solskenshistoria om en vanvårdsperser
en kväll ringde en kompis från KKS mig och frågade om jag kunde vara stödhem åt en perser vars matte hade dött, en släkting hade tagit över henne men skötte henne inte. inte kunde vi ana då att läget skulle vara så allvarligt som det var. Det var en kompis till killen som "tjatat" sig till katten och till oss sa hon bara att Gipsy tappade päls och fick dåligt med mat.
***** åkte in och hämtade gipsy i karlskrona, en kvart innan hon kom till mig fick jag ett sms av ***** där det stod
- herregud hon är ett vandrande skelett, det hemskaste jag sett.
jag förberedde mig på det värsta och när jag får se denna stackarn katt i transportburen kommer tårarna. lilla vän vad har han gjort med dig:(
vi går in i köket där hon ska bo de närmsta dagarna och vila upp sig. ut från transportburen kommer en tovig mager katt med tungan utanför munnen. samtidigt som hon stryker sig mot mig attackerar hon mina fötter och händer och först när vi döljer händerna lugnar hon sig. hon äter med glad aptit och vi lämnar henne för sig själv över natten för att lugna sig
Vi får akuttid två dagar efteråt och hon röntgas, det tas prover och hon rakas ner. det konstateras att hon haft en söndersparkad käke som läkt fel men hon lider inte utav det. hon väger 900 gram och är ca 3 år gammal!!!
när hon är rakad ser man hur revbenen sticker ut, jag kan hålla mina fingrar runt hennes mage. :( hur skulle detta gå?
proverna visade ändå att allt var OK. lite förhöjda levervärden(eller var det njurarna) men det kunde bero på hennes allmäntillstånd och hon får börja gå på diet.
Denna lilla katt har, efter att matte dog, livnärt sig på mannens matrester någon gång ibland(pizza och kebab) , hon har fått stå emot för sparkar och slag och inte fått någon pälsvård
trots allt detta börjar hennes förtroende för mig växa mer och mer. efter en vecka får hon komma ut till de andra katterna och det var inga problem. hon håller sig mest i köket de första dagarna dörren står öppen, men så en dag går hon ut , hoppar upp i soffan och KELAR med mig. oj vad tårarna rann!! efter den dagen gick allt bara uppåt, hon litade mer o mer på mig, blev vän med de andra djuren.
när nya prover gjordes visade de helt OK, med hjälp av dieten, omsorg o kärlek hade Gipsy blivit frisk:)
när vi flyttade till tvåan fick katterna äntligen sin inätade balkong och där spenderade Gipsy sommaren.
till hösten fick Gipsy ett nytt hem och vad jag vet har hon det bra nu!
hej matte nu litar jag lite på dig, får jag lite ost?
tigga vet hon minsann hur man gör den lilla gumman
sommaren har kommit, gipsy mår bättre o bättre. här njuter hon på balkongen i tvåan:)
Att man bara kan, blev kompisen polisanmäld?
innan hon flyttar har hon t.o.m tillit till ANDRA människor än mig. här njuter hon för fullt i en kompis knä:)
Jag blir helt mållös, jag fattar inte att man kan hantera ett djur på det viset, men det är ju inte ovanligt vad jag förstår
nej jag tror inte det blev någon polisanmälan. Kompisen som räddade Gipsy talade inte om vem denna människa var, hon lämnade över katten till ***** på en parkering. då kändes det som att huvudsaken var att Gipsy blev räddad.
såhär fin var hon för några månader sedaln när jag fick ett mail från nya ägarna=))))
fantastiskt att en katt kan återhämta sig så!
Jo man får ju vara glad att katten kom därifrån, ja katter och andra djur är märkliga som trots att de far illa kan finna tillit till människan i alla fall
ja,visst får man vara det. och allt gick så fort med gipsy,redan efter en månad var hon en helt annan katt. hon gick snabbt upp till 2 kg:)
Åååh… säger som Uffe , hur kan en människa skada en oskyldig djur på det sättet? Otroligt att Gipsy klarade av den där hemska perioden, stark katt!

Åh underbara katt. Jag förstår inte hur man kan göra på det viset. Tur att hon fick komma hem till dig o att hon nu är på bättringsvägen=) *kramar* till er båda
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
jag vet inte hur någon kan göra så:( för mig är den människan ett mosnter.
Gipsy är en otroligt stark katt,hon återhämtade sig fort.
En liten fortsättning på historien om Gipsy. Det var till oss hon flyttade när hon var frisk nog att lämna sitt stödhem. Här blev hon omdöpt till Prinsessan som en markering att hennes helvete var över.
Sessan ökade mycket i vikt hos oss och hon och jag blev soulmates men tyvärr accepterade hon inte min man trots alla försök han gjorde med att mata henne med ostbitar och godis. Hon gick också till attack mot flera av mina katter så situationen blev ohållbar och jag fick med sorg i hjärtat inse att vi inte var rätt hem för henne.
Genom KKS blev hon omplacerad till ett nytt hem i Göteborg och jag åkte dit och lämnade henne samt pratade mycket med hennes nya matte. Åkte därifrån fullt övertygad om att Sessan skulle få det jättebra.
Fick så sent som idag ett sms ifrån dem och Sessan mår verkligen som en prinsessa. Hennes päls är lång och blank och svart, hon sover på huvudkudden hos sin matte varje natt och leker massor med sin kattkompis (en svartvit perser). Hon är jättekelig och det går utmärkt att både bada henne och kamma henne. Jag blev så glad ända in i hjärtat att höra detta och tänker åka och hälsa på dem snart!
Vad härligt att hon mår bra i nynya hemmet! torr du att du kan fota gipsy när du är där? skulle gärna vilja se henne igen
Lovar att jag ska ta med kameran och fota henne i massor!!!! Och jag kommer att hälsa på henne väldigt snart! Ska ringa hennes matte lite senare ikväll och se om vi kan pussla ihop en tid som passar oss båda. Längtar ihjäl mig efter att få träffa Sessan igen, har tänkt mycket på henne!
Det finns bara ett ord Jävla idioter som gör så med en liten katt.Jag mår så illa när jag hör sådant.Om jag finge se dom människorna ja man vet inte var man gör,men så underbart att lilla kissen äntligen har fått ett hemLena
Hälsningar LENA
Här är tåden som handlar om Gipsy
är mållös
lilla Gipsy följde ju tråden från början på Sks, svenska katters sida, och glad att äntligen allt ordnat sig för henne, är hon verkligen värd, efter sitt helvete, Maggan47
fick ett mail av nya matte för ett tag sedan och pälsen har vuxit ut fint o gipsy stormtrivs:)
Underbart.Lena
Hälsningar LENA