt, inget vete eller andra "ax", 75% rent protein, från vilda djur eller ekologiskt avlade djur utan hormoner. Stora mängder ägg som del av proteinkällan. Grönsaker, av den typ som normalkt finns i magen på bytesdjuren, ingår med strax under 25%, resten är örter - återigen samma örter som katten normalt gnager lite på.

Orijen för mig är det absolut närmaste "RAW" man kan ge sin katt om man har får många, eller inte är sugen, på att fixa "riktig" raw food diet (bytesdjurssammansättning, kött, inälvor, ben).

Allt behandlas varsamt, och ångkokas vid lägsta möjliga tempteratur vilket bibehåller alla "goodies" i maten, men också förkortar tiden du kan ha en säck öppen. Köpt rätt storlek!

Det jag ser i mina katter är:

+

Massiv pälstillväxt. Kommer ut 1,5 till 2,5 ggr snabbare än på annan mat.

Otroligt fin viktöklningoch tillväxt på kattungar. Allt växer i takt, magarna är aldrig i olag.

INGA kräkningar.

Väldigt lite bajs i lådan (=maten tas upp enormt väl)

Friskare, sundare katter. Framförallt attitydförändringen märks snabbt. (viktigt, fasa inte över - just switch)

Lagom storlek för bådas vuxna och barn (man kan krossa bättre om man vill avänja på det så klart)

-

Det lilla bajs som är kvar luktar starkare än vad jag är (var) van vid. inga udda tillsatser för att få avöringen att lukta mindre, och ingen utfyllnad i maten som ger mer bajs men med mindre lukt. Mina katters bajs luktar nu som kattbajs SKALL lukta. Om det är mer än vad jag var van vid, är det ett litet pris att betala för mig.

Man får klippa klorna oftare. Allt växer snabbare på korrekt mat. Klorna också =)

Vid bytet rekommen deras INTE att man fasar över långsamt från den gamla maten. Bort med det gamla, in med det nya. Ett par dagar av lådor som luktar APA och lätta matsmältningsstörningar kan märkas hos vissa katter - men var medveten om att detta bara varar tills alla carbs gått ur kattkroppen. När alla lager katten har byggs på orien och omställningen för den är över, då börjar himlen för katten.

Förvänta dig c:a 1/2 kilo viktökning på varje katt (utom de feta, som kan gå ner lite) - bara i muskler.

Nej, jag jobbar inte där :) MEN, jag tror att de som perovat och inte gillat Orijen mestadels "gjort fel" alltså bytt foder på det gamla invanda sättet. Man gör inte det när man går till raw, man bara byter. Och detta är raw, fast torrfoderform.

Andra eventuella minus kan vara att tillskott jag vill ge mina katter under vissa stadier i livet inte finns, utan jag måste köpa dem i puderform och lägga på.

Finns mer, men får räcka nu :)

lenaP3
0

Efter lång tid av flera spyor om dagen ledsnade jag på RC och nu får mina IAMS MultiCat. Dom älskar det fodret och ingen kräks mera. Jag har också haft Orien som dom gillade och som jag tycker är det mest "riktiga" fodret innehållsmässigt men får tyvärr inte tag på det längre.

//P3

lenaP3
0

Såg nyss att Foderbilen har ju…

Cybercat
0

Japp, Foderbilen köper jag oftast på, SÅ himla praktiskt att få hem det!

I Göteborgsområdet för också Huveröds Orijen, så när det krisar kan jag handla där.

Jag behöver väl knappast nämna att mina hundar får det med? =) (ja, fast hundsorten då…)

yadhayezibas
0

Jag vill oxå testa Orijen. Var kan man få tag på det?

Silvestris
0

Om bandet luktar mycket är det ett tecken på att det innehåller mycket protein dvs. att katten inte kunnat tillgodogöra sig proteinet i maten. Lukten kommer främst från ofullständigt spjälkat protein. Det bör kanske generellt ses som ett plus att skiten stinker. ;)

[Guardians]
0

#22, när du handlar av foderbilen kan du inte använda uppfödarrabatten eller går det? tänker på everclean osv

Mayer
0

#25 Det går.Du skannar bara in dina intyg på katteri och medlem av fodermärket=)

Heffipeffi
0

#7 Vad köper du Mastery ifrån? För några år sedan beställde jag hem det till mina katter och var helnöjd. Sedan gick det inte att få tag på det, och företaget som jag köpte från sa att maten blivit sämre sedan de gjort om den och att katter blivit sjuka av den :-(

Jag ger nu sedan några år Oliver till katterna och det är också ett mycket bra foder. Har både långhårs och korthårskatter och alla är fina i pälsarna. Olivers kattsand är väl inte den bästa jag provat, men helt klart prisvärd.

