Utställnings hjälp!
Hejsan alla kattälskare!
Jag har två frågor som jag är jätte tacksam för svar på.
Jag ska till helgen ställa ut för tredje gången (så jag är fortfarande nybörjare) och upptäckte igår att min lilla tjej hade en liten ruva under pälsen (som inte syns men känns) framme vid munnen, är detta något dommaren ser eller anmärker på? Min andra fråga är att jag vet att vissa perserutställare klipper dem lite kring eller ovanför ögonen, detta är absolut inget jag vågar mig på på egen hand, går det bra att ställa ut utan att göra detta? Gör det stor skillnad utseende och bedömningsmässigt? Jag tänkte också passa på att fråga, när jag badar min katt brukar jag alltid avsluta med texturising (jag hoppas det stavas så) men nu har min tagigt slut och då djuraffären här i min stad (som jag har beställt den i för ett bra tag sedan) glömt ta hem den hinner jag inte få den och kommer därför att få vara utan den, gör detta mycket skillnad på hennes päls/bedömningsmässigt?
Tacksam för alla svar!
Mvh Johanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fråga nr 1: liten "ruva" - menar du reva? Om det är så att hon har en liten rispa i skinnet under pälsen kan den säkert hinna läka ut på en vecka, Håll noga koll på hur det utvecklas, utan att störa sårskorpan, och försök att mycket försiktigt skrapa bort den någon dag före utställningen om det behövs. Obs: förutsätter då att det bara är en ytlig, tunn reva. Hur domaren reagerar beror på vem det är: en del är väldigt petiga och kan tänkas anmärka på det, medan andra inte skulle bry sig så mycket. Är det en kattunge kan man ju eventuellt förklara för domaren att den busat med en annan katt (om det nu är det som har hänt), om domaren upptäcker revan och reagerar på den.
Fråga nr 2: ja, det gör ganska stor skillnad att klippa litet utmed kanten av det övre ögonlocket. Katten får ett mycket öppnare uttryck. Det går så klart bra att ställa ut ändå, men domaren kan tänkas anmärka på det och ge rådet att katten klipps för att den ska presentera sig bättre. Om det är en kattunge som kan vara aktuell för panel kanske domaren råder dig att fixa till den före panelen. Säkert kan du få hjälp av någon mera erfaren utställare/uppfödare på utställningen, som kan visa hur du ska göra och även klippa den åt dig.
Fråga nr 3 kan jag tyvärr inte svara på, då jag inte riktigt vet vad som menas med texturising. Vad använder du för schampoo? Hur lägger du upp badningen?
Hej Johanna,
Frågan är nog kanske vad ruvan-såret kommer ifrån? Ha bara lite koll på det kanske det blir bra innan utställning av sig själv.
Att ha ett sår i ansiktet kan göra att katten inte kommer in vid veterinärkontrollen för en litet sår kan vara så mycket. Så om det inte har läkts så kan du ha med dig ett veterinärintyg så dom ser att det inte är något smittosamt.
Syns det inget heller så behöver du inte oroa dig för utseendet
skull 
Jag tycker inte du skall pilla eller skrapa bort något utan låta det självläka.
Det finns säkert någon hjälpsam perser ägare utställningen som kan hjälpa dig med lite trim vid ögonen 
Du kommer klara dig jätte bra utan texturising spray, det blir säkert kanon utan.
Lycka till 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag menar inte att man ska skrapa bort sårskorpan innan såret är helt läkt. Men om det är en ytlig liten reva kommer den sannolikt att vara läkt till nästa helg, och om det då kvarstår lite sårskorpa menar jag att man försiktigt kan pilla bort den.

Hejsan!
Tack för era svar!
Det är ingen reva utan snarare en lite mer rund skorpa, jag delade på pälsen och tittade och såg att det var skorpor från ett sår (jag trodde att det kanske kunde vara något annat). Detta handlar om en fertil tjej på snart 2 år, jag har också en kastrat hane på snart 6 år så jag tror det är han som gett henne en tass :)
Jag badar min katt i ett schampoo som heter jerob persian, hon är blåskölpaddstabby så det är aldeles lila-blått. Texturizingen är samma märke fast rosa innehåll. Mitt badupplägg ser ut följande: först avfettar jag henne två gånger sedan schampoo och sist texturizing.
Sist jag var på utställning i malmö, var alla väldigt otrevliga, dem tittade surt på mig om jag tittade på dem när dem gjorde vid sina katter och frågade man om tips blev man bara snäst åt, så jag vågar nog inte fråga om hjälp på utställningen med ögonen :/
Tack!
#4 Tyvärr är det så man blir bemött ofta på utställning. Speciellt om man är ny tycker jag. Har man dessutom en snygg katt oxå.. oj oj oj…
Texturizing är bra men du klarar dig bra utan det tror jag. Har katten väldigt mjuk o fin päls? Bara undrar eftersom du kör utan balsam.. 
Ställer du ut i Sverak?

