Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5947 ggr
yadhayezibas
2011-01-03 16:07
0

HCM

Finns det nånstans där man kan kolla på alla kända HCM fall hos Perser och Exotic?? Jag vet att man kan maila till en tjej och få en lista på dom men jag har tappat bort hennes mailadress. Är det nån vänlig person som har den lr nån annan info???

.

AlexH
2011-01-03 16:33
0

Om man skannar inom Pawpeds program med den remiss som finns att printa ut där och går till de knytna veterinärer som gör HCM scanning för detta program, så registreras resultatet automatiskt i Pawpeds ca 60 dagar efter scanningen är gjord. Det vill sig ju till förståss att alla uppfödare skickar in kopior på stamtavlor på alla sina kullar till Pawpeds så att så många katter som möjligt finns med i databasen.

går man in på min hane (crx) S*Felidae Filuris Chaim, på pawpeds så ser man att det står et "H" inom parentes på honom, klickar man på den så ser man scannings resultatet.. min pojk har tyvärr mild HCM.. men det hjälper otroligt mycket när man letar hanar för framtida parning eftersom man kan testpara i Pawpeds åxå om man har sina katter inreggade där… Har katten du tittar på inget "H" på efter sitt namn, så är den inte scannad (inom programmet).. den kan ju vara skannad hos annan veterinär som ej är knutet till detta, men då får man inte det resultatet registrerat i pawpeds om jag kommer ihåg rätt…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

yadhayezibas
2011-01-04 13:07
0

Tråkigt att ingen mer skriver nåt här. Jag vill så gärna få tag på mailadressen till hon som har listan. Obestämd Pawpeds gav mig inget svar på det jag sökte.

Marita-L
2011-01-04 14:12
0

Vad är det för en lista Pethra?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Headturners
2011-01-04 14:17
0

Lotta Persson har den, maila henne.

Coolgrim
2011-01-04 19:38
0

Lotta är utomlands och kommer inte förrän om ca 5 veckor. Maila henne hon har ju kontakten med omvärden ändå.

MVH
Tina

frukove
2011-01-05 10:40
0

Jag scannade min hane hos Nilsfors för nåt år sedan (han var parad med en vitfläck och en kille dog när han var 1 år och det var HCM enl.obduktionen) så jag ville ju veta om min hane var drabbad.

Men vad har jag missat-det ingick i hälsoprogrammet-hans stamtavla finne på Pawpeds-men det står inget på hälsodeklarationen???Nån som vet?

Btw fick han(han var 5 år) en bra bedömning av Nilsfors-

Ett sånt starkt och friskt hjärta är inte ofta jag får se!Han kommer att leva länge.Att göra om scanningen är att kasta pengarna i sjön.

Hcm fanns hos mammakatt.

IdaJ
2011-01-05 11:19
0

Mina HCM resultat finns inte heller med i pawpeds. Det verkar inte finnas något hälsoprogram alls för PER/EXO som registreras där…

MonicaLagerquist
2011-01-05 11:38
0

#6 &7

Eftersom att det inte finns något hälsoprogram inom PER/EXO så kan det ju inte reggas inom hälsoprogrammet.Det är bara de raser som har ett hälsoprogram som reggas.

Ni får gå ihop och fixa så att ni får ett hälsoprogram mot HCM.

Stolt ägare till tre La permer

[Iwanhoe]
2011-04-06 10:03
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Efterosm jag varit borta från "branschen" länge så har jag inte hängt med inom hjärtområdet vad gäller perser. Är alltså HCM ett problem som dyker upp då och då även inom perserrasen? Inom Maine Coon DNA-testar man tydligen. Är det något som diskuteras även bland perseruppfödare?

MonicaLagerquist
2011-04-06 10:50
0

HCM finns inom alla raser och även på huskatter.

Man räknar med att ca 5% av alla katter har HCM.

Om man väljer att scanna eller inte är upp till var och en.Själv scannar jag mina avelskatter innan parning och sen efter rekomendationen av min veterinär.

Tyvärr är det väldigt några per/EXO uppfödare som scannar och det är ju synd.

Det har ju dykt upp HCM i vissa linjer och en del katter har dött plötsligt och tyvärr har inte alla obducetats.

Tittar man på den statistik som finns så ser det väldigt illa ut för just kat 1 katterna eftersom att så få har scannats och det har varit sjuka och misstänkt sjuka katter som scannats.Vet att jag sett siffror på ca 20 % på perser.Men den siffran är missvissande eftersom att så få katter scannats.

[Iwanhoe]
2011-04-06 16:02
0

#10:

Tack för info. Vore givetvis intressant att veta vilka linjer som drabbats. Förhoppningsvis har uppfödarna varit seriösa nog att ta misstänkta katter ur aveln.

yadhayezibas
2011-04-09 16:15
0

Jag har listan nu och uppdaterar den varje vecka. Skönt att kunna ha lite koll iallafall.

tassaren
2011-04-14 15:46
0

Var hittar man den listan ?

feeorin
2011-07-19 12:05
0

Gammal tråd men jag tar upp frågan igen genom att instämma med #13 - var hittar man den listan? Hur gör man för att ta del av den?!

