Priser på utställningar
I senaste numret av Våra Katter, som kom igår, var det en debattartikel av Lena Nordström där hon tog upp diverse saker som rör utställningar. Bland annat nämnde hon att det nuförtiden aldrig är några utställare/uppfödare som skänker priser. Hur kommer det sig egentligen? När jag var aktiv på "den gamla tiden" hade vi jämt prisrosetter med våra stamnamn, som vi antingen skänkte till arrangerade klubb att fördela hur de ville eller också delade ut själva. Ibland skänkte vi också andra typer av priser, typ pokaler eller segerkransar. Det var trevligt att få litet extra priser, och jag tycker att det ser tomt ut på burarna nu förtiden. En katt som blev nominerad förr i tiden hade buren täckt med kokarder…
Någon som vet varför denna sedvänja upphörde? Är det något man skulle kunna dra igång igen?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja jag ställde också mycket på 80 och 90talet.Hade egna rosetter som jag skänkte och till min glädje så fick jag motta en hel del också.Tycker det ser ganska fattigt ut på burarna numera när man är på utställningarna.På något sätt så saknar jag den där känslan av att det är lite fest när man är på utställning nu saknar den där extra kicken.Men visst borde det väl gå att komma igång igen med skänkta rosetter igen.Klubbarna vill ju gärna ha priser så det beror nog på utställarna om det ska kommaigång igen.
//Sylvia
#1 Då föreslår jag att vi drar igång det hela igen! Till Scandinawian Winner vet jag inte om jag vågar mig på att ta med något, eftersom det verkar vara en speciell typ av utställning (?), men till Top Cat i nov blir det definitivt ett gäng hederspriser från San-Grail's perser 

Det låter ju toppen
Dags att leta efter något som kan uppskattas av utställare får kolla med silvi rosetter vad de har att erbjuda nu förtiden
//Sylvia

Till SW kommer jag inte och därför blir det inga priser till den utställningen.
HP-rosetter är jag väl lite tveksam till.Har man ställt ut en del så har man tyvärr ofta många stora lådor av prisrosetter som ligger och skräpar.
När jag vet att det kommer minst tre La Permer til SVERAK utställningar så ser jag alltid til att det finns BIR priser.
Jag har vid flera tillfällen skänkt kattleksaker till alla BIS katter.Det blir några stycken;)
Stolt ägare till tre La permer
#3 Silvi har väldigt snygga modeller nuförtiden!
#4 Många ställer bara ut någon gång ibland, och då är det säkert roligt att få rosetter. Visst, jag har också en kappsäck full från förr i tiden men jag minns att jag alltid tyckte det var kul ändå att få dessa specialpris, som ofta var väldigt fina.
Jag föder också upp häst o tycker det är roligt att sponsra med en rosett(som det heter i hästkretsar) med stuterinamn på då jag också får reklam.
Har även sponsrat till klass jag själv valt med en fri betäckning med min avelshingst (5000kr) o det skulle jag bli väldigt glad att få. Då var det ju bara min egen ras som visades.
Det kanske inte är riktigt samma på kattutställningar.