Headturners
0

#22 Kolla under kundtjänst-uppfödare, det skall fungera med rabatter.   

Så nu beställde vi Orijen ifrån foderbilen och fick fodret dagen efterGlad  Katter gillade det mycket ,men visst luktade det lite mer.

Men vad gör det, man tömmer ju oftaGlad

Tack snälla alla för era inlägg

Kram

Sussie

origirl
0

Woohoo de har Orijen i Norge i nabofylket!! :D

Headturners
0

Har beställt till hunden me å hoppas det funkar lika braGlad

Cybercat
0

#25 Som Anja redan sagt, så visst kan du använda uppfödarrabatter. Orijen har också uppfödarrabatt btw ;)

Cybercat
0

Jag borde få någon form av extra rabatt efter den här PR'en förresten Skrattande

[Guardians]
0

Just nu kör jag med en hel uppsjö med foderblandningar, royal persian kitten, royal fibre response veterinärfoder, royal brittish shorthair, iams multicat, iams kitten, hills ad, hills id. Hade ju varit skönt om man fann nåt som de flesta av katterna kunde fungera på, nu är det inte lätt att få rätt katt till att äta rätt foder Skrattande, men blötfodret äter de hills av allihop…

Headturners
0

Ja nu har vi kört Orijen i en vecka, det är kanonbra.

Bajset är så fint Skrattande

Dom första två dagarna stank det fruktansvärt illa om de, men nu luktar det inte mer än vanligt. Min teori om det är att dom genomgår som en avgiftning av alla annan skit vi stoppar i dom som många fyller ut sina foder med som tex besprutat sojaprotein.

Rekomenderar detta foder om ni klarar två dagar av stankFlört

Sussie

Cybercat
0

#34 Återrefererar till andra halvan av mitt inlägg nr 19 =) Kul att ni har samma erfarenhet! Vänta nu bara ytterigare ett par veckor så kommer ni att se att inte bara bajset utan även katterna uppvisar en tydlig förändring (till det bättre) :)

Jag tror det är jämförbart (på sätt och vis) med den lynnesförbättring och ökat välmående som människor upplever när de börjar äta enligt GI. Detta är katt-GI =)

Headturners
0

Precis vad ja menade Emma ,som när människor går över på en köttdiet

Tusen tack för tipset om fodret, har beställt till våran Mops Uma ocksåKyss

WildWest
0

Jaha, var iväg igår och köpte Orijen. Tog bort RC-maten och hällde upp det nya. Tror ni att någon av katter äter??? Icke sa Nicke. De har varit och nosat och sedan "krafsat över" maten.

Nu har de inte ätit på ett dygnRynkar på näsan, Tänkte försöka stå emot ytterligare ett tag men börjar de inte äta i morgoneftermiddag så får jag försöka blanda Orijen med RC. Hjälper inte det heller så har jag ytterligare en påse med mat som ingen äter grrrr.

Kerstin i Umeå

sidentassen55
0

Kerstin, skit i Orijen och ge dom det dom tycker om………Flört

Jag förstår inte varför man ska byta ut ett koncet som fungerar?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

WildWest
0

Jo men jag skulle önska att Lucy (cremen) gick upp en del i vikt och det gör hon inte på RC. De har faktiskt varit och bökat lite i matskålarna så vi får se i morgon.

Natti

Kerstin i Umeå

kramkatten
0

Hej:))

Efter att jag och Lena varit hos Iwona i Polen och sett hennes katter, provade via Mastery för det var vad hon gav sina efetrsom RC inte funkade. Jag har också i alla år (nästan använt RC) När vi började var Iams störst på marknaden och "alla" använde Iams, tyvärr gjorde dom något när dom bytte ägare och tappade både marknad och kvalitet på fodret och vi och många andra gick över till RC, vilket funkat bra, tills för något år sedan då mina katter började spy onormalt mycket, Sune spydde rakt ut flera ggr /per dag och jag kände att jag måste prova något nytt, provade lite olika men har inte varit hundra nöjd.

