Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1238 ggr
corrminda
0

Diabetes på katt

Någon som har erfarenhet?? Symtom?

Tacksam för svar

Marita-L
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har inte erfarenhet av detta på katt men de vanligaste symtomen är ökad törst, kissar ofta och ökad matlust men går ändå ner i vikt.

Kan leva ett gott liv med insulinbehandling

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[MonEnil]
0

Om det gäller insulinbehandling finns här en intressant artikel, visserligen från 1999, men kanske ändå aktuell. Jag har aldrig hört talas om det på någon perser, bara huskatter.

http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=185

feeorin
0

Jag har pratat med en dam som hade en katt med diabetes. Hon hade blivit rekommenderad av veterinären att enbart ge våtfoder utan kolhydrater typ Bozita/Mjau och vad jag förstod så klarade sig katten utan insulin efter kostomläggning.

Jag reserverar mig för eventuell missuppfattning men det verkar fullt rimligt - kolhydrater höjer ju blodsockret.

jenay
0

min huskatt dricker mycket oxch kissamycket kan han diabetes hur kolla man det??

Skrattandeha en bra dag. kram

[Iwanhoe]
0

#4: Föreslår att du går till veterinär och tar blodprov. Att dricka och kissa mycket kan bero på flera olika saker, t ex njurskada, och med ett enkelt blodprov kan man ringa in orsaken.

jenay
0

ok jag ska genast ringa vertinär och boka tid tack jag är ju rädd om min katt han är 11år.

Skrattandeha en bra dag. kram