Ny kattägare!
Hej!
Jag är nybliven kattägare till men första äkta raskatt - en chinchillaperser tjej (1,5 år och helvit) som är helt underbar! Hon har dock ganska rinnande ögon, vad rekomenderar ni för tvättning?
Hon dricker också BARA vatten ur kranen vilket jag vill vänja av henne med då det är väldigt opraktiskt när jag inte är hemma och hon blir törstig. Har ni några tips på hur?
Mvh Kajsa - nybliven medlem på iFokus!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis till din fina katt. För ögontvätt till vardags använder jag Bausch & Lomb Sensitive Eyes Saline Saltlösning (35 kr på Apoteket). Man tvättar försiktigt pälsen runt ögat, alltså inte över hela ögat på en gång, med små fuktade bomullstussar. Behövs en intensivkur är Eye Envy bra.
Jag föreslår att du låter henne dricka ur kranen när hon vill (alla sätt att få en katt att dricka mycket är bra), men ändå alltid ha fräscht vatten i minst en skål. Blir hon törstig när du är borta kommer hon att dricka ur den.
Passar på att "sno" tipset
Tack va gulligt av dig att tipsa! Jag köpte saltlösningsdroppar på apoteket idag och det fungerar jättebra redan! Inte alls lika kläggig tårvätska! Hon dricker ur kranen men skam den som ger sig! Hon ska allt vänjas av med det så småning om! (klart hon kan få vatten ur kranen när jag är hemma men annars får hon dricka ur skålen!) :)
Om hon nu gillar rinnande vatten så måste en sådan vatten automat funka på henne.
Jo, som svar på din fråga i chinchillatråden så anade jag med ledning av look m m var hon kom ifrån. Jag har själv fött upp hennes mamma och morföräldrar och fler där bakom som du kan se i stamtavlan.
Någon man såldes hon inte till, så det kanske var en mellanhand. Det är hemskt när inte köpare berättar att de ska göra sig av med katterna. Som uppfödare vill man ju så gärna veta hur det går för dessa små man kanske vakat över både dag och natt första veckorna. De kan så lätt hamna i orätta händer om ägarna är desperata att bli av med dem, men din lilla, som kallades Sockervadd som nyfödd, verkar ha haft tur som hamnat hos dig.
Hennes mor och mormor har också alltid velat dricka ur vattenkranen, och jag har en hona här från samma linje som ska ha vatten ur badkarskranen så fort jag kommer hem eller går upp. Det får hon så gärna.
Hennes uppfödare, som inte är medlem här, bad mig lägga ut hennes hemsida, så du kan kontakta henne om du vill.
Men va bra att du var här MonEnil, så svårt att veta vem vilka är under alias
Hade tänkt att kontakta Karin men de har ju du gjort då
Det är ju så otroligt skönt att få veta var ens avkommor befinner sig om dom blivit omplacerade.
Sussie
Va fantastiskt roligt att träffa på er här! Håller mer än gärna kontakten! Jag kanske skrev fel! Den jag köpte katten av henne Eva Liljekvist. Hon verkade vad jag förstod ha haft katten sen första början. Hon är väldigt väluppfostrad och söt så!
Hon har nu börjat dricka ur skålen också vilket känns betryggande för mig då jag inte kan sätta på kranen när jag är på jobbet, även om jag gör det när jag går upp och när jag är hemma som du MonEnil!
Lägger upp lite nytagna bilder på henne idag också!
Det stämmer, då har hon bara haft en ägare tidigare. Det ska bli kul att se nya bilder.
Monica
Här var hon 6 veckor gammal.

Tack för hemsideadressen! Ska ta och höra av mig till henne!
Roligt med bilder också! Jag håller på att få ihop bilder på Socker när hon var liten och jag har efter namnen i hennes stamtavla kunnat hitta bilder via google på både mor och far bland annat. De får vara med i lilla släktträdet i albumet. :)
Mvh Kajsa
Söt katt, men nån chinchilla är hon inte! Vit gulögd ser hon ut som.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Nej jag läste fel! :)
hej! jag håller med om att alla sett att få en katt att dricka är bra men vill passa på att tipsa dig om "vatten fontän" ska vara väldigt populärt har ej provat men minna missar e inte så kräsna som din :P
finns i olika modeller/prisklasser
resencion: http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehor/drinkwell.htm