Mastery funkar här, Sune spyr inte längre och han vägrar äta något annat. De andra spyr också väldigt sällan och skulle de spy så är det hårbollar. Jag vet dock att en del som provat som Susanne har haft svårt att få en del katter att äta fodret och då får man kanske hålla sig till det dom gillar.

Jag kör numera med MAstery Kyckling, men tänker ta Anka nästa gång. Lena vet var man kan få tag i det, finns vad jag vet bara en återförsäljare i sverige i nuläget. Fodret har ett ok pris tycker jag och innehållet är bra, viktmässigt kan jag inte säga något om för jag har aldrig haft problem med dåliga vikter och mina katter väger helt ok nu också, varken magra eller för tjocka.

Antar det är med katter som med oss människor en del gillar en sort andra inte… man får kanske prova sig fram till det som funkar bäst..

//Anki

sidentassen55
0

VAD kostar detta Mastery och vart får man tag i det?

Har du en innehållsförteckning att dela med dig av?

jag har sökt på Internet på detta namn men får bara upp varningar på detta foder??

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

kramkatten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 41 Jag kommer inte ihåg exakt pris Lena vet bättre runt 550 kr för 15 kg tror jag men är inte hundra.

Försäljaren heter Per Svensson han finns på mail gylners@telia.com

Här har jag kopierat vad jag hittade ang innehåll tyvärr på engelska

INGREDIENTS : Dehydrated meat (minimum poultry content 14 %) and fish*, cooked cereals, animal fats, maize proteins, powdered egg*, vegetable fibres, linseed, DL-methionine, sea salt, oil-removed soya, fructo-oligosaccharides, minerals, taurine, vitamins and trace elements.
With anti-oxidants : BHA, BHT.
* Contains a minimum of 55 % of meat, fish and egg, that is to say 28 % minimum after dehydration.
TYPICAL ANALYSIS : Crude protein 32 % - Crude fat 20 % - Crude ash 7 % - Crude fibre 4 % - Moisture 8 % - Calcium 1.1 % - Phosphorus 0.9 % - Magnesium 0.09 %.
VITAMINS PER KG : A 10,000 IU - D3 1,000 IU - E 500 mg a-tocopherol.
TRACE ELEMENTS PER KG : Copper 20 mg (as copper sulphate).

Heffipeffi
0

#41Här finns länk om fodret http://www.dogcatinter.com/en/home/

Som jag skrev i mitt inlägg 27 så har jag använt det förut och varit nöjd med fodret.

#42 Hur länge har du använt fodret?

Vet du om de skickar fodret eller om man måste hämta på plats?

Heffipeffi
0

Något som jag tyckte lät bra med Mastery, är att det tillagas endast i, om jag inte minns fel, 14 graders värme. Alltså måste mycket av de naturliga näringsämnena finnas kvar.

kramkatten
0

44 Har använt 3 säckarx15 kg har 5 katter så ett tag nu och jag är nöjd och Sune också.

Per har fixat så jag har kunnat möta upp någon mil från där jag bor

Han lev till Lena i Sandviken och runt Uppsala + Värmland det vet jag, men kontakta honom ni som är intresserade lättast så.

//Anki

englagirl
0

Jag är ju helnöjd med det fodret och mina katter har visat både viktuppgång och kraftigare massa.

Det är oxå det enda foder jag har kunnat gå över till direkt utan att få någon med dålig mage.

Ingen som spyr av det som med RC fodret och avföringen är mycket bra.

Jag kör Mummy/Kitten och Duck till alla.

Jag får fodret hemkört till dörrren liksom sanden Golden Grey som jag oxå köper av Per.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Heffipeffi
0

Har denna Per ngn firma och /eller hemsida där han säljer djurartiklar, eller är det bara sand och foder man kan köpa genom honom?

kramkatten
0

#47 Per har firma, men ingen hemsida, han har tagit hem en del saker vet jag till Lena lite puffar mm, jag har aldrig frågat om annat än mat och sand. Jag köper även hundmaten till mina 2 kräsna hundar från honom.

//Anki

krasivis
0

http://www.esmeraldaskattshop.se/

Härifrån beställer jag Golden Grey sanden och denne Per kör sedan hem den. Vi är två st som delar på ett ton för då får man bästa priset. Sista gången fick jag även smakprover på Mastery maten. Provade kitten på mina kattungar men de blev konstiga i magen av den. Vuxenmaten har jag inte testat ännu.