Enligt Pawpeds deltar Swepex i hälsoprogrammet för HCM och alltså borde det väl inte vara något problem med att skicka in HCM-resultat?!

(Monica….Däremot finns inte Nordiska Rexringen med bland angivna klubbar?!)

Ett problem i sammanhanget är väl kanske att Swepex inte fungerar om jag förstått saken rätt!

Hur bär man sig då åt för att överhuvudtaget få med sin katt/sina kattungar i Pawpeds - finns det någon enskild person som har hand om detta för perser/exotic???…..och VEM i så fall? Aningen OT men hoppas på svarGlad

yadhayezibas
2011-07-19 16:24
0

Skicka PM till mig så får ni mailadressen till hon som har listorna.

feeorin
2011-07-24 14:56
0

Jag har nu tagit del av de registrerade undersökningar som finns i Pawpeds. 141 scannade katter sedan oktober 2005 - ett snitt på 24st/år.

Av dessa har 18% någon form av HCMdiagnos. 13% definitiva HCM och 5% gränsfall.

Min spontana reflektion blir ju att det dels är få katter som scannas och dels att det är en hög andel diagnoser.

Hälsoprogram finns ju, vilket också återspeglas i Agrias försäkringsvillkor, så varför är det inte fler som undersöker sina katter? Har inte informationen nått ut?? Hur ser ni som haft rasen länge på detta?

Jag har nu också fått svar på frågan om inskick till Pawpeds - det gör ju veterinären om man går till en som är ansluten till programmet…..vilket jag med lite eftertanke ju visste Oskyldig Jag har ju faktiskt scannat min Rexhane!

Däremot undrar jag fortfarande om någon vet vart man kan skicka uppgifter om sin PER/EXO så den kommer in i Pawpeds??

mvh

Ann-Katrin

[Iwanhoe]
2011-08-12 10:49
0

Någon som vet vad det kostar att göra en ultraljudsundersökning för HCM? Det går väl inte på försäkringen antar jag?

Headturners
2011-08-12 10:54
0

Om jag inte minns fel så kostar det 800kr på Strömsholm. Nej det går inte på försäkring.

Sussie

MonicaLagerquist
2011-08-12 11:52
0

1050 med uppfödar rabatt på Strömsholm.Siffror från igår.

Det kan gå på försäkringen om katten är sjuk.Men scanning inför parning går inte på försäkringen.

[Iwanhoe]
2011-08-12 18:17
0

Ok, tack för info. Ytterligare en nätt liten kostnad att lägga till notan för ett avelsdjur…vid sidan av PKD-tester och lite annat smått och gott. Rik blir man inte, det är en sak som är säker!

feeorin
2011-08-13 00:28
0

Vi ska scanna två CRX i Uppsala den 26e så vi får se vad det kostar där i år - vill minnas att det var drygt 1000 för ett år sedan.

Nä rik blir man inte ens på hunduppfödning i hobbyskala, tvärtom - och "intjänandet" på katter måste ju vara betydligt sämre - det mesta är dyrare men priserna lägre. När det gäller hälsoundersökningarna så tycker jag ändå att det är överkomligt - PKD gör man bara en gång och HCM gör man några gånger men inte årligen. Jag tycker nog att ögonlysning för PRA årligen för 6-700 som jag varit tvungen att göra på pudlarna tidigare var värre men nu har vi DNA för det också. Fler DNA-tester, tack!! Hälsoundersökningar tycker jag också fyller ett bra syfte…..jag offrar heller några utställningar om jag måste välja vart pengarna läggs.

MonicaLagerquist
2011-08-13 08:20
0

Helt OT men jag fick också tid den 26/8.Vi ska vara där 10.15

krasivis
2011-08-13 11:17
0

@ Monica och alla andra. Det kostar 1195:- på Strömsholm men som uppfödare får du 25 % rabatt = 298:-, så kostnaden blir alltså 897:-.

feeorin
2011-08-13 12:07
0

# 22 Monica…vi ska vara där 11.15….vi kanske stöter ihop :-)

#23 Får alla uppfödare rabatt på Strömsholm oavsett bostadsort?? Ska man visa upp kennel/katteribevis? Har man flera katter/hundar att göra något med så kan det ju löna sig att åka dit - även från Uppsala!

krasivis
2011-08-13 12:45
0

#24  Jag antar att alla uppfödare får det. Jag har själv visat upp både mitt stamnamnsbevis och kennel namn likaså.

jenay
2011-08-14 02:05
0

finns det någon som vet vad typ jkp smålandsområdet ta i piris för hcm skanning när kan man göra den skanningen??

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
2011-08-14 09:58
0

#26 Gå in på Pawpeds sidan och titta vilka kliniker i din närhet som gör scanningar inom hälsoprogrammet ,sen ringer du dit och bokar tid.

jenay
2011-08-15 00:48
0

ha du länken till den sidan??

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
2011-08-15 08:35
0