Min man och jag (Quinoa's) har sedan 2004 skänkt priser till kategori I på egna klubbens (FMK) utställning. I år bytte vi klubb (SVISS) precis före deras utställning och hann tyvärr inte med att fixa något.
Vi har skänkt fjädervippor, Rör inte katten-burskyltar, virkade bajsleksaker, sydda bajsleksaker, sydda kattmyntaleksaker och förra året blev det en liten marmorplakett - med vårt stamnamn.
Det är roligt att se vinnarnas - både kattesr och ägares - glada miner när de plockat upp vårt pris från påsen.
Vi skänkte till för två år sedan även till huskatterna - men när vi fick höra att de bara fått skit i deras vinstpåse "absolut inget användbart" - ja, då slutade vi skänka till dom.
Vi har även haft priser som vi delat ut till katter som inte blivit nominerade - men som har fastnat i våra hjärtan och då har vi placerat ut priset på kattens bur.
När vi var medlemmar i Sydkatten och de hade utställningar i Ljungbyhed gick vi runt till företag i Klippan-Ljungbyhed och frågade efter priser.
Förr hängde vi alltid upp rosetter på burarna. Detta gjorde vi även i början av att klubbarna började ta betalt för dom - men idag tycker vi det är en onödig kostnad. Känner att det är en onödig kostnad när de efter utställningen hängs på vår nätdörr in till sovrummet och efter ett par veckor packas ner i en kartong.
Idag blir det bara titelrosetter som får följa med hem.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
#6 Wow, vilken idé du kläckte där - tänk om en ägare av fin perserhane ville sponsra med en parning som pris!! Är nog inte särskilt realistiskt, tyvärr, men kul hade det varit.
#8 javisst är det! Skulle själv bli väldigt glad som sagt. Har det aldrig funnits på kattutställningar? Hade jag egen hane så hade jag velat gjort det med den också. Med häst händer det ibland att vi gör så.
Jag älskar att få små plocksaker också. Något som är perfekt är ju om man är duktig att sy tex bäddar,myntaleksaker mm o ge i pris.
Själv har jag till våran kommande utställning skänkt en Mirakelkam(äkta) i pris för det skulle jag velat haft. Sedan tog fantasin slut.
#7 Verkligen tråkigt när folk säger sådana dumma saker då någon varit snäll att engagera sig.
#9 Vad är det för sorts hästar du föder upp? Vi håller inte alls på med uppfödning, men vi har fyra ponnies för döttrarna tävlar i hoppning och galopp.
#10 Jag föder upp Amerikanska Miniatyrer från USA då förstås. De får max vara 86,4cm o sedan en engelsk prickig ponny som heter British Spotted Pony o de får var i miniatyr storlek upp till maxad ponny men jag håller mina som B-ponnyer.
Vad roligt, vad har ni för raser då? Det är bara så svårt att hitta några små duktiga ryttare till ponnyer tycker jag o vill gärna de ska användas.
Jag hade lite uppfödning på Svenska halvblod innan de små(dressyr) o tävlade lite också.
Jag har skänkt priser till min klubbs utställningar 

Att lotta/ge bort parninga tycker inte jag är någon bra ide´.Vet inte hur ni planerar er avel men inte är det så jag använder varken mina honor eller hanar.
Jag skulle bli glad för ett Diplom där det står att den och den personen donerar si och så mycket pengar till valfritt katthem.
#13 Det ät ju fritt val att använda parningen, det är man ju inte tvingad till.
#13 Det var ju mest ett skämt, trodde att alla förstod det. En smula allvar finns det dock, på så sätt att folks ovilja att låna ut hanar är ett stort problem som vi på något sätt måste försöka komma till rätta med.
Varför skulle det vara så konstigt o speciellt i kattvärlden? Det är ju knappast så att det bara är dåliga hingstar som erbjuds o som sagt ett fritt val o använda. Jag tycker då det är väldigt generös att sponsra med fri parning/betäckning istället för kanske en leksaks mus. Själv fick jag reklam o ett fint sto att betäcka då hon vann sin klass (är inte riktigt samma som på kattutställning).Jag sponsrar tex bästa 3års sto o då blir det i normala fall ett mycket bra sto som jag gärna vill betäcka.

Tror inte alls att det är ett sett att komma tillrätta med problemet att inte låna ut hanar.Snarare tvärt om.
#17 Som sagt, det var mest på skämt, OK? Jag menar inte att det är en lösning för att komma tillrätta med problemet att få tag på avelshanar. I princip har jag dock svårt att se något fel i det. Om jag har en bra avelshane och erbjuder en subventionerad parning i pris till en hona som blir BIS, för att ta ett exempel, varför skulle det vara en så dålig idé?

#18 Vad händer om BIS honan är kullsyster med din katt?
Eller att den har helt fel typ för att passa din hane?Färg osv.
BIS innebär inte att den passar ihop med vilken hane som helst.
Nej jag tycker inte alls att det är någon bra ide´.Avel är så mycket mer än bara en parning.