Livandas
0

Som jag skrivit tidigare så har jag provat ge mina katter Mastery Pro i olika smaker, men de gillar den inte. Prova först innan ni beställer en hel säck. Jag har nog lite kräsna katter, de gillar mest RC Digestive o Exigent. Jag har inga problem alls med kräkningar:) 

Golden Grey-sanden är bra då det är helt nytt i lådan, men när katerna har varit o kissat, så luktar det cement i hela huset, och den tar inte bort hankisslukt som Everclean gör, så jag blandar hälften Everclean just nu för att Golden grey ska bli slut någon gång:)

Ha en bra dag!

//Susanne

krasivis
0

Hmm… jag har ju ingen fertil hankatt just nu. Men,jag kommer ihåg att tidigare så gjorde jag som du Susanne, blandade i hälften Everclean.

sidentassen55
0

Hur är det med alla varningar gällande fodret, vet ni något om det ??

Man blir onekligen rädd när man läser om detObestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

[IngridEsther]
0

Vi kör BARF. Sedan vi började med det för ett år sedan mår vår kille mycket bättre. Han har fått leklusten tillbaka o diarrén helt borta.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
feeorin
0

#52 Det var ju en stor foderskandal ca 2007-2008 som väl est berörde foder tillverkade i USa men som jag inns så förekom det även i Europa. Det finns en lista på de amerikanska foder som drogs in och den ligger kvar hos FDA (US Food and Drug administration) http://www.accessdata.fda.gov/scripts/newpetfoodrecalls/#Cat

Det visade sig vara råvara importerad från Kina som var förgiftad på något sätt…osäker på vad det var….ev var det majsgluten (kort minnesfunktion!) Majsgluten lär ju generellt sett vara en "riskingrediens" just pga risk för förekomst av mögeltoxiner (källa: undervisningslitteratur från veterinärhögskolan gällande värphöns där majsgluten tillsätts i foder för att gulan ska bli gulare)

Mastery kan ju ha varit aktuellt i "den stora skandalen" men de partierna måste ju vara ur handeln för länge sedan! RC i Frankrike har varit inblandat i en liknande "skandal" tidigare…kan ha varit runt sekelskiftet eller strax efter.

Är man rädd för "föroreningar" så tycker jag det finns stor anledning att hålla sig borta från foder som innehåller antioxidanterna BHA,BHT (E320,E321) - både ur hälsosynpunkt och ur miljösynpunkt. BHA och BHT är listade som miljöfarliga och tillhör de miljögifter som Nordiska Miljörådet vill ha bort. Förekommer även i hudkräm o dyl. Dessutom har de en biverkningslista som är ganska diger även om allt inte är 100% fastställt. Med tanke på att vi ger våra katter/hundar samma foder dagligen så tycker jag man ska tänka sig för. Inga livsmedelstillsatser har testats för dagligt bruk. Här är en sammanställning över fastställda och misstänkta biverkningar gjord av en entusiastisk privatperson, men han har en referenslista om man vill gräva vidare.  Titta också på E250 Natriumnitrit;nitrit - används i många våtfoder samt E1520 Propylenglykol som på senare år börjat dyka upp som konserveringsmedel i vissa våtfoder för hundar men jag har hittills inte sett det i kattfoder.

http://hem.passagen.se/enummer/

Ytterligare ett antioxidationsmedel som smugit sig in i fodren är fosfat E339.  Tänkbara biverkningar: hypokalcemi, njursten, nedsatt njurfunktion

Hittade en tråd här http://iller.ifokus.se/discussions/4d71323eb9cb462244049b40-fosfater

Jag vill ha foder där innehållsförteckningen ser ut som mat, inte kem-tekniska produkter eller andra artfrämmande råvaror i synnerhet vad gäller proteinerna, men tycker att utbudet för katter är sämre än det för hundar. Numera kan man köpa djupfrysta färskfoder för hund i större delen av landet - medan det på kattidan endast finns i stockholmsområdet så vitt jag vet - Jipotimas. Upplys mig gärna om det finns fler!!!!!

[MonEnil]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du tänker kanske på melaminet i den kinesiska råvaran? Eftersom det även förekom i modersmjölkersättning till barn blev man ju då väldigt orolig att de mjölkersättningar som fanns för kattungar även innehöll kinesisk råvara.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Melamin

feeorin
0

#57 Så kan det ha varit……men visst var det i ngn majs/risråvara!?

jenay
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hade husse torrfoder innan men byte till iams mulit cat pga kostnden. mina är inte kräsna.

Skrattandeha en bra dag. kram