Ja väldigt fina hårstrå´och väldigt mjuk päls :)
Ja, i sverak.
Det är så trist att man inte ska kunna hjälpa varann tycker jag, de e ju så man för såväl intresse som kunskaper vidare.
Mvh johanna
#4: Vad tråkigt att du blivit bemött på det sättet. Har du ingen som kan hjälpa dig, t ex uppfödaren till katten? För att öva sig kan man annars testa att klippa runt ögonen på en katt som inte ska ställas ut. Tänkte på din kastrathane där, om det är så att han är en hemmakatt kan du ju experimentera litet på honom
. Med litet övning blir du snart van att klippa i ansiktet till utställning.
Beträffande såret: avvakta och håll tummarna för att det är läkt till utställningen. Låter på din beskrivning som att det är ett litet större sår, och då ska man inte ge sig på det utan låta det vara ifred.
Jag skulle inte våga klippa på en utställning där katten kanske är lite orolig och man kan bli knuffad av förbipasserande. Det kan också hamna något avklippt hår i ögat så att katten sedan kisar.
Att börja på en hemmakatt är bra och att ta bara lite i början. En liten sax med trubbiga ändar brukar jag ha. Men det är bättre att ställa ut en oklippt katt än en felklippt. Egentligen får man ju inte klippa, men man kan få kritik om man inte gjort det, och har man gjort det ska det inte synas… Det kan vara lite svårt att få till.

johannastigborg: Ska du ställa på Skånes Kattklubbs utställning i Helsingborg nu till helgen? Vi (min man och jag) ska dit och jag visar dig gärna hur man klipper. Ja, jag klipper inte en främmande katt på en utställning - men jag kan visa hur du ska hålla och klippa och då kan jag visa på en av mina egna. Har skyltar på burarna med stamnamnet Quinoa's. Du hittar mig som Yvette Mårtensson i katalogen och jag ska ställa två PER n02, en PER g 03 och en PER ns 03 24.
Om du vill ha hjälp är den bästa tiden direkt på morgonen innan bedömningarna börjar. När bedömningarna har börjat kan jag bli lite kort i tonen - eftersom jag blir stressad - har fyra katter som ska upp direkt efter varandra =O) Jag menar inget illa med att vara sur och kort =O)
Jag började själv med en babynagelsax som jag köpt på apoteket - den är trubbig och lättare att klippa med.
Som de andra skriver så är det dumt att klippa katten på en utställning eftersom det finns en viss riskt att klippet kan hamna i ögat. Har gjort det på en katt och fick slängt i huvudet att jag gjorde det med vilje eftersom katten var en konkurrent till min - efter det hjälper jag inte gärna till på en utställning. Att visa på mina egna är ok - eller så ska jag känna personen väldigt väl.
Kramiz-jamiz Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
#4 Oj då, tråkigt att du blev bemött på det sättet…men kanske de bara var stressade.
Du får gärna prova på våra utställningar i WCF vi är ett trevligt gäng som gärna hjälper andra 
#4 0 5 kanske har med rasen att göra då jag var intresserad av att köpa perser men precis så tyckte jag det var när man försökte prata med någon persermänniska på utställning .Därför blev det Sibirer istället !

Skrev att jag inte gärna hjälper till på en utställning i inlägg 9 - men jag menar alltså med att klippa ögon. Hjälper gärna till med övrigt - ja, om jag kan.
Kramiz-jamiz Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Johanna vad bra att du kan få hjälp av Yvette
Det bästa är ju att få se hur man gör det blir en helt annan sak …då kan du sedan åka hem och öva
Övning ger ju färdighet 
Lycka till
Så tråkigt att folk är så otrevliga!
Om jag hade varit på din utställning så skulle jag självklart hjälpa till med trimning, vilket jag gjort många gånger förr.
Jag är med i WCF och får alltså inte tävla i Sverak, vilket är idiotiskt. Fattar inte att de fortfarande är så barnsliga. Vi har ju samma hobby!
När tänker Sverak ändra på detta? Ska det krävas en revolution eller kupp?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Yvette: Gud vad glad jag blir! Detta visar att snälla och hjälpsamma människor finns! Gud så tacksam jag är! Det är helt okey att hon inte kommer att bli klippt till denna utställningen då detta bara är hennes tredje utställning och hon bara har tagit ett cert (jag hoppas hon får sitt andra på lördag) så detta är mest på skoj för mig, ja går absolut inte in för att va bäst eller vinna något :) Jag söker upp dig så fort jag fått min bur klar på lördag morgon.
Kram johanna!
Johanna: hur gick det?

Hej!
Inte så bra som jag hade hoppats på tyvärr min katt blev bedömd som en silverkatt (hon är en blåskölpaddstabby tjej). Hin sa att hon ansåg att hon var silver men det är hon absolut inte, jag talade med min uppfödare plus att det fanns väldigt duktiga och erfarna människor på plats som sade både till mig och domaren att hon omöjligt kunde vara en silverkatt, det finns inte ens silver i hennes stamtavla. Jag ska lägga upp en bild i detta inlägget så kan ni se på henne, roligt att höra era åsikter kring henne och hennes färg
Men hon fick sitt cert och jag fick finfin hjälp, så jag är nöjd, nu hoppas jag på att hon tar sitt tredje och blir champion i oktober, det vore kul!
Föresten, domaren bad även att få se min stamtavla under pågående bedömning, det är väl inte okey?
MVH Johanna
Vilken domare hade du?

Nej det har det inte gjort :( Domaren jag hade heter Stephe Bruin.
Finns det inte några silver bakom så kan hon inte vara silver…om det inte har smygit in något felregistrerat?!