Visst är det generöst att sponsra en parning istället för en leksaksmus - men det är väl ändå tanken som räknas inte vad det kostar.
Jag tycker det är roligare att kunna skänka mindre och billigare priser priser och på så sätt kunna skänka till ungdjur, junior, vuxen hona, vuxen hane, kastrat hona och kastrat hane och då båda dagar.
Om min man och jag ska skänka "lån av hane" är det enbart vuxen hona som kan få priset och då är frågan om vi ska skänka en leksaksmus till de andra. Det känns inte rättvist.
Sedan är det som MonicaLagerquist skriver - det är inte alla färger som passar. Om vi skänker en parning med vår hane som är PER ns 03 24 är det dumt om en colourpointhona blir BIS. Vad ska en colourpointuppfödare med vårt pris till? Det är inte tillåtet att para dessa två med varandra.
Visst behöver vinsten inte lösas ut - men det känns väl oxå snopet att inte kunna använda sitt pris. Sedan är det ju inte alla som håller på med avel - men ändå har en fertil hona.
Jag tycker det är roligare att vinna en liten grej än inget alls.
/Yvette
#19 och #20: Problemet med släktskap och färger går åtminstone delvis att lösa. Parningen behöver inte vara specificerat ställd till just den honan som vinner, utan man kan formulera det som "till BIS kat I vuxen hona att disponeras på valfritt sätt av ägaren", dvs ägaren kan välja att låta para någon annan hona om färgen/släktskapet inte passar. Är det så att man bara har en enda hona, och den honan råkar vara colourpoint medan min hane är vitfläck - ja, då är det väl så då. Förhoppningsvis delas det väl ut fler priser än bara detta enda?
Däremot håller jag med dig, Yvette, om att det blir en snedfördelning i värdet av priser och jag tror inte heller att det här med att ge bort/subventionera en parning skulle kunna fungera som något "vanligt" pris. Kanske på en verkligt stor utställning som Scandinavian? Återigen, det slog mig mest som en kul idé när AgnetaB nämnde att man ibland gör så här på hästsidan. Med tanke på hur stenhårt de flesta håller i sina avelshanar tror jag att det är helt orealistiskt att genomföra något liknande inom kattvärlden.
#11: PMar dig om hästarna. Vi hamnar litet för långt utanför trådens ämne annars 

#21 Visst kan man ordna det så att vinsten inte blir personlig och att man skriver att ägaren till vinnande katt disponerar det på valfritt sätt. Tänk om jag skänker en parning och den efter utställningen helt plötsligt ligger ute på Blocket? Tänk om det inte är en perseruppfödare som köper parningen?
Om jag skriver att parningen gäller med S*Påhittad katt - Reg.nr. 12345678 och en ickeuppfödare med en Norsk Skogkatt har köpt parningen - är jag då tvungen att fullfölja vinsten genom att låna ut min hane? Enligt SVERAKs regler får jag som registrerad uppfödare inte låna ut min hane till andra raser. Vad händer då? Den som har presentkortet på parningen med min hane har ju köpt rätten till en parning. Jag vill inte åka dit för att jag lånar ut min hane eller för att jag inte lånar ut honom.
Att vinsten kanske säljs på Blocket/kattforum skulle kunna hända eftersom jag sett försäkringar från Folksam som katter vunnit och som har sålts på bl.a. kattforum. Förra året vann vi tre försäkringar hos Folksam och de hade vi ingen nytta av eftersom vi har Agria. Vi sålde inte dom - eftersom vi vunnit dom - men vi gav bort dom till kattungar som skulle försäkras.
Om en försäkring kan säljas - ja, då kan en parning också säljas.
/Yvette

Jag har vunnit ett antal kattförsäkringar.Dem skänker jag till ett av de katthemmen som jag sponsrar.

Att skänka till ett katthem tycker jag är perfekt. Då sparar katthemmet pengar och en katt får en försäkring.
Kattungarna som fick våra försäkringar var stallkattungar och de fick dom med sig till de nya hemmen. Vårt villkor för att de skulle få dom var att mamman blev kastrat - vilket hon är idag.
/Yvette