Utställnings hjälp!
Hejsan alla kattälskare!
Jag har två frågor som jag är jätte tacksam för svar på.
Jag ska till helgen ställa ut för tredje gången (så jag är fortfarande nybörjare) och upptäckte igår att min lilla tjej hade en liten ruva under pälsen (som inte syns men känns) framme vid munnen, är detta något dommaren ser eller anmärker på? Min andra fråga är att jag vet att vissa perserutställare klipper dem lite kring eller ovanför ögonen, detta är absolut inget jag vågar mig på på egen hand, går det bra att ställa ut utan att göra detta? Gör det stor skillnad utseende och bedömningsmässigt? Jag tänkte också passa på att fråga, när jag badar min katt brukar jag alltid avsluta med texturising (jag hoppas det stavas så) men nu har min tagigt slut och då djuraffären här i min stad (som jag har beställt den i för ett bra tag sedan) glömt ta hem den hinner jag inte få den och kommer därför att få vara utan den, gör detta mycket skillnad på hennes päls/bedömningsmässigt?
Tacksam för alla svar!
Mvh Johanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fråga nr 1: liten "ruva" - menar du reva? Om det är så att hon har en liten rispa i skinnet under pälsen kan den säkert hinna läka ut på en vecka, Håll noga koll på hur det utvecklas, utan att störa sårskorpan, och försök att mycket försiktigt skrapa bort den någon dag före utställningen om det behövs. Obs: förutsätter då att det bara är en ytlig, tunn reva. Hur domaren reagerar beror på vem det är: en del är väldigt petiga och kan tänkas anmärka på det, medan andra inte skulle bry sig så mycket. Är det en kattunge kan man ju eventuellt förklara för domaren att den busat med en annan katt (om det nu är det som har hänt), om domaren upptäcker revan och reagerar på den.